اثری جامع در مطالعات جغرافیایی ایران

1400/3/17 ۱۰:۰۸

اثری جامع در مطالعات جغرافیایی ایران

تدوین اثری جامع که بیانگر تمام جنبه‌های متنوع محیطی-زیستی، اجتماعی–فرهنگی و اقتصادی-سیاسی سرزمین بزرگ ایران باشد، پیوسته از اهمیتی فوق العاده برخوردار بوده است. مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی از دهه گذشته، تدوین آثار مرجع درباره ایران را در دستور کار و برنامه خود قرار داده است.

 

سعیده ایمانی: تدوین اثری جامع که بیانگر تمام جنبه‌های متنوع محیطی-زیستی، اجتماعی–فرهنگی و اقتصادی-سیاسی سرزمین بزرگ ایران باشد، پیوسته از اهمیتی فوق العاده برخوردار بوده است. مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی از دهه گذشته، تدوین آثار مرجع درباره ایران را در دستور کار و برنامه خود قرار داده است. کتاب «جغرافیای جامع ایران» یکی از این آثار است که در سال 1399 زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی و با مدیریت علمی و سرویراستاری عباس سعیدی در 5 جلد منتشر شده است.

این اثر با هدف شناخت همه جانبه کشور، شامل خصوصیات محیطی-اکولوژیک و نیز ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی و سیاسی ایران و همچنین ارائه مرجعی علمی و مستند برای استفاده آحاد مردم، به ویژه نخبگان و تحصیل‌کردگان، کارشناسان، مدیران و تصمیم‌سازان کشور به منظور شناخت بهتر خصوصیات سرزمین، تهیه و تدوین شده است. طراحی مطالب جغرافیای جامع ایران به نحوی به انجام رسیده که این اثر حتی المقدور جنبه‌های مختلف جغرافیای طبیعی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران را به درستی و به صورتی نظام‌مند دربر داشته باشد. جلد اول این مجموعه ویژگی‌های محیط طبیعی، جلد دوم ویژگی‌های تاریخی ـ سیاسی و جمعیت، جلد سوم تقسیمات کشوری (استان‌ها)، جلد چهارم شیوه‌های زیستی و سکونتگاه‌های انسانی و جلد پنجم شهرنشینی و اقتصاد ایران را بررسی می‌کند.

تالیف هر یک از قسمت‌های مجموعه، تا حد امکان، توسط برجسته‌ترین و باسابقه‌ترین استادان متخصص نوشته شده است. در این مجموعه از تصاویر و نقشه‌های رنگی، جداول و نمودارها و فهرست مندرجات آنها به همراه نمایه انتهای کتاب، استفاده شده است.

مجموعه پنج جلدی «جغرافیای جامع ایران» هم اکنون در بخش مرجع کتابخانه ایرانشناسی با شماره رده بندی 1399 7ج/23RDSR  در دسترس پژوهشگران محترم و علاقه‌مندان به مطالعات ایران‌شناسی قرار دارد.

کتابخانه ایران‌شناسی مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: