صالحی امیری: مراکز اسنادی ایران آماده­ ارائه خدمات به شرق‌شناسان هستند

1395/11/13 ۱۱:۰۸

صالحی امیری: مراکز اسنادی ایران آماده­ ارائه خدمات به شرق‌شناسان هستند

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در «همایش پانصد و پانزده سال روابط تاریخی ایران و روسیه» گفت: پانصد سال قبل روابط فرهنگی دو جانبه ایران و روس آغاز شد که در اسناد دو کشور مشهود و مهم و درس‌آموز است. امروز دو کشور باید برای استحکام روابط دو جانبه از منظر فرهنگی اقدامات مشترک انجام دهند.


 
صالحی امیری گفت: باید زمینه­‌هایی را فراهم کرد تا محققان و پژوهشگران دو کشور از میراث غنی نسخ خطی و اسناد موجود در مراکز آرشیوی دو کشور به سهولت بهره برند.

 
 سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در «همایش پانصد و پانزده سال روابط تاریخی ایران و روسیه» گفت: پانصد سال قبل روابط فرهنگی دو جانبه ایران و روس آغاز شد که در اسناد دو کشور مشهود و مهم و درس‌آموز است. امروز دو کشور باید برای استحکام روابط دو جانبه از منظر فرهنگی اقدامات مشترک انجام دهند.

وی افزود: برگزاری این همایش در شرایط حاضر که روابط ایران و روسیه وارد مرحله مهم و راهبردی شده، اقدامی شایسته و مبارک است. در دیدار اینجانب از روسیه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه سال جاری (سپتامبر ٢٠١٦)، ایده برگزاری این همایش را با مسئولان روسی مطرح کردم که خوشبختانه مورد استقبال واقع شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به شکل‌گیری و تثبیت جمهوری مرکزی مقتدر در روسیه در نیمه دوم قرن پانزدهم توسط ایوان کبیر و تشکیل دولت فراگیر در ایران توسط شاه اسماعیل یکم سرسلسله پادشاهان صفویه در آغاز سده شانزدهم و اهتمام دو دولت به برقراری مناسبات خارجی، تردیدی باقی نمی­‌ماند که دو دولت از همان آغاز با یکدیگر مراودات برقرار کرده­‌اند. بدین منظور عنوان پانصد و پانزده سال روابط روابط تاریخی ایران و روسیه پیشنهاد شد که خوشبختانه مورد پذیرش دوستان روس ما قرار گرفت.

صالحی امیری گفت: گذشته روابط ایران و روسیه با فراز و نشیب‌‌های فراوانی همراه بوده است. تلخ کامی معاهدات منعقده میان ایران و روسیه در عصر قاجار، در ذهن تاریخی جامعه ایرانی رسوب کرده، اما بر این باورم که فضای کنونی روسیه با گذشته بسیار متفاوت است. نباید در قضاوت‌ها و ارزیابی‌‌ها، تغییرات شگرف در ساخت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روسیه را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: همایش «همایش پانصد و پانزده سال روابط تاریخی ایران و روسیه» فرصتی است از نو به مناسبات دو کشور در بستر تحولات شگرف نظام بین­‌الملل و روندهای گذار از این نظام نظر افکنیم. این کنفرانس زمینه‌ای برای صاحب نظران و اندیشمندان ایرانی و روسی است تا با تعمقی عالمانه در تاریخ دو کشور، به بازخوانی جنبه‌های گوناگون روابط فی مابین بپردازند. برقراری همایش‌هایی از این دست در فضایی علمی و صمیمانه می ­تواند به نزدیک سازی نخبگان دو کشور کمک کرده و در نهایت به درک متقابل و صحیح دو ملت نسبت به هم منجر شود.

صالحی‌امیری گفت: در شرایطی که از یک ­سو غرب بنیان‌های ارزشی دیگر جوامع را سخت­ مورد تهاجم­ قرار داده و از سوی دیگر افراط­‌گرایی و تروریسم بنیان جوامع ما را با تهدیدهای جدی مواجه ساخت‌، توسعه روابط فرهنگی میان کشورهای حوزه اوراسیا به­ ویژه ایران و روسیه نیازی بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است. می‌توان با شناسایی، بازخوانی و معرفی ارزش­‌های فرهنگی مشترک، به توسعه مناسبات فرهنگی ملل منطقه و جهان کمک کرد. شناسایی و تمرکز بر اشتراکات ارزشی و فرهنگی ایران و روسیه، به درک صحیح و متقابل از یکدیگر کمک کرده و بستری را  برای توسعه همکاری در سایر حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم خواهد ساخت.

وی افزود: خوشبختانه مناسبات بسیار نزدیک میان دوکشور در شرایط کنونی و وجود اراده و اهتمام لازم در مسئولین دوکشور، فرصت مناسبی را برای دستیابی به سطحی گسترده از روابط فرهنگی میان ایران و روسیه فراهم آورده است  تا آن حد که بتوان آن را راهبردی تلقی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش گفت: به مناسبت دویستمین سال ایرانشناسی در سن‌پترزبورگ پیشنهاد برگزاری نخستین کنگره ایران شناسی اوراسیا در سال ٢٠١٨ را ارائه کردم.

وی افزود: ما آماده‌­ایم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران سهم خویش را در برپایی هرچه باشکوه ‌تر این رویداد ایفا کنیم. پیشنهاد دیگر اینجانب برپایی نمایشگاه میراث مکتوب ایران و اسلام در موزه آرمیتاژ و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در تهران و سن­‌پترزبورگ است. همکاران من آماده‌اند تا با همکاری دیگر مراکز علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فراهم سازی مقدمات نمایشگاه‌­های مذکور هرگونه مساعدت لازم را به عمل آورند.

صالحی امیری گفت: باید زمینه­‌هایی را فراهم کرد تا محققان و پژوهشگران دو کشور از میراث غنی نسخ خطی و اسناد موجود در مراکز آرشیوی دو کشور به سهولت بهره برند. به صراحت اعلام می‌کنم که مراکز اسنادی و آرشیوی در ایران آماده­ ارائه هرگونه خدمات اسنادی به محققین و پژوهشگران روس خاصه شرق‌شناسان و ایرانشناسان هستند.

وی افزود: در مقابل این انتظار وجود دارد که مراکز اسنادی و کتابخانه‌­ای روسیه خدمات متقابلی به استادان و دانش‌پژوهان ایرانی ارائه دهند. در این باره ما آماده‌ایم کارشناسان اسنادی را برای شناسایی، فهرست‌برداری و تهیه نسخ دیجیتال اسناد و نسخ خطی فارسی به روسیه اعزام کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آن چیزی که از همه مهم‌تر است اراده‌ای است که امروز میان دو ملت و دولت برای توسعه روابط فرهنگی وجود دارد. شناخت ملت‌ها نسبت به فرهنگ، آداب، سنن و ... کشورها کمک شایانی در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.

صالحی امیری گفت: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که مناقشات زیادی آنرا فرا گرفته است. امروز هیچ کس از تهاجمات تروریست‌ها در امان نیست. خاورمیانه نیازمند مشارکت و همکاری روسیه و ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه با هدف مقابله با تفکر تروریست و تکفیری است.

وی افزود: امروز برای مقابله با تروریسم به جای اینکه در بغداد، موصل و ... باشیم باید ریشه این تفکر را بخشکانیم. مقابله با تروریسم در دو سطح نظامی و غیر نظامی است و ایجاد زمینه‌های فرهنگی و فکری برای جلوگیری از رشد تروریسم لازم است. انتظار ما از شخصیت‌های روسی با تعریف پروتکل‌های مشترک فرهنگی است تا آغازی برای مقابله با تروریسم داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشا اسلامی در پایان گفت: آرزوی برگزاری همایشی موفق و بحث‌­هایی سازنده را برای شما فرهیختگان دارم و امیدوارم استمرار این­گونه هم ­اندیشی‌­ها به ارتقاء درک عمومی از اهمیت روابط ایران و روسیه کمک کند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: