جهانگیری: مطالبات و انتظارات در حوزه فرهنگ با امکانات موجود تناسب ندارد

1395/8/18 ۱۰:۴۰

جهانگیری: مطالبات و انتظارات در حوزه فرهنگ با امکانات موجود تناسب ندارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تودیع وزیر پیشین و معارفه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازها، مطالبات و انتظارات از حوزه فرهنگ را بی‌تناسب با امکانات و ابزار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد. سیدرضا صالحی امیری، وزیر جدید نیز مهمترین نیاز جامعه فرهنگی را امنیت فرهنگی دانست و گفت: امنیت فکر، امنیت قلم و امنیت بیان امری است که همه انساها به‌ویژه فرهیختگان به آن نیاز دارند.

 صالحی امیری: مهم‌ترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است

 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تودیع وزیر پیشین و معارفه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازها، مطالبات و انتظارات از حوزه فرهنگ را بی‌تناسب با امکانات و ابزار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد. سیدرضا صالحی امیری، وزیر جدید نیز مهمترین نیاز جامعه فرهنگی را امنیت فرهنگی دانست و گفت: امنیت فکر، امنیت قلم و امنیت بیان امری است که همه انساها به‌ویژه فرهیختگان به آن نیاز دارند.

 
آیین تودیع وزیر پیشین و معارفه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر دوشنبه (17 آبان‌ماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا، مشاور امور فرهنگی رئیس‌جمهور، جمعی از وزیران دولت و مدیران فرهنگی کشور، در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
اسحاق جهانگیری در این آیین با تقدیر از فعالیت‌های علی جنتی در دوران وزارت خود در حوزه فرهنگ گفت: آقای جنتی مدیر همه‌جانبه‌نگر، متدین، منصف، توانا و انقلابی است که عمر خودش را در راه پیشرفت این کشور، این انقلاب و این نظام صرف کرده و سابقه بسیار درخشانی دارد. ما متأسف هستیم که امروز از ادامه خدمت ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم شدیم. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم که در مسئولیت‌های جدیدی که بر عهده خواهند گرفت، بتوانند کارهای مفید گذشته خودشان را ادامه دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: آقای جنتی در زمان شروع مسئولیت خود با سختی‌ها و ناهمواری‌های بسیاری در بخش فرهنگ و هنر کشور روبه‌رو بودند و تلاش بسیاری کردند که در این سه سال اطمینان، آرامش و امید را به بخش فرهنگ و هنر کشور برگردانند که تا حد زیادی موفق شدند این آرامش را به جامعه فرهنگی و فرهیختگان بازگردانند.

وی با اشاره به جایگزینی سیدرضا صالحی امیری در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد، گفت: ایشان از چهره‌های شناخته شده‌ای است که براساس تأکیدات آقای رئیس‌جمهور، همین مسیر و همین راه را ادامه خواهند داد. خوشبختانه ایشان از نظر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی از چهره‌های خوشنام و صاحب‌نامی هستند که در این بخش زحمات بسیاری کشیدند. در دوران مسئولیت خود در مرکز موسسه استراتژیک، دانشگاه و نهایتا در کتابخانه ملی با چهره‌های شاخص و نخبگان بخش فرهنگ ارتباطات خوبی داشتند و امیدوار هستم که آن تعامل و ارتباطات به‌عنوان سرمایه‌ای گرانقدر برای ادامه مدیریت ایشان به کمک آید.
 
جهانگیری افزود: قطعا پذیرش مسئولیت این وزارتخانه در چنین مقطعی که چند ماهی بیشتر به پایان دولت نمانده و در شرایط دشواری کنونی، بیانگر عزت نفس و روح خدمتگذاری و علاقه‌مندی آقای صالحی امیری به این بخش است. امیدوار هستم با قدرت تشخیصی که ایشان نسبت به اولویت‌های نظام کشور دارند، بتوانند اولویت‌بندی‌های جدیدی ارائه دهند تا با کمک مجموعه عزیزانی که در بخش فرهنگی فعالیت دارند کارهای مؤثری انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حوزه‌ای متنوع و گسترده دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ به تناسب گستردگی خود، طیف وسیعی از  مخاطبان و نخبگان فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور و حتی عموم شهروندان را در بر می‌گیرد. هیچ عرصه و بخشی از جامعه نیست که از حوزه فرهنگ و هنر جدا باشد و تمام اقشار جامعه به دستاوردهای این حوزه نیازمند هستند.

وی ادامه داد: قدرت فرهنگ به واقع از قدرت سیاست و اقتصاد بیشتر است و به همین تناسب انتظاراتی که از بخش فرهنگ می‌رود، انتظارات بسیار بالایی است؛ اما آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این حجم بالای مطالبات، نیازها، انتظارات و با گستردگی و تنوعی که دارد، ابزارها و امکانات لازم برای پاسخگویی به این مطالبات را در اختیار دارد؟ قاعدتا جواب همه ما منفی است. یعنی مطالبات و انتظارات به هیچ وجه با ابزارها و امکاناتی که وجود دارد سازگار نیست.
 
جهانگیری با اشاره به کاهش قدرت قانونی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال‌های اخیر گفت: به دلیل تنوع نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که سهمی از بودجه فرهنگ را به خود اختصاص داده‌اند، سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از امکانات مادی کم شده و به آن دستگاه‌ها پرداخت شده است و اتفاقا با این‌که پول‌های مفصلی هم از دولت دریافت می‌کنند، اما به هیچ‌وجه پاسخگو نیستند و اگر وضع فرهنگی کشور بررسی شود، هیچ‌جا آن‌ها مورد سؤال قرار نمی‌گیرند که چه بخشی از کار بر عهده شما بوده و شما در مقابل امکاناتی که داشتید چه اقداماتی انجام داده‌اید.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین وظیفه‌ای که متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کل دولت است، توانمندسازی و قدرتمندسازی بخش فرهنگ است. با بخش فرهنگ ضعیف، جامعه ضعیف می‌شود، وقتی بخش فرهنگ جامعه ناتوان باشد اقتصاد، سیاست و دیپلماسی کشور ناتوان می‌شود. اما باید به یاد داشت که آقای جنتی با وجود محدودیت‌های موجود، گام‌های مؤثری در این حوزه برداشتند که انشاالله آقای صالحی امیری باید آن‌ها را ادامه دهند.

مهم‌ترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است
در ادامه این آیین سیدرضا صالحی امیری، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی گفت: حوزه فرهنگ مانند اقیانوس بزرگی است که همه انسان‌های تشنه می‌توانند از آن سیراب شوند. امروز همه ما بر این باور هستیم که فرهنگ روح تعالی، فضیلت و انسانیت و اخلاق و کرامت است و جامعه بی‌فرهنگ، جامعه‌ای بدون روح و احساس است. از این منظر ما در کنار نیازهای اولیه خود، به فرهنگ نیاز داریم تا بتوانیم حیات معنوی و معرفتی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که «دولت آقای دکتر روحانی به عنوان پرچم‌دار دولت فرهنگی، شعار عقلانیت، عدالت، اعتدال و دیانت را در حوزه فرهنگی مطرح کرده است» عنوان کرد: حضور شما فرهیختگان و همچنین آقای دکتر جهانگیری در این مراسم دو پیام با خود به همراه دارد؛ پیام شما به آقای جهانگیری و دولتمردان این است که ما دولت را در مسیر حرکت فرهنگی حمایت می‌کنیم و پیام آقای دکتر جهانگیری و ما به شما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را به سمت قله‌های توسعه و پیشرفت با سرعت و نشاط بیشتری به حرکت در خواهیم آورد.

وی همه مسئولان حوزه فرهنگ در سراسر کشور را خادمان جامعه فرهنگی دانست و گفت: ما آمده‌ایم تا شما احساس امنیت و آرامش کنید و هیچ شأن و رسالتی، جز خدمت‌رسانی به شما اصحاب فرهنگ و هنر برای خود قائل نیستیم و از این منظر دستور ریاست محترم جمهور به این حقیر این است که راه روشن حرکت فرهنگی را با سرعت و نشاط بیشتری ادامه دهید که این یک ابلاغ، یک دستور و یک باور است.
 
صالحی امیری در ادامه با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها در جامعه تصریح کرد: مهم‌ترین نیاز جامعه فرهنگی را امنیت فرهنگی می‌دانم، امنیت فکر، امنیت قلم و امنیت بیان امری است که همه انساها به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر. برای دستیابی به امنیت ما نیاز به اخلاق داریم. اخلاق اکسیر نجات‌بخش جامعه ایران در فضای انگ‌زنی، تخریب و تهمت است. بداخلاقی همچون زهری است که فضیلت و معرفت را از بین خواهد برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت‌وگو را نیاز عاجل جامعه ایران دانست و افزود: ما در گفت‌وگو درک بیشتری نسبت به‌هم پیدا می‌کنیم و اشتراکات بیشتری را با هم پیدا می‌کنیم و از این منظر حرکت جدیدی به نام گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور آغاز می‌کنیم. ما در سه سال گذشته در کتابخانه ملی این مسیر را با برگزاری بیش از 551 گفت‌وگوی فرهنگی تجربه کردیم و به این باور رسیدیم که قلب‌ها به هم نزدیک‌تر و چالش‌ها کمتر خواهد شد.

صالحی امیری ادامه داد: همچنین ما باید اصل تنوع و تکثر فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. به میزان ملت بزرگ ایران تنوع و تکثر فرهنگی وجود دارد و ما نمی‌توانیم خودانگاری و مطلق‌انگاری داشته باشیم. در این قطار در حال حرکت 80 میلیون نفر حضور دارند و با این‌که مقصد و مقصود ما یکی است، اما رویکردهای ما متفاوت است و درست به همین دلیل است که ما اصحاب فرهنگ و هنر باید همه سلیقه‌ها و رویکردها را به رسمیت بشناسیم، به‌ویژه فرهنگ‌های بومی، محلی و سنتی را که بسیار مهم هستند.

در پایان این آیین حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به سیدرضا صالحی امیری اعطا شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: