اخبار

نتیجه جستجو برای

هفتمین شب از برنامه مجازی بزرگداشت سعدی با عنوان «هفت شب بر خوان سعدی» با سخنرانی سه بانوی ادیب و پژوهشگر، برگزار شد.

( ادامه مطلب )

اندیشیدن درباره ی مرگ و سخن گفتن از آن یکی از بن مایه های رایج در ادبیات و جریان اندیشگانی یک قوم است. ادبیات هر ملت زمینه ای مناسب برای بازتاباندن و شناسایی اندیشه های ایشان درباره ی مرگ خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ناشناخته بودن ماهیت این پدیده، پیوسته، دیدگاه های اندیشمندان مختلف با یکدیگر متفاوت و گاه متناقض بوده است.

( ادامه مطلب )

در این مقاله کوشیده شده است تا براساس اصل دیسکورس، یعنی اعتقاد و افکاری که در یک دوره در جامعه رواج داشته و به گونۀ فراگیر مطرح می شود و همگان پیرامون آن سخن میگویند و راه حل ها و یا پیشنهاداتی را عنوان می کنند، به مسئله مورد نظر سعدی یعنی شکست ایرانیان از مغول و نسبت این امر به قضا و قدر از دیدگاه سعدی پرداخته شود که در باب پنجم بوستان آمده است.

( ادامه مطلب )

فخرالدین اسعد گرگانی یکی از چهره‌های فرهنگی و ادبی خطه گرگان بود که توانست با شاهکار خود به نام ویس و رامین تاریخ غنی این دیار را بیش از پیش به نسل جدید منتقل کند.

( ادامه مطلب )

68 نسخه قرآن و جزوه قرآنی خطی با قطع بازوبندی در گنجینه رضوی وجود دارد که قرآنی در ابعاد 2/5 در 3/5 سانتی‌متر کوچک‌ترین آنها است.

( ادامه مطلب )

سیمین دانشور (1390-1300) شناخته شده‌ترین نویسنده زن در ادبیات جدید ایران است و رمان سووشون (1348)مهم‌ترین و اثرگذارترین كتاب او كه تاكنون بیش از بیست بار به چاپ رسیده است، یعنی بیش از 500 هزار نسخه از آن به فروش رفته، به 17 زبان متفاوت ترجمه شده و به نوشته برخی از پژوهشگران پس از بوف‌ كور هدایت، احتمالا پرفروش‌ترین رمان فارسی است.

( ادامه مطلب )

در کتاب «هویت ایران؛ کاوش در نمودارهای ناسیونالیسم: دیدگاهی مدنی» سخن از «هویت ایران» در میان است نه «هویت ایرانیان» و الهام‌بخش نویسنده در اندیشیدن به هویت ایران کتاب «هویت فرانسه» اثر فرنان برودل مورخ برجسته فرانسوی و از ناموران مکتب آنال است.

( ادامه مطلب )

تمبر یادبود پیشگامان داستان‌نویسی معاصر ایران «سیمین دانشور» و «جلال آل‌احمد» به مناسبت یکصدمین سالروز تولد سیمین دانشور با حضور شهردار تهران، معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ملی پست و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

( ادامه مطلب )

زمان ثبت نام در بیست و سومین دوره جشنواره جوان خوارزمی و سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اعلام شد.

( ادامه مطلب )

نویسنده مقاله معتقد است که سعدی در کلام خود از جادویی سحرآمیز بهره می گیرد که این چنین همگان را شیفته کلام خود می سازد. زبان در دست سعدی هم چون موم است و او این حداکثر بالقوه های کلامی یا منتهای زبان را با نزدیک تر ساختن زبان گفتار و زبان نوشتار از سویی و همآمیزی زبان نثر و زبان شعر از سوی دیگر میسر می سازد.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: