بهاءالدین خرمشاهی با اشاره به طبع شاعرانه محدعلی اسلامی نُدوشن گفت: او در نثر قویتر از شعر بود و به همین دلیل با وجود طبع شاعرانه آن را ادامه نداد. او پژوهنده ای بزرگ و خوشفکر و خوش قلم بود.
اسلامی ندوشن سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی میداند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد میکند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» میخواند که در دورههایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.
نشست «سعدی در هندوستان»به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران، سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه 1403 در مرکز فرهنگی این سفارتخانه، با حضور و سخنرانی سفیر هند، رئیس انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و جمعی از استادان برجسته زبان وادب فارسی برگزار شد.
با مروری بر آثار شاخصی که درباره سعدی منتشر شدهاند، میبینیم که درباره سعدی در مقایسه با بسیاری از شاعران کلاسیک فارسی بسیار کم گفته و نوشتهاند. این در حالی است که سعدی نهتنها در تاریخ ادبیات ایران بلکه در فرهنگ ما جایگاهی یگانه دارد و یکی از نشانههای چنین جایگاهی رواج بسیاری از حکایتها و شعرهای او در میان عامه مردم، از گذشته تا امروز، بوده است.
دكتر محمدعلی اسلامیندوشن، نویسنده، مترجم و روشنفكر برجسته كشورمان بود كه در زمینههای مختلف ادبی، فرهنگی و اجتماعی آثار درخشانی پدید آورد.
جلسۀ شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد.
کتاب «در مسیر احیاء آثار حکیم ابونصر فارابی» اثر حجت الاسلام اکبر اسدعلیزاده به زبان ترکی قزاقی ترجمه و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ شد.
امروز همزمان با چهارمین روز از اردیبهشت ماه قرار است برنامه گرامیداشت سعدی در سفارت هندوستان برگزار شود؛ برنامهای فراملی که ضرورت آن بیش از پیش احساس میشود اما این پرسش مطرح است که قلمرو اندیشگانی سعدی این شاعر جهانی در سطح ملی کجاست و آیا مردم ایران نیز آن طور که شایسته است با تفکر و اندیشه این شاعر پرآوازه آشنایی دارند؟
نقشهبرداری در تاریخ ایران سنت مرسومی نبوده است و به همین دلیل اسناد بسیاز محدودی در این مورد وجود دارد، سیاحان غربی با ورود به ایران، نقشههایی را ترسیم کردند که به شناخت ما از تاریخ اصفهان و مرمت بناها کمک میکند. امروزه به مرور دقیقترین نقشهها از شهر اصفهان ترسیم شدهاند.
سعید حمیدیان در نشست «سعدی در چین و چین در آثار سعدی» گفت: کلام شاعران در مخالفت با سعدی تنها یک چیز بوده: ستیز لجوجانه با سعدی و رودررو قرار دادن او با حافظ. آنها بر همه چیز سعدی تاختهاند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید