صالحی امیری : فرهنگ مانند اکسیژن برای جامعه است

1395/6/14 ۱۱:۲۹

صالحی امیری : فرهنگ مانند اکسیژن برای جامعه است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نیاز به فرهنگ مانند نیاز به اکسیژن برای جامعه است شاید بشود با محدویت اقتصادی جامعه را اداره کرد اما با محدودیت فرهنگ نمی شود.


همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نیاز به فرهنگ مانند نیاز به اکسیژن برای جامعه است شاید بشود با محدویت اقتصادی جامعه را اداره کرد اما با محدودیت فرهنگ نمی شود.

 همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید ساعتی پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا و مسئولان دولت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شد.

سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این برنامه گفت: رجال فرهنگی معتقدند نظام های فرهنگی ۴ رکن دارند. انسجام، هویت آفرینی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی است. رسالت اصلی فعالیت های فرهنگی تقویت و تداوم اهداف نظام فرهنگی است. نظام فرهنگی در ایران به مثابه یک منظومه عمل می کند که در آن نظام های اقماری هم وجوددارند.

وی افزود : دولت تدبیر و امید یک پیکره واحد است که این پیکره ها در کنار هم منظومه ای هدفمند را تشکیل می دهند و با پذیرش تکثر نهادهای فرهنگی، یک پیکره را می سازند. نخبگان حلقه واسط مردم و دولت هستند و حضورنخبگان از نقاط قوت دولت آقای روحانی است. این دولت خود را دولتی فرهنگی و تراز با سیاست های  ایران فرهنگی می داند. سیاستگذاری های این دولت هم بر اساس فرهنگ است.

صالحی امیری ادامه داد: مبانی توسعه فرهنگی در دولت تدبیر و امید مبتنی بر عقلانیت، تعامل، گفتگو و سازگاری فرهنگی است و دولت نقش جوهره مردمی را در این میان به رسمیت می شناسند و اساسا معتقد است نخبگان و مردم نباید در توسعه فرهنگی از هم جدا باشند. دولت خود را پایبند به ارزشهای هویتی و دینی می داند و سه عرصه فرهنگ دینی، فرهنگی ملی و فرهنگ رسمی زبان مشترکی برای این هویت و ارزشها ایجاد کرده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: دولت خود را مقید به انجام  شعارهایی می داند که هنگام انتخابات ریاست جمهوری اعلامشان کرد. نشست امروز در حقیقت مقدمه ای برای یک گام بزرگتر در آینده است و قصد داریم هفته فرهنگی دولت را برگزار کنیم.

وی خطاب به اسحاق جهانگیری گفت: هدف غایی فرهنگ تربیت و رشد انسانهای اخلاق مدار و آینده جو و امیدوار است. اگر هدف اقتصاد، مسائل مالی و اگر هدف سیاست پیروزی در مسائل سیاسی و حزبی است هدف بنیادی فرهنگ، ساختن جامعه ای است که نوع دوستی را سرلوحه کارش قرار می دهد. بر این باوریم که نیاز به فرهنگ مثل نیاز به اکسیژن است. شاید بشود با محدودیت اقتصادی جامعه را اداره کرد اما با محدودیت فرهنگی نمی شود. و بداخلاقی ها، انگ زنی ها و همه و همه اخلاق های ناپسند محصول افول فرهنگ در جامعه هستند.

صالحی امیری در بخش دیگری از این نمایش به ارائه گزارش فعالیت های کتابخانه ملی طی سالهای فعالیت دولت یازدهم پرداخت.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: