گزارش از مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي

1394/2/19 ۰۹:۳۰

گزارش از مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي

هيچكس اشك‌هايش را نديد و هق‌هق گريه‌هايش را نشنيد، لحظه‌اي كه عكس مادر مرحومه‌اش روي پرده همايش ظاهر شد، همان‌طور كه اجازه نداد كسي خوبي‌هايش را ببيند و بستايد. صحبت از مردي است از ياران امام. صحبت از مردي است از جنس انقلاب. صحبت از همه خوبي‌هاست. حجت‌الاسلام محمود دعايي را با چه مشقتي مي‌توان راضي كرد كه به برگزاري نكوداشت خود تن دهد. روزي كه از او برگزاري آيين نكوداشتش را جويا شديم چه فروتنانه گفت: «به زيبايي خود را مي‌شناسم. انسان كم لايقي هستم. صفاي دوستان است كه در رابطه با من اغراق مي‌كنند».

 

مردي كه «بدي»هايش هم «خوبي» است

  رضوانه رضايي پور:  هيچكس اشك‌هايش را نديد و هق‌هق گريه‌هايش را نشنيد، لحظه‌اي كه عكس مادر مرحومه‌اش روي پرده همايش ظاهر شد، همان‌طور كه اجازه نداد كسي خوبي‌هايش را ببيند و بستايد. صحبت از مردي است از ياران امام. صحبت از مردي است از جنس انقلاب. صحبت از همه خوبي‌هاست. حجت‌الاسلام محمود دعايي را با چه مشقتي مي‌توان راضي كرد كه به برگزاري نكوداشت خود تن دهد. روزي كه از او برگزاري آيين نكوداشتش را جويا شديم چه فروتنانه گفت: «به زيبايي خود را مي‌شناسم. انسان كم لايقي هستم. صفاي دوستان است كه در رابطه با من اغراق مي‌كنند». اما چه اغراقي كه فضاي سالن همايش‌هاي كتابخانه ملي جاي سوزن انداختن نبود. چه اغراقي كه جمعيتي شيفته خصايص رفتاري و مريد اخلاق رباني وي تمام رديف‌هاي صندلي را پيش از شروع مراسم از آن خود كرده بودند و او چه متواضعانه همچون هميشه با ورود به سالن در گوشه‌اي نشست و با چه اصراري روي سن رفت و خطاب به حاج سيد حسن آقاي خميني گفت: «دارم از خجالت آب مي‌شوم». خيل جمعيت براي نكوداشت مردي آمده بودند كه همه جا صحبت از خوبي‌هاي اوست. مردي كه مرزها را درنورديد. جناح بندي‌ها را باطل كرد و همه را در يك جا گرد هم آورد. اصولگرا و اصلاح‌طلب نداشت. چپ و راست نداشت. همه آمدند و در وصف او شعرها سرودند و خاطره‌ها گفتند. يكي از روزهاي كارگري‌اش در آجرپزي كرمان را گفت. ديگري از شباهت‌هاي آن «آسيد محمود» طالقاني گفت و اين «آسيد محمود» دعايي. سخنراني اعتدال و ميانه‌رويش را گوشزد كرد. چهره‌اي حلقه واصل بودنش ميان گروه‌ها را يادآور شد و يكي كه روح و جانش آنجا نبود اما با قلبش اعلام حضور كرد، همو كه هيچ‌وقت روز تولدش را سيد محمود دعايي به فراموشي نسپرد. همان رهبر اصلاحات كه ماه‌هاست از حضور در اينگونه مراسمات ممنوعيت دارد  و او در برابر بيان همه اين سجايا سر در گريبان داشت. سالن بزرگ مركز همايش‌هاي كتابخانه ملي، سرشار از تواضع بود؛ تواضعي كه در حركات مرد خاص مطبوعات ايران هويدا مي‌شد. براي تك تك مهمانان از جاي برمي‌خيزيد و آنان را در آغوش مي‌كشيد. چه مهربانانه سخنراني كرد و اشك‌هايش را فرو خورد و اما بغضش را نتوانست. آنجا كه خود را لايق ستايش ندانست و گفت: پليدي‌هايي دارم كه خودم مي‌دانم كه چقدر نالايقم و دوستان خبر ندارند. خداوند به عزت و اعتبار و آبروي شما، به من رحم كند. و از الگوهايي مي‌گويد كه شايسته تقديرند، از برادر مهدي و سردار عطا احمدي و... و از عزيزي هم نام مي‌برد كه هيچگاه نمي‌تواند رويش را زمين بيندازد، همو كه براي برگزاري اين نكوداشت به او توسل جستند و در وصف اين عزيز باز هم با فروتني مي‌گويد: «اگر پيشينه‌اي است در پرتو حضور خاندان جناب آقاي حسن خميني است».

دعايي با بيان اينكه «شرمنده همه شما بزرگواران هستم»، گفت: خدا را سپاس مي‌گويم كه لطف كرده است آنچه كه نداشته‌ام را بر من محبت كرده است. راضي نبودم اين مجلس برگزار شود و اصراري هم نداشتم شما بزرگان وقت‌تان را صرف عنصري نالايق چون من كنيد. او ادامه داد: از خجالت آب شدم. مثل يخي بودم كه در پرتو انوار آب شدم، له شدم. اگر افتخاري است، اگر پيشينه‌اي است در پرتو حضور خاندان عزيز شما جناب آقاي حسن خميني است. او سپس به ساير حاضراني كه در اين مراسم حضور داشتند اشاره كرد و گفت: نمي‌توان تك تك شما را نام برد، ولي خاك پاي تك تك شما هستم.

سيد محمود دعايي در سخنانش گفت: پليدي‌هايي دارم كه خودم مي‌دانم كه چقدر نالايقم و دوستان خبر ندارند. خداوند به عزت و اعتبار و آبروي شما، به من رحم كند.

وي به دوران زندگي خود از كودكي اشاره كرد و گفت: افتخار مي‌كنم دوراني را در كرمان كارگري كردم. خانواده ضعيفي بوديم. خدا رحمت كند مادر عزيزم را كه به زحمت زياد من را با كارگري بزرگ كرد. زماني كه دوران راهنمايي و دبيرستان را سپري مي‌كردم، ايام تعطيلات را كارگري مي‌كردم و پول حلال مي‌گرفتم و در پايان امكان تهيه وسايل مدارس فراهم بود و از اين رو باري از دوش مادرم برمي‌داشتم. دعايي سپس به توفيق و عناياتي كه از حضرت امام (ره) داشته است اشاره كرد و گفت: امام فرمودند در موسسه اطلاعات باشيم و بي‌طرف باشيم و اين توفيقي بود كه از ايشان بر من رسيد و بعد از رحلت امام، مقام معظم رهبري بنده را تحمل فرمودند و اگر توفيقي است از عنايات ايشان است. وي به الگوهايي كه در زندگي‌اش داشته اشاره كرد و گفت: من در زندگي‌ام الگوهاي زيادي داشته‌ام. در دوران زندگي‌ام شخصيت‌هاي زيادي از جمله آيت‌الله روحاني، آيت‌الله حقيقي و آيت‌الله كرماني بودند و در دوران انقلاب شخصيت‌ بزرگي در من تاثير زيادي داشت و خدا رحمت كند دكتر حسن حبيبي را كه امروز يادگار ايشان در اين مجلس حضور دارند. او سپس اظهار كرد: اگر مي‌خواهيد تجليل كنيد چرا از كساني تجليل نمي‌كنيد كه هيچ كس به فكرشان نيست؟ كساني از جمله افتخار من، سردار بي‌ادعا عطا احمدي، چرا سراغ آنها نمي‌رويد. اگر مي‌خواهيد تجليل كنيد از برادران مهدي‌ها تجليل كنيد كه نام مستعار آنها مهدي است. چرا از آنها تجليل نمي‌كنيد؟ وقتي دوست نازنين من وحيد قنبري اين پيشنهاد را به من دادند با او برخورد تلخي كردم كه ايشان سرانجام متوسل شدند به عزيزي كه هيچگاه نمي‌توانم رويش را زمين بيندازم؛ حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني.

سيد محمود دعايي، مهرتاييد بر مصاديق خوبي‌هايش را در پايان مراسم كوبيد و خواند:

هركه مارا ياد كرد ايزد مر او را ياد باد

 هر كه مارا خوار كرد از عمر برخوردار باد

 هر كه اندر راه ما خاري فكند از دشمني

 هر گلي از باغ وصلش بشكفد بي خار باد

 در دو عالم نيست مارا باكسي گرد و غبار

 هر كه مارا رنجه دارد، راحتش بسيار باد  

از زبانزد بودن شخصيت والاي حجت‌الاسلام دعايي همين بس كه فضاي اين مراسم مزين به بيانات چهره‌هاي سياسي و مذهبي و فرهنگي كشور شد. حسن روحاني رييس‌جمهور، با ارسال پيامي به اين نكوداشت وي را با صفات صداقت و وارستگي، الگويي مناسب براي اهل قلم و اصحاب رسانه ‌خواند و فردي دانست كه از افتادن در دامن تندروي‌ها پرهيز كرده است. آيت‌الله جوادي آملي نيز با پيامي تصويري، برگزاري اين مراسم را لازمه وظيفه حق‌شناسي از دعايي خواند و دليل آن را عمري دانست كه ايشان در خدمت نظام و انقلاب اسلامي و فرهنگ ديني بوده و هستند و ابراز اميدواري كرد كه همچنان اين خدمت از ايشان سلب نشود و البته برخي شخصيت‌هاي فرهنگي كه با ارسال پيام‌هايي جداگانه از عدم حضور در اين مراسم عذرخواستند.

حجت‌الاسلام سيد حسن خميني، آيت‌الله محقق داماد، آيت‌الله موسوي بجنوردي، محمدرضا صادق، غلامعلي حدادعادل، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام مجيد انصاري، سيد حسين هاشمي، محمدعلي نجفي، احمد

مسجد جامعي، حجت‌الاسلام موسوي لاري، علي ربيعي، محمدرضا تابش، علي يونسي، اسحاق جهانگيري، محمدرضا خاتمي، علي اكبر صالحي، محمدباقر قاليباف، حجت‌الاسلام ابطحي و بسياري ديگر از چهره‌هاي سياسي و فرهنگي كشور به پاس قدرداني از زحمات حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي در اين مراسم حضور داشتند.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: