صالحی: آئینه‌وند اعتدال‌گرا‌بود/ رونمایی از آخرین کتاب استاد تاریخ اسلام

1394/2/27 ۱۳:۲۲

صالحی: آئینه‌وند اعتدال‌گرا‌بود/ رونمایی از آخرین کتاب استاد تاریخ اسلام

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نکوداشت استاد صادق آئینه‌وند و رونمایی از کتاب «سیره و سخن پیامبر خدا(ص)» گفت: استاد آئینه‌وند محقق، معلم‌، نویسنده و بالاتر از همه انسانی خوب بود. او اعتدال‌گرا‌، حسن خلق و معاشرت نیکو داشت و جمع‌کردن همه این ویژگی‌ها در کنار هم کار بسیار سختی است.

 

 سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نکوداشت استاد صادق آئینه‌وند و رونمایی از کتاب «سیره و سخن پیامبر خدا(ص)» گفت: استاد آئینه‌وند محقق، معلم‌، نویسنده و بالاتر از همه انسانی خوب بود. او اعتدال‌گرا‌، حسن خلق و معاشرت نیکو داشت و جمع‌کردن همه این ویژگی‌ها در کنار هم کار بسیار سختی است.

  مراسم بزرگداشت دکتر صادق آئینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‌به همراه رونمایی از آخرین اثر ایشان با عنوان «سیره و سخن پیامبر خدا(ص)» شامگاه پنجشنبه 24 اردیبهشت‌ماه با حضور سید‌عباس صالحی‌، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه‌، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، محمدجعفر حبیب‌زاده، مشاور عالی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام محمد‌علی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال و جمعی از استادان در سالن کتاب و هنر بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صالحی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه خبر فقدان استاد آئینه‌وند برای ما‌شگفت‌آور و عجیب بود‌گفت: ما در روزهای پایانی سال به مناسبت‌های مختلف استاد آئینه‌وند را می‌دیدیم و ایشان در هیأت نظارت کتاب حضور داشتند. متاسفانه خبر فوت ایشان‌همزمان با نمایشگاه کتاب برای ما اتفاق تلخ و سختی بود.

وی ادامه داد: نخستین آشنایی من با استاد به بیش از 30 سال پیش و به حوالی سال‌های 64ـ63 برمی‌گردد‌. ایشان در آن زمان عازم لبنان برای ماموریت‌های مختلف بود.

وی با بیان اینکه استاد آئینه‌وند شخصیت جامعی داشت، گفت: ایشان یک محقق، معلم‌، نویسنده و بالاتر از همه انسانی خوب بود. او اعتدال‌گرا‌و حسن خلق و معاشرت نیکو داشت. جمع‌کردن همه این ویژگی‌ها در کنار هم کار بسیار سختی بود در حالی که ایشان توانسته بود این ویژگی‌ها را به راحتی کنار هم جمع کند.

صالحی در پایان سخنانش گفت: از استاد آئینه‌وند یادگار‌های زیادی از جمله تالیفات برای شاگردانش به جای مانده و مهم‌تر از همه خاطرات خوشی است که با همنشینان و دوستانش داشته‌و از این خاطرات می‌توان درس آدمیت را در روزگاری که انسانیت کم رنگ شده آموخت. همزمان با سالروز شهادت موسی‌بن‌جعفر(ع) یاد ایشان را گرامی می‌دارم و به خانواده و شاگردانش تسلیت می‌گویم و امیدوارم راهش پررهرو باشد.

 

استاد آئینه‌وند غوغاسالار نبود

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر اینکه استاد آئینه‌وند برای علم ارزش بسیار قائل بود، گفت: مهندس زنگنه در مراسم ختم ایشان نکته خوبی را مطرح کردند و گفتند که زندگی ایشان‌و قلمشان تبلور خرد‌ورزی و خرد‌گرایی و مبارزه با جهل و خرافه بوده است و این ویژگی‌را نمی‌توانستیم به روشنی در ایشان ببینیم‌.

وی ادامه داد: برخی عادت دارند غوغا‌سالاری کنند اما استاد آئینه‌وند چنین ویژگی‌نداشت. خداوند در قرآن‌کریم وقتی می‌خواهد از ارزش‌های الهی سخن بگوید همه را متصل به خدا می‌کند. خداوند در قرآن تاکید می‌کند که آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکی هستند‌؟ در واقع در فرهنگ دینی و قرآنی ما آنکه می‌فهمد با آنکه نمی‌فهمد یکی نیست.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی‌(ع) در همین‌باره گفت: ذات دانش و فهم سلطه و قدرت است و هرکه این را پیدا کند قدرتمند می‌شود و در غیر این صورت دیگران به او غلبه می‌یابند. به عبارت دیگر علم به ما هو علم ارزش دارد. به گواه همکاران دکتر آئینه‌وند علم در نظر ایشان بالاترین ارزش را داشت‌.

به گفته حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، خداوند قرآن را برای رشد و آگاهی انسان‌ها فرستاد تا با آن همراه شوند و ظلم و جبر را نپذیرند. پس از آن پیامبران آمدند تا آیات آن را برای ما روشن کنند و بگویند که ما چگونه از قرآن استفاده کنیم‌. در مرحله آخر نیز انسان خودش تفکر داشته و می‌تواند با خرد‌ورزی ارزش‌ها را تشخیص داده و کلام خدا را بفهمد.

وی افزود: وقتی از جهنمیان می‌پرسند که چرا در جهنم هستید، می‌گویند اگر ما گوشمان را باز می‌کردیم و درست می‌اندیشیدیم و حق را می‌یافتیم در اینجا نبودیم.

 

آئینه‌وند در زندگی‌اش رنگ‌های مختلف عوض نکرد

دبیر علمی جایزه کتاب سال با بیان اینکه استاد آئینه‌وند در زندگی‌رنگ‌های مختلف عوض نکرد، گفت: او طی عمر بابرکتش جام‌های مختلف نپوشید و در حالی که برخی افراد همواره لباس عوض می‌کنند او چنین نبود. متاسفانه مردم ما حافظه تاریخی خوبی ندارند و این‌گونه حرکات را فراموش می‌کنند اما استاد آئینه‌وند به معنای واقعی برای علم ارزش قائل بود و این مسأله در زندگی‌متبلور بود.

مهدوی‌راد تاکید کرد: آئینه‌وند خردورز، خرافه‌ستیز و جهل‌ستیز بود‌و ایشان‌به راستی عباد‌الرحمن هستند و من با اعتقاد این جمله را می‌گویم. امیدوارم که ما شخصیت ایشان را درک کنیم و ابعاد وجودی آن را بفهمیم و مانند آن زندگی کنیم‌.

استاد آئینه‌وند نماینده‌وحدت حوزه و دانشگاه‌است‌

حبیب‌زاده نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر روش اعتدالی دکتر آئینه‌وند گفت: همواره در هر جایی که در کنار دکتر آئینه‌وند بودم هیچ‌گاه ندیدم احساسی تصمیم بگیرد و سخنی بگوید. من در نخستین سمینار حوزه و دانشگا‌ه زمانی که ایشان را دیدم‌او را به عنوان الگوی معتدلی در گفتار و کردار و مدیریت مشاهده کردم‌. ایشان در عمر پربرکت خودشان همواره بر این منش و سلوک حرکت کردند.

وی ادامه داد: زمانی که ایشان در دانشگاه تربیت‌مدرس بودند خدمات زیادی را در انسان‌سازی و دانشجو‌پروری اخلاق‌مدار داشتند و دانشجویان ایشان نه تنها در حوزه تاریخ‌بلکه در علوم انسانی علاقه‌‌مند به دیدار با استاد آئینه‌وند بودند.

وی با بیان اینکه استاد صادق آئینه‌وند متخلق به اخلاق و نمونه بود، گفت: ایشان نماینده‌وحدت حوزه و دانشگاه‌است‌و هم حوزویان می‌توانستند از ایشان یاد بگیرند و هم دانشگاهیان. او الگویی فراروی ماست. ایشان طی عمر بابرکتشان یا کتاب می‌نوشتند، یا کتاب ترجمه می‌کردند و یا کتابخانه‌ای ایجاد می‌کردند.

حبیب‌زاده در بخش پایانی سخنانش گفت: جالب است که در مراسم ختم ایشان حتی کمیته امداد شهرستان بیجار نیز پیام تسلیتی فرستاد و این نشانه شخصیت‌چند‌جانبه استاد آئینه‌وند است.

استاد آئینه‌وند، فارغ از دریچه‌های ایدئولوژیک به انسان‌ها نگاه می‌کرد

هادی حیدری، داماد استاد آئینه‌وند نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی گفت: ویژگی شاخص ایشان که در نخستین‌دیدار به دل انسان می‌نشست‌آرامش و متانتی بود که از ایمان ایشان به خدا نشأت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه استاد آئینه‌وند، فارغ از دریچه‌های ایدئولوژیک به انسان‌ها نگاه می‌کردند، افزود: به همین دلیل آدم‌های بسیاری شیفته این شخصیت برجسته می‌شدند و حتی در مراسم تشییع پیکرشان افراد متعدد با افکار متنوعی حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه استاد آئینه‌وند شخصیتی همگرا داشت، یادآور شد: تلاش استاد آئینه‌وند برای یافتن اشتراکات میان آدم‌ها بود و نه نقاط افتراق و جدایی. خاطرم هست در سال‌های نخستین‌ازدواجمان به ما توصیه‌‌می‌کردند در زندگی به دنبال حداقل مشترکات باشید و آنها را برجسته کنید این خصوصیت در رفتار خود ایشان هم بروز و ظهور داشت.

حیدری اضافه کرد: گشاده‌دستی و سخاوت یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این استاد بزرگ بود و ایشان همواره به حق و حقوق انسان‌ها توجه ویژه داشت. آزادگی ایشان زبانزد خاص و عام بود و وابستگی به قدرت و ثروت را برنمی‌تافت و این ویژگی از او انسانی آزاده ساخته بود.

نمایش دینداری در رفتار استاد آئینه‌وند دیده نمی‌شد

وی با اشاره به اینکه نمایش دینداری در رفتار استاد آئینه‌وند دیده نمی‌شد، گفت: هرگز از دین برای خودش دکانی نساخت و در تمامی این سال‌ها به جرأت کلمه‌ای به دروغ از ایشان نشنیدم‌. آنچه که استاد آئینه‌وند را در حوزه نظری نسبت به دیگران متمایز می‌کند‌، احترام و توجه او به علم‌اندوزی و جست‌وجوی علم بود. خرد‌ورزی ناشی از این علم‌آموزی میوه مبارکی بود که در اندیشه این استاد متجلی بود.

وی تاکید کرد: اندیشه او از هرگونه جمود و تحجر فاصله می‌گرفت و همواره تلاش می‌کرد تصویری درست و حقانی از تاریخ‌و دین به دست بدهد. به همین دلیل بسیاری ایشان را پدر علم تاریخ اسلام می‌دانستند.

حیدری با بیان اینکه استاد آئینه‌وند‌از رشد گروه‌های تکفیری در سال‌های اخیر بسیار ناراحت بودند، گفت: چراکه این گروه‌ها تصویری خشن از اسلام معرفی می‌کردند. به همین دلیل بود که کتابی با عنوان «سیره و سخن پیامبر خدا(ص)» نوشت.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: آئینه‌وند در دوران بیماری و حتی در بیمارستان آخرین تصحیحات این کتاب را انجام دادند، اگرچه درگذشت نابهنگامشان مجال مشاهده انتشار این کتاب را به ایشان نداد. تصویری که ایشان از رسول‌اکرم(ص) در این کتاب ارائه کردند آنچنان است که گویی انگار با آن زیسته‌اند.

در پایان این مراسم از کتاب «سیره و سخن پیامبر خدا(ص)» رونمایی شد.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: