خلق آثار بزمی؛ در انحصار نظامی گنجوی

1400/12/21 ۱۲:۳۱

خلق آثار بزمی؛ در انحصار نظامی گنجوی

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: آثار بزمی امضای نظامی است که با سه منظومه لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و هفت پیکر لقب بزمی‌سراترین شاعر شعر فارسی را به خود اختصاص داده است؛ از این روی، نظامی در کنار فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی، شاعری صاحب‌سبک و تاثیرگذار است که با حضورش، خمسه شاعران بنام شعر فارسی را نظام بخشیده است.

زهرا عسگری خاطرنشان کرد: در میان آثار فاخر فارسی و شاعران شاخص و صاحب‌سبک، کسانی هستند که در محتوای تولیدی اثر خود، نه تنها در زمانه خویش؛ بلکه در تمامی ادوار، یگانه و بی‌همتا بوده و سایر آثار خلق‌شده در این زمینه، صرفاً تقلیدهایی موفق از این آثار محسوب می‌شوند، نظیر آثار پهلوانی فراوانی که به تقلید از شاهنامه و پس از آن سروده شد که امروزه در حد آثار تقلیدی و حتی گاه مبتذل و تکراری رده‌بندی می‌شوند.

 وی افزود: آثار پهلوانی پیش از شاهنامه نظیر گشتاسب‌نامه دقیقی نیز هیچ‌گاه قابل مقایسه با شاهنامه نبوده‌اند و بی‌شک، تنها اثر حماسی گران‌سنگ و فاخر ادب فارسی تاکنون شاهنامه فردوسی است. در مورد گلستان سعدی نیز نظیره‌های فراوانی وجود دارد که هیچ‌گاه در صلابت و شیوایی سخن به نثر گلستان نرسیده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار نظامی اظهارکرد: یکی از آثاری که در دوره‌های دیگر نیز شاعران زیادی به تقلید از آن، آثاری را خلق کرده‌اند پنج‌گنج نظامی، گنجینه‌ای از آثار حکمی و بزمی است که در آفرینش ادبی سایر دوره‌ها تأثیرگذار بوده و اثری جریان‌ساز بوده است. شاید اثری چون مخزن‌الاسرار با آثاری نظیر حدیقه‌الحقیقه شباهت محتوایی داشته باشد؛ اما بی‌شک خلق آثار بزمی در انحصار نظامی است.

وی گفت: به‌قول‌معروف آثار بزمی امضای نظامی است که با سه منظومه لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و هفت پیکر لقب بزمی‌سراترین شاعر شعر فارسی را به خود اختصاص داده است؛ از این روی، نظامی در کنار فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی، شاعری صاحب‌سبک و تاثیرگذار است که با حضورش، خمسه شاعران بنام شعر فارسی را نظام بخشیده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: در اهمیت آثار بزمی نظامی باید گفت که در میان اسامی مختلف معشوقکان منظومه‌های عاشقانه فارسی، شیرین نمادی از معشوق پاکدامن و زیبای ایرانی است و فرهاد نیز نماد عاشقان پاکباز و صادقی است که در مسیر عشق به وصال اهورایی رسیده و عشقی عذرایی را رقم زده‌اند و با هجرانی که وصالی روحانی است در ادب فارسی و حتی در نزد عامه مردم، به ضرب‌المثل تبدیل شده‌اند که صرفاً در ادب فارسی، نامی برآمده از یک حکایت تاریخی نیستند؛ بلکه سمبلی اصیل از عشق و محبت‌ هستند که به شکل تلمیحی پرتکرار در آثار غزل‌پردازان عاشقانه‌سرا به فروانی به کار گرفته شده‌اند.

 وی در ادامه افزود: بی‌شک نظامی در احیای این داستان کهن عاشقانه فارسی، نقشی بی‌بدیل داشته و همچون فردوسی که با حمیت ایرانی خویش به حفظ و احیای حماسه‌های وطنی، همت گماشته بود، وی نیز در پاسداشت و زنده نگه‌داشتن داستان‌های عاشقانه فارسی، تلاشی بی‌دریغ داشته است که از روح ایران‌دوستی او نشئت گرفته که از این منظر، اقدامی شایسته و درخور ستایش است.

 عسگری اظهار کرد: نظامی نیز در سرودن شاهکار خویش، همانند فردوسی سی سال از عمر خود را صرف نظم‌بخشی به پنج گنج کرد. وی همچنین در راستای منظومه‌سرایی عاشقانه، داستان معروف عربی لیلی و مجنون را نیز به نظم کشید؛ اما در سبب نظم کتاب اذعان داشته که این وظیفه به او تحمیل شده و خود رغبت چندانی به سرایش آن نداشته است و تنها به اصرار فرزندش محمد این اثر را سروده است.

وی اظهارکرد: به حق، نظامی اثری فاخر خلق نموده که از دیرباز در کنار خسرو و شیرین شهره آفاق است و به جفت آثار بزمی ادب فارسی تبدیل شده است؛ که به قول خود نظامی در آغاز داستانش: خواننده‌اش اگر فسرده باشد/ عاشق شود ار نمرده باشد.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان گفت: با اینکه امروزه مدفن نظامی همانند مولوی، دور از مرزهای این مرز و بوم است؛ اما شعله اشعارش همچنان در دل ایرانیان پرشور است و علاوه بر آثار عاشقانه‌ای که مثالی از مهر و دلدادگی است، خود نظامی نیز در تجربه زندگی عاشقانه‌اش، الگو و سرمشقی از عشق و مهرورزی است.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: