وزیر ارشاد: دکتر اسلامی ندوشن پل ادبیات معاصرو کهن ایران است

1397/10/29 ۰۸:۴۸

وزیر ارشاد: دکتر اسلامی ندوشن پل ادبیات معاصرو کهن ایران است

مراسم رونمایی از کتاب نامه به فرزند اثر دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و علاقه مندان برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، چند سال قبل گفتاری با عنوان «نامه به فرزند» به قلم دکتر محمد علی اسلامی ندوشن که شامل نامه به دو فرزند و خطاب به همۀ فرزندان ایران بود در کتاب “برگریزان” انتشار یافت.

 

 

مراسم رونمایی از کتاب نامه به فرزند اثر دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و علاقه مندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، چند سال قبل گفتاری با عنوان «نامه به فرزند» به قلم دکتر محمد علی اسلامی ندوشن که شامل نامه به دو فرزند و خطاب به همۀ فرزندان ایران بود در کتاب “برگریزان” انتشار یافت. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «کشور شما از پرمعنی‌ترین کشورهای جهان است. همواره غرور ایرانی‌بودن را در خود نگاه دارید. به آن افتخار کنید. حتی اگر گاه‌گذاری ایرانی بودن برای شما دردسر و مشکل فراهم کند، اعتماد و اعتقاد خود را از او بازمگیرید. تاریخ کشورتان را با دقت بخوانید که یکی از دردناک‌ترین و عبرت‌انگیزترین تاریخ‌هاست. در اولین فرصتی که به دست آوردید، با آثار بزرگ ادبی آن به خصوص چهار شاعر: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ آشنا شوید. کتاب‌های آنها را در نزد خود داشته باشید و از خواندنشان غافل نشوید. خلاصه‌ای از کل حکمت و تجربۀ بشریت در این چهار کتاب جمع است. یکی از موهبت‌هایی که ایرانی دارد، آن است که زبانش فارسی است و می‌تواند این شاهکارهای بی‌بدیل را در زبان اصلی بخواند». اکنون این گفتار در کتابی با عنوان “نامه به فرزند” توسط محمود رهبران خوشنویسی شده، و خوشنویسی جلد آن را هم استاد غلامحسین امیرخانی انجام داده است. تجدیدچاپ کتاب “شهرزاد قصه گو” به همراه مطلبی که به آن افزوده شده، تازه‌ترین اثر منتشرشده اسلامی ندوشن و خوشنویسی “نامه به فرزند” تازه‌ترین اثر درباره اوست.

این مراسم که در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار شد در ابتدا کلیپی از سخنان دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به همراه تصاویری از آثار و نوشته های کوتاه برای مخاطبان پخش شد.

دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم حضور یافت و با اشاره به این نکته که توفیقی است برای بنده که در این محفل فخیم حضور دارم اظهار داشت این مراسم تقدیر از دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن است که برای من بسی افتخار است که در خدمت استادان فرهنگ و ادب ایرانی باشم برای ما که متولدین آغازین دهه ۴۰بودیم و در آن دوران کتابخوانی ما تازه شروع شده بود با آثار دکتر ندوشن و خط سیر تفکر و اندیشه و هویت او بود که آشنا شدیم و هنوز هم در وجود ما هست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت دکتر اسلامی ندوشن از یک سو ادب شناس و نقادی بزرگ معاصر ایران است و کسی که ریشه در ادب کهن ایران دارد و تا دوره معاصر نیز این خط را ادامه داده است ایشان بخشی از ادب کلاسیک ما را بازخوانی کرده است ما اکنون توشه بزرگی از داشته های او را در دست داریم که به دست ما رسیده است ندوشن در این خط طولانی ادب ایرانی به ما درس های فراوانی داد که چگونه می توان از زمان معاصر به ادبیات کهن رفت و از آن دوران برای امروز درس گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار داشت اگر امثال اسلامی ندوشن نبودند امروز حافظ و مولوی و سعدی برای ما شناخته نمی شد .

 

وی شخصیت دکتر ندوشن را می‌توان به مثابه حکیم و طبیب ایرانی دانست اودرد های ایرانی ما را می دانست و پی می گرفت بخشی از دل مشغولی او از همین حکمت او بود که امروز پهلوان اساطیری ما گرفتار بیماری های شده است او حکیم و طبیعی بود که با حکمت خود به دنبال مداوای ایرانی بود به دنبال مداوای درد ایرانیان نیز بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت او معلم زندگی بود دکتر ندوشن هم سنت و هم دوران معاصر را خوب درک کرده بود و برای ما هر دو را به خوبی بازخوانی کرد او در نوشته هایش تجربیات خود را به خوبی برای ما منتقل کرد و انبوه این تجربه ها برای ما درس آموز است سید عباس صالحی درباره کتاب نامه به فرزند گفت این کتاب با همین نگاه حکیمانه و خرد ورزانه تألیف و تدوین شده است ایشان با زبان و نثری که در آن معانی به سخن می دهند ترکیب شیوایی بیان سعدی را به ما یادآوری می‌کند ایشان دردهای ما را به نسل بعدی و خود ما به خوبی انتقال داده است.

دکتر فریدون مجلسی نیز در این مراسم سخنانی را کرد و او کتاب نامه به فرزند را اثر ویژه و مهمی توصیف کرد و گفت شخصیت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن برای ما از وجوه مختلف قابل بررسی است و کسانی که این اثر را به رشته تحریر درآوردن نیست برایان خط نوشتن و آن را منتشر کردن قابل توجه است دکتر مجلسی شخصیت دکتر ندوشن را اجتماعی و ادبی توصیف کرد و گفت برای او ایران جایگاه ویژه ای در دارد او ایران را به تعادل و اعتدال می نگریست او تعصب بیهوده نیز نداشت اما جایگاه ایران را کم و بی اهمیت هم به هیچ عنوان نمی دانست دکتر مجلسی گفت این کتاب اثری است که می‌تواند برای نسل های بعدی قابل توجه باشد .

دکتر مجلسی این مراسم را سپاسگزاری از دکتر اسلامی ندوشن توصیف کرد و گفت این اثر به مثابه یک آفرینش هنری است مانند میدان نقش جهان اصفهان که باید آن را ارج نهاد.

در این مراسم همچنین استاد غلامحسین امیرخانی از پنجاه سال خاطره خود و شاگردی که از دکتر اسلامی ندوشن داشت سخن گفت و گفت هر کلامی و هر کلاسی که در خدمت ایشان بودم موهبتی است که کمتر نصیب کسی می شود.

از آن شخصیت بزرگ یک سینه سخن دارم ایشان از بزرگان ایران و قله های بلند هستند که ارتباط تاریخی با ایران امروز دیروز و آینده دارد کلامشان چنان رسا هست پیوند معانی در آن جلوه گر است و راهنمایی کننده برای بشر هستند غلامحسین امیرخانی گفت جایی که اخلاق هست فرهنگ نیز هست و جایی که شخصیت است انسانیت نیز هست و جایی که انسانیت است قانون نیز دیده می شود ما افسوس می خوریم از بزرگترین فرهنگ های جهان داریم اما نتوانستیم اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم .

باید می‌توانستیم اخلاق را به جای نفت و گاز به دنیا صادر می‌کردیم باید آثار فرهنگی مان را معرفی کننده اخلاق و فرهنگ ماست به دنیا صادر می‌کردیم.

غلامحسین امیرخانی در پایان سخنانش گفت شخصیت‌هایی مثل دکتر اسلامی ندوشن در ایران کم نیستند باید این آن را ارج نهاد زیرا به گونه ای مطالبشان را نقد می‌کردند که جان مطلب منتقل می شد و برای مخاطب نیز قابل درک بود و کسی دلگیر نمی شد.

در این مراسم صدای دکتر شیرین بیانی همسر استاد ندوشن برای حضار پخش شد که که از حضار و برگزارکنندگان این مراسم تشکر و قدردانی کرد در انتهای این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار فرهنگ و هنر از کتاب نامه به فرزند رونمایی شد و به مناسبت تولد استاد غلامحسین امیرخانی کیک تولد ایشان نیزبریده شد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: