دکتر مسجد جامعی: قدر فردوسی را ندانسته‌ایم

1395/2/28 ۰۸:۲۴

دکتر مسجد جامعی: قدر فردوسی را ندانسته‌ایم

دکتر احمد مسجد جامعی در مراسم روز ملی فردوسی گفت:ویژگی‌های شاعر گرانقدرمان فردوسی بسیار است. هماره کشورهای دیگر به دنبال چنین شخصیت‌هایی هستند تا در زیر پرچم برافراشته آنان بتوانند فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنند اما ما قدر فردوسی را ندانسته‌ایم.


 


دکتر احمد مسجد جامعی در مراسم روز ملی فردوسی گفت:ویژگی‌های شاعر گرانقدرمان فردوسی بسیار است. هماره کشورهای دیگر به دنبال چنین شخصیت‌هایی هستند تا در زیر پرچم برافراشته آنان بتوانند فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنند اما ما قدر فردوسی را ندانسته‌ایم.

 آیین روز ملی فردوسی با حضور احمد مسجدجامعی‌(عضو شورای اسلامی شهر تهران)، یاسر موحدفرد‌(دبیرکل بنیاد فردوسی)، ایرج راد‌(مدیرعامل خانه تئاتر)، جواد امام (مدیرعامل بنیاد باران)، ایرج حسابی‌(مدیرعامل بنیاد پروفسور حسابی)، فرهاد طلوع کیان‌(عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو)، علی‌اکبر خدابخش‌(مدیر روابط عمومی معاونت صدای سازمان صدا و سیما) و ناصر عظیمی‌(مدیرعامل موسسه پیشکسوتان ورزش) از سوی بنیاد فردوسی با همکاری موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی و بنیاد رودکی 25 اردیبهشت برپا شد.

در آغاز این آیین، میثم موحدفرد (مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی) ضمن خوشامدگویی به اهل فرهنگ و هنر با نقد "برخی از کسانی به دنبال راه‌اندازی نهادی هم‌نام بنیاد فردوسی هستند" گفت: بیش از 10 سال است که بنیاد فردوسی با حضور فردوسی‌شناسان و هنرمندان برجسته در ایران پایه‌گذاری شده و اقدام‌های شایسته‌ای در جهان برای بازشناسی فرزانه توس به انجام رسانده است. به همه فرهنگ دوستان می‌گوییم که ما بنیاد فردوسی هستیم و با توان افزون و بدون بودجه‌ای رسمی، یازدهمین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را برگزار کرده‌ایم.

در روز ملی گرامیداشت فردوسی با پیشکش لوح زرین بنیاد فردوسی به شهرام ناظری از سوی یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی)، نکوداشت «شوالیه آواز ایران» انجام شد و در این نکوداشت اسفندیار ایمان‌زاده، سردیس شهرام ناظری را با حضور احمد مسجدجامعی و ایرج راد به این هنرمند پیشکسوت تقدیم کرد.

شهرام ناظری در سخنانی کوتاه با "سپاس از بنیاد فردوسی که بیش از یک دهه بدون بودجه و با یاری هنرمندان و پژوهشگران توانسته کارهای ارزشمندی انجام دهد" گفت: ما به تشویق شدن عادت نداریم اما با وجود همه این‌ها، نیرویی باعث شده که ما پیش برویم، و این نیرو چیزی جز عشق نیست که ما را همچنان به تکاپو وامی‌دارد. این عشق به وطن است که باعث شده من با وجود شرایط سختی که در انجام کارهای فرهنگی هنری وجود دارد، پیشنهادهای ویژه‌ای را که از کشورهای دیگر داشته‌ام کنار بگذارم و با همان نیروی عشق روی شاهنامه کار کنم.

احمد مسجدجامعی هم با قدردانی از "تلاش‌های بنیاد فردوسی که در دهه اخیر توانسته گام‌های مهمی را برای ثبت‌های جهانی در یونسکو بردارد" گفت: مبنای شعر فردوسی، «خرد» و «داد» است و این شاعر اثر ارزشمندش را با همان دو عنصر آغاز می‌کند. روایت عقل، فهم و معنویت از دیگر ویژگی‌های اشعار این شاعر ارجمند است. همچنین نگرش فردوسی نسبت به ایران هم مفهوم خردگرایی و عقلانیت را یادآوری می‌کند.

در آیین روز ملی فردوسی به پاس تلاش فراهم‌آوری پرونده ثبت جهانی چوگان در یونسکو از حمزه ایلخانی‌زاده‌(رییس پیشین فدراسیون چوگان) قدر دانی شد. همچنین از رمان «حیرانی» با نگاهی به اساطیر شاهنامه نوشته محمدعلی سجادی با حضور ایرج حسابی و هنرمندان پیشکسوت اصغر همت و مهدی میامی رونمایی شد.

از دیگر برنامه‌های این آیین ملی، شعرخوانی در ستایش فردوسی توسط افشین علاء، شاهنامه‌خوانی محلی رستم لطیفی، نقالی دوزبانه کودکان، مهبد و مهدیس کرمی‌پور، اجرای نقاشی‌خط حسن طزری و ضرب‌نوازی سیروان نوروزی، مرشد برتر ایران بود. نمایشگاه «یکصد سردیس مفاخر ایران‌زمین» از اسفندیار ایمان‌زاده نیز در کنار برنامه تالار رودکی به علاقه‌مندان تقدیم شد.

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه تهران

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، در سالروز بزرگداشت این شاعر و حماسه سرای بزرگ در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین کریمی دوستان، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی ‌در این مراسم در بیان مقام این شاعر بزرگ گفت: حق است که هر ایرانی برای فردوسی سر سجده فرود آورد، ‌ اگر فردوسی‌ها و رودکی‌ها نبودند، شاید امروز ما را ایرانی نمی‌نامیدند. ملت‌هایی هستند که به خاطر نداشتن فردوسی امروز زبان خود را ندارند و تغییر نام و ملیت داده‌اند.

وی افزود: فردوسی را هومر شرق می‌خوانند چرا که در نیم‌کره غربی هومر می‌درخشد و در نیم‌‌کره شرقی فردوسی.

دکتر علی شیخ‌الاسلامی، استاد ادبیات هم گفت: فردوسی به تمام معنی کلمه، از اندیشه‌های عقلانی و فکری سرشار از درنگ و اعتدال در مباحث برخوردار است. در شخصیت او جمع میان معنویت و ملیت به چشم می‌آید.

دکتر داریوش رحمانیان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران هم در سخنانی گفت: به گمان من کار اصلی فردوسی احیاء زبان فارسی نبود، آن‌گونه که از خود شاهنامه برمی‌آید رسالت اصلی فردوسی نجات تاریخ ما بود. او روایتی نو از تاریخ کهن ما ارایه داده است و آگاهی تاریخی جدیدی را بر پیکر فرهنگ و تمدن ایرانی دمیده است.


منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: