«شاهنامه» می‌تواند منبع خودشناسی ایرانی باشد

1394/2/28 ۱۰:۴۸

«شاهنامه» می‌تواند منبع خودشناسی ایرانی باشد

در آیین نکوداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی که با تجلیل از مرشدان، نقالان و شاهنامه‌خوانان استان مرکزی همراه بود، از شاهنامه به عنوان گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران یاد و گفته شد شاهنامه می‌تواند منبع خودشناسی ایرانی باشد.

 

 

در آیین نکوداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی که با تجلیل از مرشدان، نقالان و شاهنامه‌خوانان استان مرکزی همراه بود، از شاهنامه به عنوان گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران یاد و گفته شد شاهنامه می‌تواند منبع خودشناسی ایرانی باشد.

حجت‌الاسلام یاسر موحدفرد دبیرکل بنیاد فردوسی در این مراسم گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی 25 اردیبهشت‌ماه هر سال با عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نام‌گذاری و در تقویم کشور نیز درج شده است.

او افزود: بنیاد فردوسی یک سازمان مردم‌نهاد و پویاست که از 10 سال پیش با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور شاهنامه‌پژوهان و هنرمندان بنام کشور و ایران‌دوستان خارج از کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

او ثبت هزاره شاهنامه فردوسی، هنر نقالی و همکاری در ثبت آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در یونسکو را از دستاوردهای این بنیاد برشمرد.

موحدفرد هماهنگی با نهادهای استانی به منظور راه‌اندازی شعبه‌های استانی را از فعالیت‌های بنیاد فردوسی عنوان کرد و افزود: در این راستا در سال 86 شعبه‌ای در توس راه‌اندازی شد و امسال تلاش می‌شود که شعبه‌هایی را در استان‌ها به ثبت برسانیم.

او گفت: بسیاری از نهادهای مردمی درخواست راه‌اندازی شعبه‌های بنیاد فردوسی در استان‌ها را داده‌اند و با این پشتوانه و بر اساس اساسنامه مصوب بنیاد فردوسی می‌توانیم فعالیت‌ها را در استان‌ها نیز توسعه دهیم.

دبیرکل بنیاد فردوسی بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اراک، کرج، اهواز، کرمانشاه، مشهد و قزوین برای راه‌اندازی شعبه اعلام آمادگی کرده‌اند.

او ضمن تاکید بر اینکه سازوکار راه‌اندازی شعبه‌های استانی از قوانین خاصی برخوردار است، گفت: فعالین این عرصه باید هم از شاهنامه‌پژوهان تحصیل‌کرده و هم از هنرمندان باشند. در ضمن راه‌اندازی این شعبه‌ها باید با پشتیبانی مدیران اجرایی انجام شود تا انسجام خود را از دست ندهد.

او در ادامه گفت: با همکاری انجمن‌ها و نهادهای مردمی علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه، ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت فردوسی از 19 تا 30 اردیبهشت‌ماه در حال برگزاری است.

وی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره فرهنگی هنری پژوهشی حکمت فردوسی، عنوان کرد: بسیاری از نهادها در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم این خیزش مردمی در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی در راستای اهداف خود حرکت کند.

دبیرکل بنیاد فردوسی خاطرنشان کرد: این حرکت‌ها بدون بودجه رسمی دولتی انجام شده و هزینه‌ها در قالب کمک‌های مردمی تامین شده است.

او یادآور شد: سال گذشته آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی نیز مصوب شد که با توجه به سازوکاری که در بنیاد فردوسی داشتیم ستادی به این نام تشکیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاهنامه حکیم فردوسی الگوی بسیاری از شاعران است و با بهره‌گیری از آن تصویرهای بسیار زیبا خلق شده است.

موحدفرد با بیان اینکه شاهنامه فردوسی به بیش از 36 زبان ترجمه شده است، افزود: یک شاعر آلمانی به مدت 30 سال در زمینه این اثر ماندگار پژوهش کرده است.

او عنوان کرد: شاهنامه گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران است و می‌تواند منبع خودشناسی ایرانی باشد.

 سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی نیز در این آیین با بیان اینکه تاریخ ایران اسلامی سرشار از حماسه‌های بزرگ و مردان حماسه‌آفرین است گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی از بزرگ‌مردان ادب پارسی و حماسی این کشور است که متاسفانه بخش زیادی از نسل جوان از این شخصیت‌های گرانقدر و سرمایه‌های بزرگ که جزو میراث انسانی هستند شناخت کافی ندارند.

او خاطرنشان کرد: سراسر تاریخ این کشور پر از حماسه است و این حماسه، حماسه‌سرا می‌خواهد. حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه جوانمردان تاریخ کشور ما را سرود و باید قدر قلم، سخن و اشعار حماسی‌اش را بدانیم.

حسینی گفت: رزمندگان سلحشور ایران اسلامی، حماسه‌های بزرگی را در کشور برای پاسداشت آب و خاک اسلامی آفریدند. عده‌ای از آن بزرگ‌مردان و حماسه‌آفرینان به خیل شهیدان گرانقدر پیوستند و عده‌ای نیز جانباز شدند و امروز این شهیدان زنده و حماسه‌آفرینان را در بین خود داریم.

او در ادامه افزود: در زمان‌های گذشته وقتی می خواستند پهلوانان، قهرمانان و جوانمردان را بشناسند سری به زورخانه‌ها می‌زدند، امیدوارم جوانان امروز از خلق و خوی جوانمردان دیروز بهره بگیرند و بزرگی و شایستگی آن‌ها توشه راه جوانان امروز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در پایان زورخانه را یک مکان مقدس و ارزشمند دانست و گفت: در این مکان مقدس آموزه‌های دین مبین اسلام، سیره اهل بیت(ع) و فرهنگ اصیل ایران با استفاده از شعرهای شاعران بزرگی چون فردوسی، حافظ و سعدی ترویج می‌شود.

همچنین عباس همتی رییس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان مرکزی ضمن تاکید بر نمود آیین پهلوانی در تاریخ ایران‌زمین، گفت: در جای جای شاهنامه فردوسی آیین پهلوانی نهفته است.

او افزود: پس از اینکه اسلام به ایران آمد و عطر دل‌انگیز اهل بیت(ع) وارد زندگی مردم شد آیین پهلوانی با آیین فتوت آمیخته شد.

همتی گفت: پهلوانانی که در شاهنامه فردوسی هستند پاک‌سرشت و اهل نیایش بوده و به تمام اصول جوانمردی اعتقاد داشته‌اند.

در این آیین نقالی نبرد رستم و سهراب توسط محمد صمدیان اجرا شد.

روایت بخشی از داستان رستم و سهراب توسط راوی روشندل اسدالله درمنک از روستای درمنک از دیگر ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت حکیم فردوسی بود.

اجرای ورزش باستانی توسط تیم جوانان استان و اجرای چرخ تیز - یکی از رشته‌های ورزش زورخانه‌ای- و هنرهای فردی توسط امیرارسلان محمدی نوجوان 12 ساله در گود زورخانه نیز از دیگر برنامه‌های این روز بود.

این نوجوان 12 ساله که به گفته خودش حدود شش سال است با تشویق خانواده‌اش به ورزش باستانی روی آورده دارای چهار مقام کشوری ورزش باستانی در رشته چرخ تیز است. او طی چهار سال تمرینات پی در پی توانسته رکورد چرخ تیز را به دست آورد. تمام رقیبان ارسلان در سال‌های گذشته از قهرمانان کشور بوده‌اند. این نوجوان 22 خرداد در رده سنی آزاد به مصاف جوانمردان و پهلوانان ایرانی می‌رود.

 ایجاد زورخانه‌هایی وسیع‌تر در شأن ورزشکاران باستانی کلانشهر اراک از جمله خواسته‌های باستانی‌کاران و حاضران در این برنامه بود.

در پایان این مراسم از 40 نفر از مرشدان، نقالان و شاهنامه‌خوانان و فعالان عرصه ورزش باستانی تجلیل شد.

این مراسم به همت هیئت‌های ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان مرکزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی برگزار شد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: