چندی پیش مراسم رونمایی از ترجمههای جدید «رحمتالله جباری» با حضور جمعی از دانشجویان، جوانان و دوستداران کتاب در دفتر مرکزی شرکت سهامی انتشار برگزار شد. رحمتالله جباری در زمینههای فلسفی و ادبی تحقیقات زیادی انجام داده و شاگرد استادانی مانند بدیعالزمان فروزانفر، جلالالدین همایی، اسماعیل حاکمی، صادق کیا، ذبیحالله صفا و… بوده است. وی کتابهایی از کارل پوپر مانند «حدسها و ابطالها»، «فقر مکتب تاریخگرایی» و«جامعه باز و دشمنان آن» را به فارسی ترجمه کرده است. در این مراسم استاد فریدون مجلسی مترجم و نویسنده سرشناس کشورمان نیز درباره اهمیت ترجمه آثار فلسفی و ضرورت نقد و نقادی در فضای اجتماعی سخنانی ایراد کرد. آنچه در پی میآید، چکیده سخنرانی اوست که خود آن رای منقح کرده و در اختیار ما قرار داده است.
٢٨ مرداد ١٣٣٢ اكنون ٦٥ ساله میشود. هرسال به مناسبت این روز یادداشتها و مقالاتی نوشته میشود. گویی ٢٨ مرداد ٣٢ هنوز زنده است و تحول مییابد. معمولا دو روایت موازی تكرار میشوند. روایتی كه از سال ١٣٣٢ تا اواخر ١٣٥٧ روایت رسمی بود و حكایت از تغییر دولتی با فرمان ملوكانه داشت كه نخستوزیر بركنار شده از اجرای آن تمرد كرد و با «قیامی ملی» سرنگون شد و جای خود را به دولت قانونی داد.
به تجربه دریافتهام که بیشتر مردم از «روشنفکر» تصویر شخصی را در نظر مجسم میکنند که درسخوانده و دانشگاه رفته و باسواد و بافرهنگ است، احتمالاً یک زبان خارجی میداند و میتواند خارج از محدوده زبان فارسی هم بهمنابع سوادافزا دسترسی داشته باشد. خوشبیان است و خوش قلم و اطلاعات خوبی در زمینههای اجتماعی دارد. از تاریخ و جغرافیا و حقوق و سیاست و اقتصاد و صد البته فلسفه و حتی بهداشت و آنچه در اطرافش و در جهان میگذرد اطلاعات مناسب و خوبی دارد
بازگشت پیروزمندانه دکترمحمد مصدق به مسند صدارت، پس از قیام 30 تیر 1331 در واقع شکست شاه در رقابت و رویارویی با اقتدار روزافزون دکتر مصدق بود. دلیل استعفای مصدق مخالفت محمد رضا شاه با تصدی مصدق بر فرماندهی کل قوا بود، که شاه با استناد به نص قانون اساسی آن را ویژه شخص خودش میدانست. اکنون شاه ناچار شرط مصدق را پذیرفت و مصدق علاوه بر تصدی نخستوزیری تصدی وزارت «دفاع ملی» را هم برعهده گرفت. در همان زمان نیز این بحث وجود داشت که آیا این تقاضای دکتر مصدق قانونی بوده است یا زیاده خواهی؟ به نظر من در این باره میتوان نگاه مستندی به سابقه تاریخی کرد.
آیین تجلیل از چهره فرهنگی فریدون مجلسی با تاکید بر کتاب «فروپاشی» با موضوع محیط زیست برگزار میشود.
فریدون مجلسی با اشاره به کتاب «فروپاشی» گفت: در این کتاب به سرخپوستانی اشاره میکند که چگونه در یک جامعه منزویتر و در یک بخشی از دنیا و جدا شده از بقیه بشریت برای خودشان تحولی پیدا کردند و آثار تمدنی که پدید آمده نشان میدهد که آخرین افراد چگونه به خوردن گوشت و حتی همنوعان یعنی آدمخواری روی آوردند.
درك از سیاست میان اقشار مختلف جامعه ما در طول تاریخ معاصر بهشدت دچار تغییر و تحول شده است. این تغییر و تحول هم در میان اقشار مختلف اجتماعی شدید بوده است و هم در خود اقشار اجتماعی.
قدمت واقعی نوروز برایم به دورترین خاطرات زندگی باز میگردد. به زمانی که کفش و لباس نو در پشت مبلی جمع میشد، و نه حق داشتیم و نه دلمان میخواست آنها را بپوشیم؛ زیرا روز پوشیدنش نوروز بود. سال تازه. روز اول لباسهای نو را میپوشیدم، روی بالکن خانه به حیاط نگاه میکردم، احساس میکردم همه چیز تغییر کرده است. هیچ چیز تغییر نکرده بود، اما چون تغییر را میخواستم، آن را میدیدم و خوشحال میشدم.
فریدون مجلسی در نشست نقد و بررسی کتاب «اکون آبادیها» اظهار کرد: این کتاب حاصل خواندنها، فکرها و تحلیلهای یک روزنامهنگار، با دانش بالای اجتماعی و سیاسی است. به شخصه معتقدم که عالمی میتواند مانند ایرج پزشکزاد به یکی از بهترین طنزپردازان ایرانی تبدیل شود.
چند قبل استاد مجلسی با حضور در کتابفروشی هنوز و در جمع اعضای گروه کتابخوانی افراز به مناسبت انتشار ویراست جدید کتاب هویت و خشونت (نشر پایان، ۱۳۹۴) سخنانی ابراز داشتند که در ادامه بخشهایی از آن را ملاحظه خواهید کرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید