اخبار

نتیجه جستجو برای

آن‌ماری شیمل (۱۹۲۲ ـ ۲۰۰۳م) اسلام‌پژوه، عرفان‌پژوه و شرق‌شناس آلمانی سال ها در زمینه الهیات اسلامی، تاریخ ادیان و تصوف در دانشگاه‌های آلمان، ترکیه و آمریکا تدریس کرد. وی بر آن بود تصویری که اروپای قرون وسطی از اسلام و مسلمانان ارائه داده، مخدوش است و خود کوشید تا حدی آن را تعدیل کند. او آثار متعددی در زمینه الهیات، عرفان و فرهنگ اسلامی تألیف کرد.

( ادامه مطلب )

عمر سرافرازی فلسفه با همه هم‌ساز شدنش با مبانی شرع و ایمان کوتاه بود، چون همان کلام اسلامی با آمیخته شدن به عرفان الهی حکمت متعالی والایی از وجودشناسی عرضه داشت که حکیمان متأخر را از هرگونه رویکرد به علوم تجربی و معرفت‌شناسی جدید بی‌نیاز می‌کرد.

( ادامه مطلب )

استاد فلسفه گفت: ورود عناصر ایرانی به فلسفه سهروردی، مانند نام شاهان اسطوره‌ای یا اصطلاحات خسروانی، نباید به مثابه یک حرکت ناسیونالیستی یا تقابل محض با فلسفه یونان تلقی شود.

( ادامه مطلب )

کریستن‌سن ایران را نه صرفاً موضوعی تاریخی، بلکه پدیده‌ای زنده با ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اسطوره‌ای می‌دانست.

( ادامه مطلب )

دکتر محمدرضا موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه میراث مکتوب، در گفت‌وگویی به پرسش‌های مطرح درباره وضعیت کنونی نسخ خطی و میراث مکتوب در ایران پاسخ داد.

( ادامه مطلب )

پروانه پورشریعتی گفت: افول ساسانیان برآیند یک فروپاشی ناگهانی نیست، بلکه نتیجه فرسایش تدریجی ساختارهای سیاسی، اجتماعی و دینی است. او با بازخوانی جغرافیای خراسان و نقد روایت‌های رایج فتوحات، میان «خراسان درونی» و «خراسان بیرونی» تمایز گذاشت و نشان داد که الگوی استقرار اعراب و روند اسلام‌پذیری، پیچیده‌تر و تدریجی‌تر از روایت‌های کلاسیک بوده است.

( ادامه مطلب )

رئیس کمیسیون تاریخ علم و عضو پیوسته فرهنگستان علوم با تأکید بر مبادی فراموش‌شده «نفس» و «حکمت» در دنیای امروز، بازشناسی تاریخی این مفهوم را ضرورتی اساسی دانست.

( ادامه مطلب )

محمدامین ریاحی می‌گوید: بیت «بوی جوی مولیان» رودکی از قرن‌ها پیش تحریف شده و معنی آن فدای موسیقی خوش‌آهنگ و دلاویز الفاظ شده است.

( ادامه مطلب )

در نشستی که به بهانه سالروز رودکی برگزار شد درباره علت نابینا بودن رودکی ملقب به «آدم الشعرا» نکاتی مطرح شد.

( ادامه مطلب )

سال‌های بررسی‌شده در این کتاب برای شناخت رابطه دولت و جامعه که باعث زاده شدن ایران به مثابه ملتی مدرن شد واجد اهمیت است، این سال‌ها به همان اندازه برای شناخت ریشه‌های پدیده دو فرهنگی در ایران مدرن نیز اهمیت دارد پدیده‌ای که به ماجرای اصلی تاریخ مدرن ایران تبدیل شد.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: