سازمان میراث فرهنگی با یونسکو درباره حفظ میراث فرهنگی تفاهم کردند

1393/2/9 ۱۳:۱۶

سازمان میراث فرهنگی با یونسکو درباره حفظ میراث فرهنگی تفاهم کردند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و ایرینا بوکووا مدیرکل سازمان علمی آموزشی یونسکو درباره همکاریهای دوجانبه از جمله حفظ و حراست از میراث فرهنگی تفاهم کردند.

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و ایرینا بوکووا مدیرکل سازمان علمی آموزشی یونسکو درباره همکاریهای دوجانبه از جمله حفظ و حراست از میراث فرهنگی تفاهم کردند.

مسعود سلطانی فر و ایرینا بوکووا روز سه شنبه در نشستی در محل این سازمان همچنین درباره مشارکت ایران در پروژه های یونسکو در زمینه حفظ میراث فرهنگی کشورهای منطقه توافق کردند.

سلطانی فر پس از این ملاقات در گفت و گوبا خبرنگاران سفر بوکووا به ایران را سودمند خواند و گفت: مدیرکل یونسکو بازدیدهای خوبی از آثار باستانی و تاریخی کشور داشته و برداشت و مشاهدات ایشان از ایران این موضوع را نشان می دهد.

وی در ادامه گفت: باتوجه به رویکرد جدید دولت، اراده قوی برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و ارزشمند کشور شکل گرفته است و ما درصدد هستیم با استفاده از توانمندی های خوب کشور در کارهای مشترک یونسکو مشارکت کنیم.

سلطانی فر افزود: یونسکو یک مجموعه فرهنگی، علمی و آموزشی است و نقش خوبی درحفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی دارد و ایران نیز از توانمندی زیادی در نیروی انسانی متخصص برخوردار است تا با این سازمان همکاری کند.

وی اظهار کرد سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تلاش در حفظ و نگهداری آثار داخلی در پروژه های سازمان یونسکو نیز شرکت خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بوکووا از توانمندی های کشور در حفظ میراث فرهنگی اذعان کرده و دراین مذاکرات نقطه نظرات خوبی در باره حفاظت از میراث نامملوس ایران و آیین های کشور مطرح شده است.

وی افزود: مدیرکل یونسکو در این سفر چندین بار از جدیت و اراده جدی کشور برای حفظ آثار و میراث فرهنگی جهان قدردانی کرده است.

سلطانی فر تصریح کرد میراث فرهنگی کشور نه تنها نباید مورد تهدید قرار گیرد بلکه باید در آینده نزدیک آثار دیگری به ثبت برسد.

وی ثبت آثار تاریخی ایران از جمله نقش رستم در تخت جمشید را به عنوان پیشنهاد ایران در این مذاکرات اعلام کرد و گفت: قرار است این اثر خارج از سهمیه سالانه ایران در یونسکو به ثبت برسد.

ایرینا بوکوا در سفر 5 روزه خود به ایران از بسیاری از آثار و مراکز فرهنگی و تاریخی ایران دیدن کرد و امروز پس از دیدار با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به سفر خود به ایران پایان می دهد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) سازمانی تخصصی در زمینه آموزش و ارتقای دانش در میان کشورهای جهان است و رسالتی سنگین در این زمینه برعهده دارد.

پس از 10 سال و بنا به دعوت رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل یونسکو به ایران سفر کرده است تا علاوه بر دیدار با مقامات عالی کشورمان از ارگ بم و بناهای تاریخی شیراز و اصفهان نیز بازدید کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO)، یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال 1945 تشکیل شد.

هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

تاکنون 195 کشور به این نهاد بین المللی پیوسته اند که مقر آن در شهر پاریس، پایتخت فرانسه قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران در سال 1348 به این سازمان پیوست و سال گذشته علاوه بر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز پیش از حضور در مذاکرات هسته ای ژنو-2 به پاریس رفت و در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کرد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: