گفتگو

نتیجه جستجو برای

استاد محمود فرشچیان، با هنر بی‌نظیر و خلاقیت خیره‌کننده‌اش، تأثیری عمیق و ماندگار بر هنر نگارگری ایرانی گذاشته است. ایشان را می‌توان یکی از نوادر و بنیان‌گذاران مکتبی نوین در این عرصه دانست.

( ادامه مطلب )

مدیر اجرایی دانشنامه حقوق ایران با اشاره به ویژگی‌های علمی و پژوهشی دانشنامه گفت: منابع معتبر و درجه‌یک را معرفی می‌کند.

( ادامه مطلب )

در حیطه فلسفه یا سیاستنامه‌نویسی در دوره قاجار همچنان همان کارهای تکراری تولید می‌شد و دایره بسته‌ای شکل گرفته بود که خروج از آن ممکن نبود. این ترجمه و آشنایی و انتقال میراث غربی است که این چرخه را شکست و تکانه‌ای در عرصه فکر و اندیشه ایجاد کرد. به‌خصوص در دوره حکومت ناصرالدین‌شاه تحرک بزرگی هست که من از آن با عنوان رنسانس ناصری یاد می‌کنم.

( ادامه مطلب )

اکبرزاده معتقد است فرایند مدرنیته ایرانی اساساً نوعی جنبش ترجمه در تمام سطوح بود و فکر می‌کنم همچنان تا حدی هست. برگرداندن دانش عموماً غربی در حوزه‌های مختلف باعث شکل‌گیری گفتمان‌های مختلفی شد که به‌صورت مشخص در علوم انسانی تا جایی پیش رفت که برخی را نگران این رویه کرد.

( ادامه مطلب )

غلامرضا ظریفیان گفت: تاریخ دانشی است برای شناخت روشمند گذشته برای فهم اکنون و پیش‌بینی آینده و اساسا انسان‌ها و کشورهایی که تاریخشان را خوب نمی‌شناسند، تاریخ را تکرار می‌کنند.

( ادامه مطلب )

مولف کتاب «مکتب کمال الملک» مطرح کرد: بی‌شک دوران مظفرالدین‌شاه یکی از سخت‌ترین برهه‌های زندگی کمال‌الملک بود. وقتی که شاه از او درخواست کشیدن صور قبیحه نمود؛ اما او قاطعانه مخالفت کرد. مخالفتی که ساده نبود و به‌نوعی رویارویی با قدرت محسوب می‌شد. نقل است که کمال‌الملک حتی برای گریز از اجبار در کشیدن چنین تصاویری، خود را به حالت سکته‌زدگی انداخت تا شاه دست از اصرار بردارد. مقاومتی که برای هنرمند هزینه سنگینی داشت و در نهایت به مهاجرتش از دربار انجامید.

( ادامه مطلب )

نویسنده کتاب «خواندن فراسوی مرزها؛ افغان‌ها، ایرانی‌ها و ملی‌گرایی ادبی» گفت: پیشگامان تجدد در ایران، مانند محمد علی فروغی و جلال همایی، در فضایی فکری می‌اندیشیدند که به‌شدت در گفت‌وگو با همتایان خود در هند، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، افغانستان و جهان عرب بود

( ادامه مطلب )

مهرزاد پرهیزکاری گفت: فناوری ساخت و استفاده از خشت و چینه که تا چند دهه قبل در تمام روستاها و شهرهای ایران متداول بود و هنوز نمونه‌های آن در جای‌جای ایران دیده می‌شود، یک فناوری چند هزار ساله است. همچنین است سقف‌های تیرچوبی. چال کرسی که در خانه‌های دوره قاجار و پهلوی دیده می‌شود، نمونه تکامل‌یافته اجاق‌های عصر نوسنگی است

( ادامه مطلب )

ملایی توانی گفت:‌آنچه در انقلاب مشروطه در عمل تحقق پیدا کرد چیرگی گفتمان آزادی‌خواهی بر عدالت‌خواهی بوده و در واقع آزادی محور اصلی و مبنا بوده و در هسته مرکزی آن قرار داشته و عدالت در ذیل آن. اما در انقلاب اسلامی برعکس شد یعنی عدالت در هستۀ کانونی انقلاب قرار گرفت و آزادی در حاشیۀ آن

( ادامه مطلب )

ابوالقاسم اسماعیل‌پور، اسطوره‌شناس برجسته، گفت: جلال ستاری تنها اسطوره‌شناس نبود، بلکه با مطالعات عمیقی که در حوزه رمزپردازی در داستان‌های کهن داشت توانست راهگشای نویسندگان و هنرمندان در خلق آثار ادبی و هنری برجسته باشد. ستاری با مطالعه در رویکردهای نقد اسطوره‌ایِ کهن‌الگویی و نمادشناسانه باعث شد رویکرد جدیدی در نقد ادبی داشته باشیم و می‌توان او را پیشرو در مطالعات نقد اسطوره‌ای در تاریخ نقد ادبی ایران دانست.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: