پیام تسلیت مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در پی درگذشت استاد احمد منزوی

1394/9/21 ۱۲:۰۱

پیام تسلیت مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در پی درگذشت استاد احمد منزوی

فرهنگ ایران و زبان فارسی یکی از صدیق ترین و کوشاترین دلبستگان و خدمتگزاران خود را از دست داد. استاد احمد منزوی،کتاب شناس و نسخه شناس بزرگ روزگار ما پس از تحمل دوره ای طولانی بیماری،چشم از جهان فرو بست...

فرهنگ ایران و زبان فارسی یکی از صدیق ترین و کوشاترین دلبستگان و خدمتگزاران خود را از دست داد. استاد احمد منزوی،کتاب شناس و نسخه شناس بزرگ روزگار ما پس از تحمل دوره ای طولانی بیماری،چشم از جهان فرو بست.
استاد منزوی با تالیف آثاری چون فهرست نسخه های خطی فارسی و فهرست مشترک پاکستان و فهرستواره کتاب های فارسی در چندین مجلد و هزاران صفحه و تهیه و تدارک میلیونها برگه از فهرست های نسخه های خطی فارسی،سهمی چشمگیر و شگفت انگیز در شناسایی و معرفی میراث ماندگار فرهنگ اسلامی- ایرانی و به ویژه زبان فارسی در گستره ای بسیار وسیع در سطح جهانی داشت. او ازخاندانی اهل علم و کتاب شناس برخاست. پدرش علامه حاج شیخ آقابزرگ طهرانی،مولف دو دانشنامه بزرگ الذریعه و طبقات اعلام الشیعه،بیش از نیم قرن،در راه شناسایی و معرفی میراث مکتوب عالم تشیع دمی از تحقیق و تتبع نایستاد.
استاد منزوی از سال 1369 و پس از بازگشت از اقامت طولانی مدت در پاکستان،به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی پیوست و آرزوی دیرینه خود را در گردآوری و تالیف کتابی جامع،در شناسایی آثار فارسی در همه جای جهان،کتابخانه های عمومی و شخصی،با تمام وجود و صرف اوقات بسیار و سرپرستی و مدیریت محققان و پژوهشگران به همین منظور،جامه عمل پوشاند. بنیانگذاری و تالیف فهرستواره کتاب های فارسی و انتشار آن تاکنون در 12 مجلد،جلوه ای از همت والا و کوشش خستگی ناپذیر اوست.
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی درگذشت جانگداز این یار و همکار دیرین را به فرزندان ایشان و خاندان معظم منزوی و دیگر بازماندگان و جامعه فرهنگی ایران تسلیت می گوید و بر ادامه راه آن زنده یاد در راه شناسایی و معرفی فرهنگ ایران و میراث گرانسنگ زبان فارسی تأکید می کند.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: