سید محمود دعایی: لازم باشد عبایم را برای این جایزه می‌فروشم

1394/10/5 ۱۱:۱۹

سید محمود دعایی: لازم باشد عبایم را برای این جایزه می‌فروشم

در مراسم فراخوان «جایزه جهانی استاد باستانی پاریزی» مطرح شد باستانی پاریزی، شرمساری از روستایی بودن را از زبان تحصیلکرده‌ها زدود


در مراسم فراخوان «جایزه جهانی استاد باستانی پاریزی» مطرح شد
باستانی پاریزی، شرمساری از روستایی بودن را از زبان تحصیلکرده‌ها زدود


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی گفت: به‌عنوان یک کرمانی، تعهد می‌کنم حتی اگر قرار باشد عبای خود را بفروشم تا جایزه استاد باستانی‌پاریزی بر زمین نماند، این کار را خواهم کرد.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در مراسم رونمایی از فراخوان جایزه جهانی استاد باستانی‌پاریزی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد، اظهار کرد: من بخوبی دغدغه فرزندان و خانواده استاد باستانی‌پاریزی را نسبت به تداوم این جایزه درک می‌کنم.
وی با اشاره به رموز محبوبیت استاد باستانی‌پاریزی، ادامه داد: دانش فراوان استاد، تربیت فرزندان صالح، حضور طولانی او در مطبوعات، زاویه دیدش به تاریخ اسلام، ایران و کرمان و معنویتی نهان که در آثارش هست، از جمله این رموز هستند. همچنین طنزی زیرپوستی که در مطالب استاد نهفته است و استفاده از اصطلاحات محلی که به سخنش رنگ و بوی تازه می‌بخشد و در زمان‌هایی که همه از مطالعه گریزان بودند، افراد بسیاری را به مطالعه واداشت، از جمله ویژگی‌هایی است که به ماندگاری استاد باستانی‌پاریزی کمک کرده است.
مدیرمسئول مؤسسه اطلاعات افزود: عمل صالح صرفاً تسبیح و ذکر گفتن نیست، بلکه گاهی کمک به مظلوم و مضحکه ظالم است، یکی از اعمال صالح استاد تشویق درست و بایسته دانشجویان به تاریخ، تحقیق و مطالعه بود. دعایی با بیان اینکه استاد باستانی‌پاریزی از مردم و برای مردم نوشت، افزود: این استاد شرمساری از روستایی بودن را از زبان تحصیلکرده‌ها زدود. عصایش از چوب درختان پاریز بود و هرگز پسوند «پاریزی» را از خود دور نکرد تا یادش باشد از کجا بوده است. در این مراسم استاندار کرمان نیز گفت: استاد باستانی‌پاریزی، مورخ نامدار ایرانی است که حداقل باید شخصیت و آثارش را به حوزه خاورمیانه معرفی کنیم. علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: نسل امروز نیازمند شناخت هویت‌هایی است که شاید فراموش شده یا روبه فراموشی‌اند. معرفی چنین شخصیت‌هایی می‌تواند برای جوانان ما الگو باشد. ضمن اینکه مردم خواهند آموخت که به بزرگان خود احترام بگذارند و قدر آنها را بدانند. رئیس مرکز دایرئ المعارف بزرگ اسلامی نیز در این مراسم گفت: استاد باستانی‌پاریزی در طول 60 سال قلم‌زنی کوشید تا خوانندگان چند نسل را دلبسته نگاه دارد. سیدمحمدکاظم موسوی‌بجنوردی اظهار کرد: لازم است از طرف دوستداران استاد باستانی‌پاریزی، موقوفه‌ای برای این جایزه بین‌المللی گذاشته شود تا جایزه فربهی برای تشویق دانشمندان و پژوهشگران شود. وی با خواندن مقاله «پیر روشن‌ضمیر کرمان» ادامه داد: کمتر دانشمندی همچون استاد باستانی‌پاریزی تاریخ نگاری را با هنر، ادب و نویسندگی در آثار جذاب خود پیوند داده است. او تاریخ‌نگاری را فارغ از عناصر ادبی نمی‌دید.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: