اخبار

نتیجه جستجو برای

پروفسور یوزف فان اس آلمانی، استاد بازنشسته دانشگاه توبینگن، از مدرسان و پژوهشگران نامدار در اسلام‌شناسی است.

( ادامه مطلب )

در کافه فلسفه و به همت مجله فرهنگی بخارا، هم‌زمان با گشایش نمایشگاه عکس کتیبه‌های فارسی قفقاز میراث مشترک ایران و قفقاز بررسی می‌شود.

( ادامه مطلب )

دبیرخانه دومین جایزه داستان حماسی فراخوان شرکت در این رویداد را منتشر کرد.

( ادامه مطلب )

رییس ایکوم ایران مردم را بزرگترین حافظان میراث فرهنگی ایران برشمرد و افزود: مکانیزم حفظ آثار از گذشته تا امروز بوده است؛ اما این نکته نقش دولت را در حفظ آثار میراث فرهنگی گمرنگ نمی‌کند.

( ادامه مطلب )

کتاب «تاریخ ملک‌آرا» (چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها) نوشته میرزا علی‌قلی بن محمد (اقبال) چلاوی با تصحیح مشترک جمشید قائمی، رامین یلفانی، شقایق فتحعلی‌زاده و رقیه آقابالازاده از سوی انتشارات ندای تاریخ منتشر شد.

( ادامه مطلب )

پاکتچی می‌گوید: فلسفه ایران باستان در دو نظام فلسفی اشراقی و صدرایی اثر ماندگار برجای گذاشته و از سوی دیگر در آموزش عمومی ایرانیان نیز اثر عمیقی از فلسفه ایران باستان می‌بینیم که اهمیت بسیاری دارد.

( ادامه مطلب )

در ایران یک پهلوان رویین‌تن می‌شناسیم و آن اسفندیار است که تفصیل کارش در شاهنامه آمده‌است. چون قهرمان دین بهی و کمربستۀ زرتشت است، هیچ سلاحی بر تنش کارگر نمی‌افتد.

( ادامه مطلب )

فخر رازی، متکلم و فیلسوف قرن ششم هجری (543-606 ق) آثار بسیاری در حوزه های گوناگون معارف عصر خود نوشته است. گذشته از برخی از نظریات بدیع که در آثار منطقی و کلامی و فلسفی او دیده می َشود، بسیاری دیگر از نوشته های او بر پایه منابع دیگری فراهم آمده است که برخی از آنها امروز در دست است و بسیاری از آنها از میان رفته است.

( ادامه مطلب )

بازگشت به پنج‌رود شرح و توصیفی است هنری بر احوال رودکی، شاعر نامدار ایرانی، و اوضاع زمانۀ او در نخستین سال‌هایی که ایرانیانِ فرارودان رفته‌رفته می‌کوشیدند خود را از زیر یوغ دستگاه خلافت بغداد رها سازند.

( ادامه مطلب )

اگر جامعه مستعد شنیدن سخن فلسفه نباشد، فلسفه‌‌ای هم به وجود نمی‌‌آید. گوش‌‌ها و زبان‌‌ها با هم نسبت و تناسبی دارند. من از فلسفه موجود و از اطلاعات فلسفه و گسترشِ تعلیم فلسفه دفاع نمی‌‌کنم؛ اما انداختن گناهِ نابسامانی‌‌ها و گرفتاری‌‌ها و حماقت‌‌ها به گردن همین فلسفه‌ی کم و بیش مهجور را نشانه‌ی خوبی از وضع درک و فهم و خرد و دانش نمی‌‌دانم. می‌‌توان به فلسفه اعتنا و اعتقاد نداشت؛ اما گناه ندانم‌‌کاری و بی‌‌خردی را به گردن تفکر و این یا آن فلسفه انداختن، دفاع از جهل و بی‌‌خردی و اعلام بی‌‌نیازی از خرد و دانایی است و این یکی از اقتضاهای جهان توسعه‌‌نیافته است.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: