کتابخانه تاریخچه کهنی در شهر تهران دارد

1396/8/7 ۱۰:۰۱

کتابخانه تاریخچه کهنی در شهر تهران دارد

احمد مسجدجامعی در آیین گرامیداشت هشتادسالگی موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این‌که کتابخانه تاریخچه کهنی در شهر تهران دارد، گفت: موزه و کتابخانه هویت ماست و فقط محل نگهداری اشیاء و آثار نیست.

 
 

رونمایی از کتاب «روزگار ملک»

 
احمد مسجدجامعی در آیین گرامیداشت هشتادسالگی موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این‌که کتابخانه تاریخچه کهنی در شهر تهران دارد، گفت: موزه و کتابخانه هویت ماست و فقط محل نگهداری اشیاء و آثار نیست.

 
 آیین «هشتاد سال مشق فرهنگ در باغ ملی» ویژه هشتاد سالگی موزه ملی ایران و کتابخانه موزه ملی ملک و رونمایی از کتاب «روزگار ملک» عصر شنبه (6 آبان‌ماه) با تجلیل از هشت نفر از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب و هنر ایران‌زمین در موسسه ملک برگزار شد.
 
احمد مسجدجامعی در این آیین گفت: در این دوره‌ای که از سوی کتابخانه ملی و موزه ملی و همچنین کتابخانه و موزه ملی ملک آثار و اشیای تاریخی و ارزشمند در معرض دید همگان قرار می‌گیرد، با اتفاقات روزگار جدید که دموکراسی است، نسبتی دارد. اشیای موزه‌ای همیشه وجود داشته، ولی جزو گنجینه‌ها و کتابخانه سلطنتی بوده است، ولی در این دوره همگان می‌توانند میراث ارزشمند تاریخ ایران را نظاره کنند.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتاب‌ها و اشیای موزه‌ای در تهران قدمتی بیش از 80 سال دارد. وقتی محمود غزنوی به ری آمد و در هر سوراخی غنیمتی برای حاکمان بغداد جستجو می‌کرد، کتابخانه‌ها را به آتش کشید و صاحبان آثار را بر دار برد. حداقل یک قدمت هزارساله درباره کتابخانه‌های بزرگ وجود دارد. در غرب تهران جایی که امروز دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد، یک حوزه علمیه بسیار معتبر وجود داشت و فکر می‌کنم کسانی که بنیان این دانشگاه را گذاشتند به این موضوع اشراف داشتند. حتی خواجه‌ نظام‌الملک که در ری اقامت داشت، برای استفاده از محضر درس بزرگان به این مدرسه می‌آمد.
 
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: کتابخانه تاریخچه کهنی در شهر تهران دارد. تهران به‌درستی مرکز کتابخانه‌هاست. وقتی 80 سال پیش حاج‌حسین ملک چنین کتابخانه‌ای در اختیار داشته و خانه و کتابخانه ایشان در بین‌الحرمین تهران قرار داشت که راسته کتاب و محل رفت‌وآمد علما و شعرا بود، می‌توان به این نکته پی برد که سکونت در آن محل چنین اقتضائاتی را می‌طلبید.
 
مسجدجامعی افزود: به گفته استاد عبدالله انوار، نسخ خطی که در کتابخانه ملک وجود دارد منحصر‌به فرد است. مرحوم ملک این همت را داشته که سرمایه اختصاصی خود را در اختیار عموم قرار دهد که به این‌کار روح مردم‌پایگی و دموکراسی و شریک‌شدن سرمایه و دارایی با مردم می‌گوییم. البته در تهران، کتابخانه‌ها و موزه‌های دیگری همچون موزه مرحوم امین‌الضرب که دارای کتابخانه‌ای بسیار ارزشمند با نسخه‌های نفیس است نیز وجود دارد.
 
این تهران‌پژوه عنوان کرد: مجموعه موزه ملی، کتابخانه ملی و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به‌ نوعی مجموعه میراث مادی و معنوی مربوط به این سرزمین است که یکی در بخش دولتی و دیگری در بخش خصوصی ایجاد شده است. موزه ملی در سال‌های اخیر از سوی ایکوم بارها مورد تشویق واقع شده، هرچند هنوز جای کار بسیار دارد و شاید لازم باشد فهرست نسخه‌ها بازنویسی و بازخوانی شود.
 
این عضو شورای شهر تهران گفت: موزه و کتابخانه هویت ماست و فقط محل نگهداری اشیاء و آثار نیست. اگر محدوده باغ ملی و محوطه اطراف که یک ضلع به خیابان امام خمینی یک ضلع به خیابان سی‌تیر، یک ضلع به خیابان فردوسی و ضلع دیگر آن به خیابان سرهنگ سخایی می‌رسد به یک مجموعه موزه‌ای تبدیل شود، اتفاق بسیار بزرگی است. این امر در قالب یک مصوبه در دولت دوم آقای خاتمی مطرح شد و امیدواریم که به سرانجام برسد. اگر این اتفاق روی دهد یکی از بزرگترین موزه‌های جهان در این محدوده شکل می‌گیرد. امروز در وضعیت فعلی، کتاب‌های موزه ملی ایران در وضعیت نامناسبی قرار دارد. امیدواریم آیین هشتادمین سال تاسیس این دو مجموعه زمینه‌ای باشد که بتوانیم این فکر را احیا و قدمی در این زمینه برداریم.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: