او در رودک سمرقند به دنیا آمد، شاعر و موسیقیدان بود. خیلی باعث تأسف است، میگویند یک میلیون شعر بیت شعر داشته که الان فقط حدوداً هزار و صد بیت از آنها بیشتر برای ما باقی نمانده است.
کامیاب شهریاری، مترجم کتاب «جنگ سرد روم و پارت» گفت: اطلاعات نویسندگان غربی درباره اشکانیان تحت تاثیر عقاید کلیشهای و غیر واقعی رومیان بوده که پارتیان را به عنوان «بربر» خطاب کرده و آنها را به لحاظ فرهنگی و تمدنی پایینتر و فرودستتر از رومیان میدانستند.
رباب که اخیرا در میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است، سازی است که در بین بلوچها رواج دارد و به نوعی ساز محبوب این مردم است. حال گفته میشود هر جا که بلوچها باشند، این ساز هم نواخته میشود. تفاوتی هم ندارد که آنجا ایران است، افغانستان، تاجیکستان یا ازبکستان!
معاون بخش مردمشناسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، فلسفه بزرگداشت یلدا را پاسداشت زندگی جمعی و نگاه امیدبخش به آینده، دانست و گفت: این فلسفه به فراموشی سپرده شده و بیشتر در قالب مواجهه نمادین و نمایشی و تزئین سفره یلدا بروز میکند نه مفهوم اصلی آن که امید به آینده است.
یلدا به عنوان طولانیترین شب سال از گذشتههای دور تاکنون جایگاهی خاص در بین خانوادهها داشته است و امروزه با توجه به ثبت جهانی آن، معرفی این باور و فرهنگ کهن و ارزشمند بیش از گذشته احساس میشود.
مسئول پرونده جهانی «مهرگان» درباره جشن باستانی «مهرگان»، زمان دقیق برگزاری آن، دلایل کمرنگ و یا به نوعی متوقف شدن برگزاری این جشن در ایران، خردهآیینها و سفره این جشن توضیح داد.
حافظ با الهام از خواجوی کرمانی، مضامین و سبک او را به اوج زیبایی و ماندگاری رسانده است.
ایران چیست؟ چه کسانی ایرانی هستند؟ ویژگیها و خصایص جامعه ایران کداماند؟ چه فرقی با سایر جوامع دارند؟ اشتراکاتشان کدام است؟ تاثیر تاریخ و جغرافیای ایران در شکلگیری این خصایص چیست و چگونه است؟ آیا میتوان از نظریهها و مفاهیمی که در سایر جوامع پدید آمدهاند، برای فهم ایران و معضلاتش بهره گرفت؟ پاسخ به این پرسشها شاید ساده و بدیهی به نظر برسد، اما اهل نظر در علوم انسانی و بهویژه علوماجتماعی میدانند که به محض تلاش برای جواب دادن به هر یک از این سوالها، موانع و دشواریهای فراوان پدید میآید.
سیدرضا باقریان موحد، رشدیهپژوه گفت: اگرچه از رشدیه با القابی چون «پدر آموزش و پرورش نوین ایران»، «بنیانگذار آموزش و پرورش نوین ایران»،«پدر فرهنگ نوین ایران»،«پدر مدارس جدیده در ایران»، «مؤسس اولین دبستان در ایران» و... یاد میشود، ولی لقب و عنوانی که خود رشدیه دوست داشت و همیشه با این عنوان امضا میکرد، «پیر معارف» بود.
مراد عنادی، مدیر عامل روزنامه جام جم گفت: یکی از سوالات مهم تاریخنگاری اسماعیلیه، سرنوشت پیروان حسن صباح است که طبق روایت حمدالله مستوفی، در دوران او فقط ۵۰ قلعه در سراسر منطقه الموت داشتهاند. این شبکه گسترده از قلعهها و حضور فعال اسماعیلیان در سراسر ایران و خاورمیانه، از جمله در سوریه و لبنان، اهمیت ویژهای داشته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید