در روزگاری که مطالعه به گوشیهای مردم منتقل شده، اصرار بر کتاب کاغذی چه معنایی دارد؟ جعفریان میگوید: «دعوت به کتابخوانی سنتی، دعوت به عقبماندگی است.»
داوری اردکانی گفت:زمان ما، زمان اطلاعات است. در جهان پر از معلومات و انبوه اطلاعات، باید نگران بود که اطلاعات جای فهم و درک را بگیرد. جهان ما اکنون به انبار اطلاعات تبدیل شده است و هر روز این انبار بزرگتر میشود. مردم زمان ما هم مردم دیگر میشوند و پاسخ پرسشهایشان را بهآسانی در صفحه موبایل خود پیدا میکنند. وقتی اطلاعات عمومی چندان بر زندگی آدمی غالب شود که جای دانایی را نیز بگیرد، کار چاپخانه هم به پایان میرسد. اما این تحول با سرعت روی نخواهد داد.
فیرحی توانست از درون سنت فقهی راهی برای توجیه حقوق بنیادین انسان بهویژه آزادی و تقدم نسبی آن بر تکلیف بیابد. اما این راه محدودیتهایی داشت و یارای ایستادگی در برابر نصوص دینی محدود کننده حقوق انسان را نداشت.
منوچهر صدوقیسها گفت: اولین کسی که مکتوب به ایشان لقب «علامه» و اجازه اجتهاد داد، آیتالله میلانی بود. نوه آقای میلانی، سیدعلی میلانی، از علمای ممتاز قم نقل کردند که یا اولین اجازه اجتهاد آیتالله میلانی به علامه بود یا تنها اجازه. در عرف ما، «علامه» به کسی گفته میشود که در علوم مختلف عصرش سرآمد و جامعالاطراف باشد و علامهجعفری واقعاً چنین بودند.
نویسنده کتاب «مجتبی مینوی» پنجمین عنوان از مجموعه «شخصیتهای مانا» درباره تالیف این کتاب و چرایی انتخاب این شخصیت برای نوشتن توضیحاتی داده است.
وقتی نگاه ما به آثار مکتوب نگاه تاریخیست، اطلاعاتی که میتوانیم از این منابع به دست بیاوریم خیلی مهمتر از کتابهای رسمی است. به دلیل اینکه تألیف آنها به قصد تألیف تاریخ آگاهانه نیست.
عباس مخبر، پژوهشگر و اسطورهشناس، گفت: دکتر بهار نگاهی غیرایدئولوژیک داشت و با دید پژوهشی و تاریخی به اساطیر نگاه میکرد. شما اگر بخواهید اساطیر ایران را مطالعه کنید، ناگزیر هستید به کارهای دکتر بهار مراجعه کنید. حتی اگر حرف تازهای برای گفتن داشته باشید، باید ابتدا کارهای ایشان را ببینید. هیچ راه دیگری وجود ندارد. به نظر من، ایشان همچنان چهرهای راهنما و مرجع برای پژوهشگران جوان در این حوزه هستند.
پریسا درخشانمقدم: از منابع نوشتاری درباره تخته نرد میتوان به نوشته پهلوی ماتیکان چترنگ (گزارش شطرنج) اشاره کرد که در آن ابداع بازی تخته نرد را به بزرگمهر (وزیر انوشیروان) در پاسخ به بازی شطرنج که پادشاه هندوستان برای انوشیروان میفرستد، نسبت میدهد. این بازی به پاس بنیانگذار سلسله ساسانی به نام اردشیر بابکان، نیواردشیر (اردشیر شجاع) نامیده شد و از نمادهای گوناگون باورهای زردشتی الهام میگیرد.
دینانی گفت:در دانشگاهها متأسفانه چندان به علامه توجه نمیشود. او فیلسوفی کمنظیر بود، اما فلسفه همیشه مخالفانی داشته است. فلسفه چون بیرحمانه میاندیشد، گاهی با ظاهر ادیان سازگار نیست، گرچه در باطن هماهنگ است. در همه دورانها مخالفان فلسفه زیاد بودهاند و هنوز هم هستند.
استاد باستان شناسی دانشگاه شیراز که کاوش شهر باستانی پارسه را هم سرپرستی کرده است، گفت: ایران یک فرهنگ است که جوهره تمدنی چندین هزاره را در خود جای داده و بنیان آن بر محتوای متنی منشور کوروش استوار است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید