حکیم نظامی از شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی است

1400/12/8 ۱۱:۳۱

حکیم نظامی از شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی است

رئیس باشگاه نوروز یونسکو گفت: نظامی در میان پنج قله رفیع زبان فارسی قرار دارد و باید جز شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی برشمرده شود.

سیداحمد محیط طباطبایی با اشاره به جایگاه حکیم نظامی اظهار داشت: نظامی از شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید زیرا او یکی از پنج قله زبان و ادب فارسی است که آثارش از نظر وزن و سازماندهی ادب فارسی اهمیت جهانی دارند و جهانبینی او نکته‌ای بسیار مهم در میراث بشری است.

این پژوهشگر و مورخ افزود: یکی از مهمترین پدیده‌های فرهنگی هویت ملی ایرانی، زبان و ادب فارسی است. زبان فارسی با ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد خود در میان تمام زبان‌های دنیا سرآمد است.

وی ادامه داد: زبان فارسی مبتنی بر نظم و نثر بوده و قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از فارسی دری، شعر است. از این منظر، فارسی‌گویان و فارسی‌نویسان به شعر مطلب خود را ارائه می‌دادند و این با هر مکتب دیگری که دارای شاعر است و شعر تفاوت دارد.

محیط طباطبایی تاکید کرد: شاعری در هر زبانی مختصات خود را دارد اما زبان فارسی آهنگین و مبتنی بر موسیقی و شعر است برای همین می بینیم در این زبان، فردوسی طوسی، حماسه سرا و تراژدی نویس بزرگی است و یا سعدی یا مولوی تفسیر قرآن را بیان می کنند.

این پژوهشگر ادبی یادآور شد: نظامی گنجه‌ای نه تنها شاعر است بلکه از زبان شعر برای بیان مفاهیم مهم فرهنگی و دیدگاه و جهانبینی‌اش استفاده می‌کند.

 وی اظهار کرد: آثار نظامی بیانگر مهمترین داستان‌هایی است که در ادبیات فارسی به جا مانده که قدیمی‌تر از آثاری است که در اروپا به این پدیده پرداخته‌اند.

محیط طباطبایی گفت: مهمترین ویژگی نظامی از منظر میراث فرهنگی آن است که همه پدیده‌ها را ایرانی کرده و با ایرانی کردن آنها در وفاق و همدلی و همبستگی گروه‌های فرهنگی تلاش موثر داشته است.

منبع: ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: