دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک ثبت جهانی شد

1394/8/5 ۱۰:۲۰

دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک ثبت جهانی شد

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان جهانی یونسکو، دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک را به نام ایران، ثبت جهانی کرد. [دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک به نام ایران ثبت جهانی شد] سیدرضا صالحی امیری سه شنبه شب به خبرنگاران در سمنان گفت: یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) روز چهاردهم مهر 94 (ششم اکتبر 2015) دو اثر دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک را به نام ایران ثبت جهانی کرد. وی تصریح کرد: آئین بزرگداشت ثبت جهانی این دو اثر به نام ایران اسلامی، فردا سه شنبه پنجم آبان 94 با حضور مسئولان کشور و نمایندگان سازمان جهانی یونسکو برگزار و گواهی ثبت این آثار به ایران اعطا می شود.


مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان جهانی یونسکو، دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک را به نام ایران، ثبت جهانی کرد.

[دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک به نام ایران ثبت جهانی شد] سیدرضا صالحی امیری سه شنبه شب به خبرنگاران در سمنان گفت: یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) روز چهاردهم مهر 94 (ششم اکتبر 2015) دو اثر دیوان سعدی و کتاب ممالک و مسالک را به نام ایران ثبت جهانی کرد.
وی تصریح کرد: آئین بزرگداشت ثبت جهانی این دو اثر به نام ایران اسلامی، فردا سه شنبه پنجم آبان 94 با حضور مسئولان کشور و نمایندگان سازمان جهانی یونسکو برگزار و گواهی ثبت این آثار به ایران اعطا می شود.
دیوان سعدی، مجموعه اشعار استاد سخن سعدی شیرازی شاعر بلندآوازه قرن هفتم هجری قمری را شامل می شود و کتاب ممالک و مسالک اثر ابن خردادبه در قرن سوم هجری قمری است، اثری در حوزه جغرافیا که به عقیده برخی، نویسنده از سنت ایرانی در جغرافی نگاری بهره برده است و در آن علاوه بر اطلاعات جغرافیایی و سرزمینی، به مسائل اقتصادی و درآمدهای دولتی اشاره شده است.
صالحی امیری با اشاره به جایگاه کتابخانه ملی ایران، افزود: کتابخانه ملی ایران جزو 10 کتابخانه برتر جهان است که بیش از دو میلیون و 800 هزار کتاب در منبع دارد.
وی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران، بیش از 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی، پنج میلیون نشریه، 200 هزار پایان نامه و یک میلیون میکروفیلم و میکروفیش، مجموعه ای قابل توجه از میراث مکتوب و معنوی کشور را شامل می شود.
وی افزود: کتابخانه ملی ایران با سه سازمان بین المللی یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، سازمان ایفلا(شورای جهانی کتاب) و ایکا(آرشیو جهانی آرشیو) همکاری دارد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سه شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان حضور یافت

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: