تدوین اطلس‌های زبان و گویش و گردشگری استان‌های کشور

1393/9/17 ۱۱:۰۵

تدوین اطلس‌های زبان و گویش و گردشگری استان‌های کشور

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره تهیه اطلس‌های فرهنگی، از جمله اطلس زبان و گویش و اطلس گردشگری استان‌های کشور و همچنین مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعاتی گونه‌های زبانی ایران با پژوهشگاه میراث فرهنگی همکاری می‌کند.

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره تهیه اطلس‌های فرهنگی، از جمله اطلس زبان و گویش و اطلس گردشگری استان‌های کشور و همچنین مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعاتی گونه‌های زبانی ایران با پژوهشگاه میراث فرهنگی همکاری می‌کند.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بر اساس تفاهمنامه‌ای که یکشنبه 16 آذر بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امضا شد، فرهنگ بومی بلوچستان، خوزستان، تالش و گلستان مستندسازی می‌شود.

این تفاهمنامه را سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و صادق آیینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری امضا کردند.

هدف از امضای این تفاهمنامه شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود در کشور برای توسعه امر پژوهش و تولید علم، و همچنین استفاده از ظرفیت ها و امکانات یکدیگر برای سرعت بخشیدن به روند دستیابی به اهداف علمی، فرهنگی و آموزشی کشور است.

در ماده یک تفاهمنامه مورد نظر تاکید شده است که پژوهشگاه علوم انسانی درباره تهیه اطلس‌های فرهنگی، از جمله اطلس زبان و گویش و اطلس گردشگری استان‌های کشور و همچنین مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعاتی گونه‌های زبانی ایران با پژوهشگاه میراث فرهنگی همکاری می‌کند.

در بخش دیگری از تفاهمنامه بر همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه میراث فرهنگی در حوزه مطالعات مردم‌شناسی و مستندسازی فرهنگ‌های بومی ایران در چهار منطقه بلوچستان، خوزستان، تالش و گلستان تاکید شده است.

در ماده یک این تفاهمنامه با اشاره به ضرورت همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه میراث فرهنگی در زمینه مطالعات قومی میراث ناملموس آمده است: پژوهشگاه علوم انسانی برای راه‌اندازی رشته نسخه‌شناسی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و متقابلاً همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با پژوهشگاه علوم انسانی برای راه‌اندازی رشته باستانشناسی در این پژوهشگاه همکاری می‌کنند.

ایجاد پایگاه مشترک برای نشر و گسترش مطالعات میراث فرهنگی و مطالعات علوم انسانی در ارتباط با مرکز اسناد آسیایی پژوهشگاه علوم انسانی و همچنین مشارکت دو طرف با پژوهشگران و اعضای هیات علمی و دانشجویان در انجام پروژه‌های علمی و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی از بندهای دیگر این تفاهمنامه است.

در تفاهمنامه دو پژوهشگاه مورد اشاره همچنین همکاری پژوهشگران دو طرف در امر تدوین تاریخ ایران بر اساس نتایج کاوش‌های باستانشناسی، برنامه ‌ها، ارتقای کیفی و گسترش تحقیقات در زمینه‌های مورد علاقه مد نظر قرار گرفته است.

بر اساس این تفاهمنامه پژوهشگاه علوم انسانی با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و از طریق آزمون سراسری هر سال چهار نفر را در مقطع کارشناسی و دکتری با معرفی پژوهشگاه میراث فرهنگی در رشته‌های مورد نیاز این پژوهشگاه بورسیه می‌کند.

در این تفاهمنامه همچنین اعطای پذیرش به اعضای هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در قالب بورسیه در مقطع حقوق دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی پیش‌بینی شده است.

مدت اعتبار این تفاهمنامه پنج سال است که به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: