نظر کزازی، خالقی و سرامی درباره زنده یاد استاد توسی‌وند

1393/3/5 ۱۱:۴۵

نظر کزازی، خالقی و سرامی درباره زنده یاد استاد توسی‌وند

آیین تشییع پیکر پایه‌گذار بنیاد فردوسی، صبح شنبه 10 خرداد از روبه‌روی بنیاد فردوسی شاخه توس در مشهد با حضور ایرانیان فرهنگ‌شناس و اهالی ادبیات انجام می‌شود. در پی درگذشت محمدحسین توسی‌وند، شاهنامه‌پژوه، پزشک و پایه‌گذار بنیاد فردوسی، شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی ایران و ایران‌شناسان برجسته در پیام‌هایی جداگانه به بازماندگان و یاران ایشان تسلیت گفتند.

 

آیین تشییع پیکر پایه‌گذار بنیاد فردوسی، صبح شنبه 10 خرداد از روبه‌روی بنیاد فردوسی شاخه توس در مشهد با حضور ایرانیان فرهنگ‌شناس و اهالی ادبیات انجام می‌شود.

 در پی درگذشت محمدحسین توسی‌وند، شاهنامه‌پژوه، پزشک و پایه‌گذار بنیاد فردوسی، شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی ایران و ایران‌شناسان برجسته در پیام‌هایی جداگانه به بازماندگان و یاران ایشان تسلیت گفتند.

بنابر سفارش توسی‌وند، خبر بیماری قلبی و بستری شدن‌شان در بیمارستان‌های برلین و میلان در ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت فردوسی امسال اعلام نشد. پس از فرجام یافتن این آیینها به وصیت زنده‌یاد توسی‌وند، پیکرشان برای تشییع از میلان ایتالیا به مشهد و سپس روستای پاژ، زادگاه فردوسی منتقل خواهد شد.

ایران‌شناسان، استادان و شاهنامه‌پژوهان نامدار ایران و جهان از جمله جلال خالقی‌مطلق، میرجلال‌الدین کزازی، فریدون جنیدی، حسن انوشه، قدمعلی سرامی، سید ضیاالدین هاجری، شهین سراج، ابوالفضل خطیبی، شاه منصور شاه میرزا، عباس خیرآبادی، حمیدرضا آقابزرگ و اسماعیل آذر پیام‌های تسلیتی در سوگ شادروان توسی‌وند به بنیاد فردوسی فرستاده‌اند.

همچنین مدیران ارشد فرهنگی و چهره‌های ارزنده علمی، ادبی و هنری کشور از جمله سيدرضا صالحی اميری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، سید طه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی حجت، نخستین رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، مهدی سنایی، رییس موسسه ایران و اوراسیا و سفیر ایران در روسیه، فرهاد طلوع کیان، رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران، عفت شریعتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران، محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد فارابی، یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، رضا نیکپور، مدیرعامل انجمن دوستی ایران و لهستان و سفارت تاجیکستان در ایران در پیام‌هایی جداگانه درگذشت محمدحسین توسی‌وند را به جامعه فرهنگ و ادب تسلیت گفته‌اند که گزیده‌ای از این پیامها به شرح زیر است:

 

سيدرضا صالحی اميری- رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

درگذشت پزشك حاذق و شاهنامه‌پژوه توانا، دكتر محمدحسين توسی وند، مايه تالم و تاثر اصحاب علم و فرهنگ كشور گرديد. بی‌گمان ايشان یکی از مفاخر ایرانی است که با پژوهش‌ها و فعالیت‌های دامنه‌گستر خود در زمینه‌های پزشکی و فرهنگی برای کشور افتخارات درخوری را به دست آورد که از آن جمله می‌توان به مبتکر جراحی میکروسکوپی در ایران، شهروند افتخاری شهر سن پترزبورگ روسیه و همراهی در ثبت جهانی هزاره شاهنامه در یونسکو اشاره داشت.

 

درگذشت اين استاد نام‌آور و مرد خستگی‌ناپذير عرصه فرهنگ و دانش كشور را از طرف خود و همكاران سازمان اسناد و كتابخانه ملی به خانواده، شاگردان و دوستداران وی تسليت می‌گويم و برای بازماندگان نيز، صبر جميل و اجر جزيل مسالت دارم.

 

سید عبدالحمید احمدی- معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان

درگذشت دکتر محمدحسین توسی‌وند که هماره در راه ترویج آموزه‌های اخلاقی فرهنگ ایرانی اسلامی به ویژه برای جوانان این مرز پرگهر کوشا بوده‌اند، مایه تاثر است. امید آن‌که جوانان و فرهنگ دوستان و همراهان‌شان در بنیاد فردوسی راه ایشان را پی‌گیرانه ادامه دهند.

 

مهدی حجت- نخستین رییس سازمان میراث فرهنگی کشور

فقدان انسان فرهنگ‌دوست، نيك‌انديش و خير جوانمرد، روان‌شاد دكتر محمدحسين توسی‌وند را به همه هموطنان و علاقه‌مندان ايشان در سراسر جهان تسليت عرض می‌نمايم. اميد كه آمرزش و غفران الهی دستگير همه ما باشد.

 

فرهاد طلوع کیان- رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران

اینجانب از سوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران، ضایعه درگذشت دانشمند فرهیخته دکتر محمدحسین توسی‌وند را به همه بازماندگان و دوستداران‌شان به ویژه یاران ایشان در بنیاد فردوسی تسلیت عرض می‌کنم.

 

عفت شریعتی- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درگذشت آقای دکتر محمدحسین توسی‌وند، پزشک عالی‌قدر و دوستدار بی‌ریای حکیم ابوالقاسم فردوسی و رییس بنیاد فردوسی را به خانواده ایشان و همه علاقه‌مندان فرهنگ و ادب پارسی تسلیت می‌گویم.

 

محمدرضا جعفری جلوه- مدیرعامل بنیاد فارابی

درگذشت آن فرهیخته دانشمند و بزرگ عرصه ادب جناب آقای دکتر محمدحسین توسی‌وند را به جامعه فرهنگی و ادبی تسلیت عرض می‌نمایم.

 

جلال خالقی مطلق- استاد دانشگاه هامبورگ و عضو دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی

مرگ مردی چنین خواجه، نه کاری است خرد

درگذشت دکتر محمدحسین توسی‌وند، خبری ناگوار برای همه دوستداران شاهنامه است و برای صاحب این قلم رویدادی بسیار دردناک و اندوه‌بار. آشنایی این بنده و شادروان دکتر توسی‌وند به حدود 20 سال پیش برمی‌گردد که ایشان چند باری از شهر برلین به شهر هامبورگ می‌آمدند و ساعت‌هایی به گفت‌وشنود که بیشتر آن درباره فردوسی و شاهنامه بود، می‌گذشت. پس از آن که ایشان با دلبستگی زیادی که به حکیم توس و اندیشه وی داشتند در ایران، بنیاد فردوسی و در مشهد، شاخه توس این بنیاد را برپا کردند و تا آخرین دقیقه زندگی خود، همه نیروی معنوی و مالی خود را بر سر آن نهادند. خداوند بزرگ روان او را در بهشت برین به دیدار فرزانه توس برساناد.

 

میرجلال الدین کزازی- شاهنامه‌پژوه و استاد دانشگاه علامه طباطبایی

درگذشت روان‌شاد دکتر محمدحسین توسی‌وند، بی¬گمان دل هر ایرانی روشن رای و فرهیخته و فرهنگ‌دوست را می‌آزارد و رنجه می¬زارد، زیرا او پزشکی چیره‌دست و نامدار بود. از دیگر سوی مردی که با همه¬ هستی خویش، ایران را دوست می‌داشت و بدان با باوری پولادین می¬اندیشید. برترین و برجسته‌ترین نشانه باورمندی او به ایران، دلبستگی پرشورش به فردوسی و شاهنامه بود.

او تا بدان جا، این نامه نامی گرامی را بزرگ می داشت که از چیسته  رای خویش، بی‌هیچ درنگ و دریغ، بنیاد فردوسی را پی افکند. ایران ما به مردانی چنین ایران دوست، باورمند به شکوه و شگرفی ایران و جاودانگی آن، بسیار نیازمند است.

از آن جاست که درگذشت روان‌شاد دکتر توسی‌وند، درد و دریغی است بزرگ برای هر ایرانی روشن‌رای جان آگاه که به ایرانی بودن خویش می¬نازد و سر برمی¬افرازد. من این رخداد اندوهبار و سوگ اندید را به همه دوستداران ایران غم مباد می‌گویم.

 

قدمعلی سرامی- شاهنامه‌پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

دکتر محمدحسین توسی‌وند، یار و یاور شاهنامه‌پژوهان ایران‌زمین بود. از میان ما رفت اما از میان نرفت و روان و جان او به جانان پیوست. امیدوارم به همان‌گونه که زیستن او گشایشگر بود، مرگ او نیز گشایشگر باشد حتی اگر عقده‌های دل بعضی کسان را بگشاید.

بی‌آهو کسی نیست اندر جهان

نه در آشکارا نه اندر نهان

این بیتی بود که بارها از او شنیدم. روانش شاد و آزاد باد.

 

فریدون جنیدی- رییس بنیاد نیشابور

بی‌شک آگاهی از درگذشت دکتر محمدحسین توسی‌وند برای همه یاران، دردناک است اما به گفتار نگهبان بزرگ فرهنگ ایران، فردوسی بزرگ:

سرانجام استر بود خاک و خشت

خنک آن‌که جز تخم نیکی نکشت

و روان‌شاد دکتر توسی‌وند، یکی از کسانی است که این چنین زیست و این چنین رفت و یادگاری که از خود بر جای نهاد، همواره او را نزد یاران، زنده یاد می¬دارد.

 

حسن انوشه- سرپرست دانشنامه ادب پارسی

خبر اندوهبار درگذشت دکتر محمدحسین توسی‌وند که از دوستداران بی‌ریای فرهنگ ایرانی و از عاشقان پاکدل فردوسی بزرگ و اثر جاودانه او بود، بسیار متاثرم نمود. چند باری که خدمت ایشان رسیدم از سر صدق و صفا می‌کوشید تا خدمتی به فرهنگ میهن خود بنماید و گام‌هایی نیز در این راه برداشته بود. آرزومندم که خاطره زحمات ایشان پایدار بماند و خداوند بر شمار ایران دوستانی چون آن بزرگوار بیافزاید.

 

شهرام ناظری

هزار سال پیش، فردوسی زبان پارسی را از آوار بیگانگان بیرون آورد؛ پس شاهنامه فردوسی، آبرو، شرف و حیثیت ایرانیان است. در زمانی که کمتر کسی به یاد فردوسی بود، استادانی هم‌چون خالقی مطلق، اسلامی ندوشن، جنیدی و زنده‌یاد توسی‌وند برای پرآوازه‌تر شدن نام فردوسی کوشش کردند.

ارج‌گذاری دکتر محمدحسین توسی‌وند از شاهنامه‌خوانی‌ام در چند سال پیش، نشان از درک بالای ایشان از نیاز زمانه خود بود که به یکی از علاقه‌مندان شاهنامه ابراز داشتند. یادش گرامی باد.

 

ابوالفضل خطیبی- عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی

دکتر محمدحسین توسی‌وند، جراح نامدار مغز و اعصاب و رییس بنیاد فردوسی در 25 اردی‌بهشت ماه در ایتالیا چشم از جهان فروبست و روانش به مینو آرام گرفت. او کوشش‌های انسان‌دوستانه بسیاری از جمله در ایران، افغانستان، پاکستان، بوسنی، لبنان و فلسطین را در کارنامه خود دارد.

هر جا زلزله و سیلی ویران می‌کرد، این پزشک فرهیخته همان‌جا حاضر بود. دکتر توسی‌وند وصیت کرده است تا او را در همان زادگاه خود، روستای پاژ نزدیک خانه منسوب به فردوسی در آغوش خاک نهند تا مشامش تا ابد از بوی فردوسی توسی سیراب شود. به احترام این پزشک عاشق شاهنامه می‌ایستم و بدو ادای احترام می‌کنم. بهشت برین جایگاه او باد. ایدون باد.

 

شهین سراج- رییس بنیاد بهار در پاریس

هرچند در سوگ دکتر محمدحسین توسی‌وند نشسته‌ایم اما باید گفت که آن شادروان زوال‌ناپذیر است. آن‌قدر از خود یادگارهای به یاد ماندنی باقی گذاشته است، آن قدر گنجینه‌هایی از مهر و عطوفت در دل‌های‌مان نهاده است، آن‌قدر خدمات عالی به عالم علم وادب نموده است که باورداشت رخت کشیدن او به سرای دیگر را ناممکن می‌سازد. در چشم همگان دکتر توسی‌وند یک پزشک عالی‌قدر، انسانی فرهیخته و وارسته و یک خدمتگزار بزرگ به فرهنگ و ادب ایران زمین بود. درگذشت آن دانشمند گرامی را به همه بازماندگان آن شادروان و به ویژه کارگزاران و همراهان بنیاد فردوسی تسلیت گفته و برای‌شان از درگاه پروردگار درخواست شکیبایی دارم.

 

یاسر موحدفرد- دبیرکل بنیاد فردوسی

از سوی هموندان بنیاد فردوسی که در سوگ یار سفرکرده و پدر معنوی خویش نشسته‌اند برای زنده‌یاد دکتر محمدحسین توسی‌وند، آمرزش الهی و برای بازماندگان شکیبایی آرزو دارم و امیدوارم راه این مرد خستگی ناپذیر پر رهرو باشد.

 

سید ضیاء الدین هاجری- رییس انجمن پاسداری و پالایش زبان پارسی

دوستان و سروران ارجمند و همکاران گرامی در بنیاد فردوسی، شوربختانه از درگذشت استاد بزرگوار و پزشک نامی، دکتر محمدحسین توسی‌وند، پایه‌گذار بنیاد فردوسی آگاهی یافتم. گرچه نیک می‌دانم و بر این باورم که چنین رادمردانی هیچ‌گاه فراموش نمی‌شوند و همیشه زنده و جاودانه‌اند، لیک بر خود بایا می‌دانم که این رویداد غم‌انگیز را به شما ارجمند سروران سوگ باد گویم و از یکتا دادار دستگیر و آمرزگار برای آن زنده‌یاد درخواست بخشایش و برای والا خانواده بزرگوارشان دیر زیوی همراه با تندرستی آرزو نمایم.

 

رضا نیکپور- مدیرعامل انجمن دوستی ایران و لهستان

بدین وسیله اعضای هیات مدیره انجمن دوستی ایران و لهستان درگذشت استاد بزرگوار دکتر محمدحسین توسی‌وند را به جامعه فرهنگی کشور و خانواده محترم‌شان تسلیت می‌گوید.

 

شاه منصور شاه میرزا- نماینده تاجیکستان در موسسه فرهنگی اکو

خبر درگذشت استاد فرزانه دکتر محمدحسین توسی‌وند، مرا و تمام فارسی‌زبانان آسیای مرکزی از جمله تاجیکان را که به ایران و فرهنگ ایرانی عشق می‌ورزند در سوگ نشاند. اینجانب چند بار سعادت آشنایی و هم‌سفری با دکتر محمدحسین توسی‌وند را در مشهد و نیشابور داشتم که در این سفرها ایشان را یک انسان با انگیزه و تلاشگر در امر معرفی فرهنگ و ادب پویای ایرانی دریافتم که قلبش سراپا با عشق ایران و فرهنگ غنی آن می‌تپید. از این رو با خاموش‌شدن این اختر پرنور آسمان ادب همه ما در سوگ نشسته‌ایم و امید داریم راه و آرمانهای ایشان را دوستان پرکار بنیاد فردوسی ادامه دهند که روان آن عزیز تا مینو شاد باشد. روانش شاد!

آیین تشییع پیکر محمد حسین توسی‌وند ساعت 10 صبح 10 خرداد از روبروی بنیاد فردوسی شاخه توس به نشانی: مشهد، بلوار ملاصدرا، خیابان ملاصدرای 10 برگزار می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: