پاکتچی: این کتاب امکان گفت‌و‌گو با همه نظریات و جریان‌های علوم انسانی را دارد

1400/11/25 ۱۲:۲۶

پاکتچی: این کتاب امکان گفت‌و‌گو با همه نظریات و جریان‌های علوم انسانی را دارد

پاکتچی گفت: من سعی کردم کسی که کتاب «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی‌قرآن کریم و علوم مدرن» را می‌خواند با تیغ گزنده ای رو به رو نشود و فکر نکند نسبت به گروهی از نظریات منتقد یا هوادارم بلکه می‌خواستم بستری را ارائه دهم که امکان گفت‌و‌گو با همه نظریات و جریان‌ها را دارد.

پاکتچی: این کتاب امکان گفت‌و‌گو با همه نظریات و جریان‌های علوم انسانی را دارد

نشست رونمایی و معرفی دو کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی‌در قرآن» و «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی‌قرآن کریم و علوم مدرن» دوشنبه‌(بیست‌وپنجم بهمن ماه 1400) به همت خانه کتاب و ادبیات ایران و با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق‌(ع) و با سخنرانی عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت علمی‌دانشگاه امام صادق (ع)، احمد پاکتچی، سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در سازمان بین‌المللی یونسکو، سید مجتبی امامی‌و حضور خواهند داشت.

پاکتچی در ابتدای این نشست درباره روش شناسی پیوند میان دستگاه قران کریم و علوم مدرن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این یک اثر پژوهشی است و معرفی آن به صورت مختصر کار سختی است. اما اگر بخواهم دورنمایی از پشت صحنه ماجرا ارائه بدهم و بگویم چه مسیری طی شد تا این کتاب تولید شد باید بگویم این کتاب قصه طولانی دارد. 

او ادامه داد: ما تلاش کردیم موضوع را از سطح گفتمان شفاهی وارد یک قالب پژوهشی کنیم و کار را به سوی اجرا ببریم. چیزی حدود سه یا چهار سال انجام این پروژه طول کشید و به اتمام رسید. «علوم انسانی قرآنی بنیان» پروژه بزرگی بود که بخش‌هایی از آن را هنوز دانشگاه امام صادق دنبال می‌کرد و این کتاب هم ذیل آن پروژه قرار می‌گیرد. 

او افزود: در دوره جدید، به دلایل مختلف از جمله فاصله طولانی بین انجام پروژه تحقیقاتی و تالیف یک کتاب، اضافه شدن صورت مساله‌های جدید به جامعه علمی‌ و تولید آثار جدید در جامعه و حتی تغییر اندیشه‌های من، از سال 99 این کار را دوباره کلید زدیم وآنچه امروز ارائه می‌شود بخشی از این کار است ولی قسمت‌های دیگری از کار وجود دارد که هر کدام در مجلدات جداگانه منتشر می‌شود.

پاکتچی درباره وجه تمایز این کتاب با آثار مشابه گفت: من به هیچ وجه قصد نداشتم به صورت درجه اول وارد بحث علوم انسانی و اسلامی‌شوم و هدف من این بود که بگویم برای چنین گفت‌وگویی چه الزاماتی باید وجود داشته باشد. من سعی کردم کسی که این کتاب را می‌خواند با تیغ گزنده ای رو به رو نشود و فکر نکند نسبت به گروهی از نظریات منتقد یا هوادارم بلکه می‌خواستم بستری را ارائه دهم که امکان گفت و گو با همه نظریات و جریان‌ها را دارد.

او تاکید کرد: من تمام تلاش خودم را کردم که این نگاه جامع نگر را ارائه دهم اما اینکه تا چه اندازه موفق باشد و مخاطب آن احساس امنیت کرده و با آن احساس ستیز نکند بحث دیگری است. 

عادل پیغامی‌ نیز در این نشست درباره اولین مواجهه ما با علوم انسانی اسلامی‌ عنوان کرد: در بین علوم انسانی اولین مواجهه با اقتصاد رخ داده و همه علمای ما با مساله اقتصاد ارتباط اولیه برقرار کردند. در ایران بزرگانی مانند شهید بهشتی و مطهری روان شناسی اسلامی‌و جامعه شناسی اسلامی‌ ندارند اما در اقتصاد کار کردند. مرحوم طالقانی هم از متقدمین است و بحث اقتصاد در قرآن را جدی دنبال کردند. مرحوم آیت الله اردبیلی و مهدوی کنی نیز در این باره فعالیت‌هایی داشتند.

او با طرح این سوال که چرا سنت حوزوی ما در اندیشه خودش وقتی دنبال رویکرد ایجابی بوده به اقتصاد پرداخته یادآور شد: چون در قرآن هم اولویت با اقتصاد و مال بوده است. بعد از انقلاب هم با همکاری آیت الله اردبیلی دانشگاه مفید تاسیس می‌شود و اقتصاد از آنجا دنبال می‌شود. در دانشگاه امام صادق(ع) هم اقتصاد مورد توجه قرار می‌گیرد. مهدوی کنی بعد از انقلاب فهرستی از کنش‌های نظام سازانه در قالب کمیته‌های انقلاب اسلامی‌تهیه کرد و در واقع همه وزارت خانه فعالیت‌هایشان در این کمیته خلاصه می‌شد.

او افزود: بعدها ایشان با تاسیس رشته اقتصاد در دانشگاه امام صادق (ع) و انتخاب برنامه تلفیقی موازی فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که ایشان برخی از مباحث اقتصاد اسلامی‌ را در کلاس‌ها بیان کند. 

به گفته پیغامی، در زمان حیات ایشان یکی از دانشجویان برخی از درسگفتارهایشان را در قالب کتاب جمع آوری می‌کند اما به دلیل اینکه زیر نظر ایشان نبوده کتاب منتشر نمی‌شود. ایشان روی این موضوع بسیار حساس بود و شاید بسیاری از کتاب‌هایی که الان منتشر می‌کنیم در زمان حیات ایشان مقدور نبود. 

این استاد دانشگاه گفت: امروز 8 جلد از آثار تفسیری، دروس خارج فقه و ... به چاپ رسیده است. همچنین ما دوباره کتابچه اقتصاد اسلامی‌را چاپ کردیم. در زمان حیات ایشان جلسه ای با اصغر آقامهدوی داشتند و خواستند نسبت به این موضوع طرحی را ارائه کنند. ما به همین ملتزم بودیم و با اینکه در این حوزه افراد دیگری هم کار کرده بودند اما با التزام به انتخاب آیت الله مهدوی کنی، اصغر آقامهدوی در بازخوانی و تطبیق کتاب با منابع دیگر و نیز افزودن منابع جدید مبادرت کرد.

او گفت: در پایان با برگزاری چندین جلسه قرار بر این شد که این کتابچه حتما به گفته‌های آیت الله مهدوی کنی درباره اقتصاد اسلامی‌ ملزم باشد و چیزی از برداشت شخصی در آن نیاید. 

سید مجتبی امامی‌ نیز در ادامه نشست درباره فعالیت‌های دانشگاه در حوزه چاپ آثار علوم انسانی اسلامی‌ توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این آثار سابقه طولانی دارد اما مسئولیت‌ها گذراست و خوشبختانه در این دوره این آثار منتشر شده اما ثمره سالها تلاش این عزیزان بوده است. 

او ادامه داد: در دانشگاه امام صادق(ع) طی چهار دهه گذشته فعالیت‌های متعددی برای پاسخ گویی به مسایل نظام و برای نگاه به علوم انسانی اسلامی‌ صورت گرفته که تبدیل آن به آثار قابل عرضه کاری سترگ و سخت است. 

او افزود: بسیاری از مباحث در کلاس‌ها عرضه می‌شود ولی بارها در همان کلاس‌ها تکرار و اصلاح می‌شود و به نقطه ای می‌رسد که بتواند به محصول قابل عرضه برسد و در واقع فرایند تولید علم به همین صورت است. اکنون حجم زیادی از این مباحث موجود است که اساتید آن را تولید کردند اما هنوز عرضه نشده و امیدواریم این کار صورت بگیرد. عرصه جدیدی امروز باز شده و با عرضه این آثار امیدواریم این حوزه را غنی تر کنیم.

محمد نعمتی نیز در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: من ده سال معاون دانشکده بودم و همواره آیت الله مهدوی کنی را برای برگزاری کلاس دعوت کردیم. ما معمولا وقتی به مجموعه‌ای می‌رویم آنجا را دفتر کارمان می‌کنیم و دوربین باید دنبال ما راه بیافتد و ما را تبلیغ کند! اما ما وقتی درسگفتارهای ایشان را گردآوری می‌کردیم، ایشان تمایلی به چاپ آثارشان نداشتند و گویی می‌خواستند فضا برای دیگران باز باشد! اکنون در سازمان‌ها مجموعه‌های علمی‌در خدمت یک فرد است اما ایشان این روحیه اخلاقی را داشتند با اینکه حرف داشتند.

او گفت: درباره اهمیت این کتاب‌ها هم باید بگویم کتاب دکتر پاکتچی هزارمین کتاب دانشگاه امام صادق(ع) است و در این دانشگاه آثار خوبی به چاپ رسیده است. اهمیت این مجموعه کتاب‌ها این است که ما در فضای اداره کشور که امروز نابسمانی‌های زیادی دارد اقدام قابل توجهی بکنیم. 

او با بیان اینکه برای برون رفت از وضعیت فعلی گفت‌وگو‌های علمی‌بسیار مهم است و باید برای سامان حیات اجتماعی چنین آثار را عرضه کرد یادآور شد: اینگونه نباید باشد که انتظار داشته باشیم با چاپ یک کتاب فضای اجتماعی عوض شود اما به مرور می‌شود اصلاحاتی را در فضای اجتماعی به وجود آورد. 

 در پایان این مراسم از دو کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی‌در قرآن» و «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی‌قرآن کریم و علوم مدرن» رونمایی شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: