آینه بردباری / امیرحسین شرافت - بخش اول

1393/4/21 ۱۰:۴۸

آینه بردباری / امیرحسین شرافت - بخش اول

امامان معصوم(ع) برآیندِ شجره نبوت‏اند و ویژگیهای انبیا به صورت فشرده در شاخسارهای امامت پدیدار است. زندگانی پیشوایان شیعه و تاریخ پر افت و خیز تشیع در تاریخ اسلام و تجربه 250 ساله فعالیت مدام ائمه(ع) و اصحاب آنان از جهات گوناگون سزاوار درنگ و مداقه است. نخست از این نظر كه «امام» و پیشوای دینی و اجتماعی در نزد شیعیان، «حجّت خدا» تلقی می‏شود و همچون رسول الهی برخوردار از مقام «عصمت» است و نیز از این نظر كه آگاهی از چگونگی رفتار و آزمونهای عملی امامان(ع) در موضع فرهنگ، معنویت، جهاد، سیاست و اجتماع برای شیعیان و پیروانشان درس‏آموز است؛ آن‏هم در حالی‏كه همواره از مقام اسلامی و اجتماعی خویش به دور نگاه داشته شده‏اند تا از مردم جدا بمانند و در انزوا یا گرفتاری به سر برند و آموزه‏هایشان شناخته و آشكار نگردد.

 

شخصیت و زندگی امام حسن مجتبی(ع) در آینه آثار

امامان معصوم(ع) برآیندِ شجره نبوت‏اند و ویژگیهای انبیا به صورت فشرده در شاخسارهای امامت پدیدار است. زندگانی پیشوایان شیعه و تاریخ پر افت و خیز تشیع در تاریخ اسلام و تجربه 250 ساله فعالیت مدام ائمه(ع) و اصحاب آنان از جهات گوناگون سزاوار درنگ و مداقه است. نخست از این نظر كه «امام» و پیشوای دینی و اجتماعی در نزد شیعیان، «حجّت خدا» تلقی می‏شود و همچون رسول الهی برخوردار از مقام «عصمت» است و نیز از این نظر كه آگاهی از چگونگی رفتار و آزمونهای عملی امامان(ع) در موضع فرهنگ، معنویت، جهاد، سیاست و اجتماع برای شیعیان و پیروانشان درس‏آموز است؛ آن‏هم در حالی‏كه همواره از مقام اسلامی و اجتماعی خویش به دور نگاه داشته شده‏اند تا از مردم جدا بمانند و در انزوا یا گرفتاری به سر برند و آموزه‏هایشان شناخته و آشكار نگردد.

بدون شك آگاهی از ابعاد مختلف وجود پربركت و شریف امام حسن مجتبی(ع) و اندیشه و رفتار و موضع‏گیری‏های ایشان نه تنها برای امّت اسلام و عموم مسلمانان، بلكه برای همه انسانهای طالب كمال و سعادت، رهگشا و آزادی‏‏بخش و مفید تواند بود. اندیشه‏های تابناك و رفتار آن حضرت همانند علی(ع) و همچون فاطمه(س) و به سان سایر امامان، سرمشق است.

نكته حائز اهمیت در سیره و روش امام مجتبی(ع) موضع‏گیری مهم اجتماعی ایشان در برابر یعنی معاویه است. از آنجا كه دین در دست وی، ابزاری برای نیل به مطامع سیاسی و توسعه قدرت و تثبیت حكومت بود، خلافت را به پادشاهی تغییر داد و آن را موروثی ساخت و به جای تأسی به رسول‏خدا(ص)، الگوی كسرا و قیصر را در پیش گرفت. او بیشترین خطر را از ناحیه شیعیان به‏ویژه در عراق احساس كرد كه حیطه نفوذ امام علی(ع) و اهل‏بیت بود. از این‏رو همه توان خویش را برای نابود ساختن فرهنگ علوی به كار برد. پس طبیعی بود كه شیعیان (حامیان و حاملان این فرهنگ) در تیررس انواع فشارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... قرار گیرند. علامه طباطبایی به حق، دوران حكومت بیست ساله معاویه را «سخت‏ترین روزگار شیعه» شمرده است.

حساس‌ترین بخش زندگی امام مجتبی(ع) كه از گذشته‏های دور تاكنون مورد چالش و گفتگوی فراوان واقع شده و گاه موجب خرده‏گیری دوستان كوته‏بین و دشمنان مغرض گردیده است، همین ماجرای كناره‏گیری اجباری از خلافت است، به‏ویژه وقتی عملكرد ایشان در برابر معاویه و جهاد امام حسین(ع) علیه یزید و حوادث پس از آن مقایسه می‏شود، این پرسش، به طور جدّی‏تری مطرح می‏شود.

در تحلیل و بررسی عملكرد امام مجتبی(ع) در مواجهه با معاویه باید گفت: اوضاع نامساعد و عوامل گوناگون، موقعیتی پدید آورد كه صلح به عنوان یك مسئله ضروری، بر امام(ع) تحمیل شود؛ به‏گونه‏ای كه هر خردمندی در آن موقعیت قرار می‏گرفت، چاره‏ای جز مسالمت نداشت. از نظر سیاست خارجی، تركیب جبهه مسلمانان چنان بود كه فرو رفتن در جنگ داخلی، دستاوردی جز زیان نداشت و از نظر سیاست داخلی، فقدان جبهه نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه، جنگ را بسیار ناموفق و جبران‏ناپذیر نشان می‏داد. سپاه امام(ع) از چند گروه پدید آمده بود: شیعیان، باند اموی، گروههایی چون خوارج، شكاكان، سودجویان، قبیله‏گرایان و... در كنار سپاهی با این تركیب كه در تمایلات متضاد فرو رفته بود، فتنه‏گری‏ها و تبلیغات رنگارنگ و فریبكارانه شامیان، چنان وضع را نامتعادل و بحرانی می‏ساخت كه حتی فرماندهان بسیار خوش‌بین را نیز نگران و نومید می‏كرد.

هر چند امام حسن(ع) با سامان دادن سپاه و اندیشیدن سیاستهای لازم برای جنگ آماده شد، به سبب عدم هماهنگی و اختلاف سپاهیان و توطئه‏های دشمن، موقعیت را برای چیرگی بر جبهه باطل مناسب نمی‏دید. بنابراین كوشید تا خردمندانه از وضعیت تحمیلی برای حفظ حق، بهره‏برداری كند. در حقیقت امام حسن(ع) بدون كمترین تغییر در جهت حركت، سنگر مبارزه را تغییر داد. او معاویه را كه مانع نشر حق و عدالت می‏دانست، هدف قرار داده بود؛ گاه از طریق تجهیز سپاه و گاه از زاویه تدبیر و نرمش.

نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) در برابر سیاست‏بازان و رسواكردن فریب و نیرنگ آنها در استفاده از پوشش اسلام برای فتنه‏گری‏ها و دغل‏بازی‏ها، كاری سترگ بود كه از هر كسی برنمی‏آمد. هنوز بسیاری از متفكران جهان اسلام، صلح آن حضرت و مواد صلحنامه را با اعجاب و تحسین می‏نگرند و اذعان دارند كه نرمش آن حضرت و كنار زدن پرده نیرنگ از چهره فریبكاران، زمینه‏ساز قیام حماسی امام حسین(ع) و برچیدن بساط دودمان بنی‏امیه شد.

امام مجتبی(ع) فرزند حماسه‏های فراموش‏نشدنی بود و هرگز از كشته‏شدن در راه خدا نمی‏هراسید. آنچه وی را بیمناك ساخته بود، آینده سپاه كوفیان سست‌عنصر بود. سستی رأی آنها تا بدانجا بر امام واضح بود كه فرمود: «به خدا سوگند اگر با معاویه درگیر شوم، اینان گردن مرا گرفته، به صورت اسیر به او تحویل می‏دهند!» شهادت امام در آن وضعیت به معنای كشته‏شدن خلیفه مسلمانان، شكست مركز خلافت و نابودی بسیاری از شیعیان مخلص، حتّی امام حسین(ع) بود.

البته از نظر امام حسن(ع) و هر مصلح حكیمی، باید كوشید موانع بیداری را برطرف ساخت تا جامعه از خواب برخیزد. در كنار تلاشهای روشنگرانه امام(ع)، مهلتی لازم بود تا هویت معاویه و حكومتش برای عامه مردم و حافظه تاریخ روشن شود. امام با آنكه می‏دانست معاویه بر مواد صلحنامه پایبند نمی‏ماند، قرارداد را به دقت تنظیم كرد تا دشمنان با زیر پا نهادن آن در قلمرو وجدان تاریخی مسلمانان به‏ویژه اعراب، كوهی از ننگ و بدنامی بر دوش كشند؛ با ناسزاگویی به علی(ع) دشمنی خود را با پیامبر (ص)و همه مسلمانان كه علی(ع) را خلیفه پیامبر (ص) می‏دانند، نشان دهد؛ سنن اسلام را هتك كند؛ محرّمات قرآن را مرتكب شود؛ آزادگان را نابود سازد و با این كار به همه مسلمانان اعلام كند كه من تنها برای رسیدن به حكومت با شما جنگیده‏ام.

عملكرد معاویه در این مدت، جامعه را برای درك انحراف موجود آماده ساخت تا از عمق بشورند. سكوت رنجبار امام حسین(ع) در تمام دوران خلافت معاویه نیز بر همین اساس قابل درك است. امام حسن(ع) در همه موقعیت‏های زندگی‏اش همتای پدر و برادر خود شمرده می‏شود. نوشیدن جام شهادت در موقعیت امام حسین(ع) و حفظ سرمایه زندگی به وسیله صلح در موقعیت امام حسن(ع)، به عنوان دو تدبیر برای جاودان داشتن مكتب و محكوم ساختن دشمن، تنها راه‏حلّ منطقی و عاقلانه آن وضعیت بودند و جز آن، راه دیگری وجود نداشت.

 

آل‏عبا

به هر روی، پیشوای دوم جهان تشیع، امام حسن مجتبی(ع) كه در شمار پنج تن آل‏عبا و همراهان پیامبر(ص) در داستان مباهله جای دارد، حدود هفت سال از عمر خود را در پرتو تعلیمات و الطاف جد بزرگوارش به سر برد. پس از آن، حدود 30 سال، همراه پدرش زیست و آنگاه ده سال، در دوران سلطنت معاویه، امامت امت را بر دوش داشت.

امتیازات فراوان اخلاقی و فضایل انسانی او پیش اهل‏سنت و شیعه مشهور است. سیوطی، دانشمند اهل‏سنت می‏نویسد: حسن بن علی شخصیتی بزرگوار، بردبار، باوقار، متین، بخشنده و مورد ستایش مردم بود. او به گواهی تاریخ، فردی بسیار دلیر بود و در راه پیشبرد اسلام از هیچ‏گونه جانبازی دریغ نمی‏ورزید. در جنگ جمل، در قلب سپاه دشمن جنگید و در جنگ صفین با دلاوریهای خود، شگفتی همگان را برانگیخت؛ چنان‏كه امیر مؤمنان(ع) از خطر نابودی نسل پیامبر(ص) سخن به میان آورد و از یارانش خواست او و برادرش حسین(ع) را از ادامه جنگ در قلب دشمن باز دارد. در سال چهلم هجری، مسئولیت رهبری سیاسی و مذهبی جامعه اسلامی را به عهده گرفت و مانند مدیری كارآزموده در راستای تحقق برنامه‏های پدر بزرگوارش گام برداشت.

به واقع پیش از هر ستایش و هر تجلیلی از آن حضرت، آشنایی با شخصیت و آگاهی از سیره عملی اوست كه نیاز زمان و جامعه ماست. امام حسن را چه به عنوان رهبر و امام و چه در كسوت یك انسان فداكار كه حق مسلّم خویش را در پای مصلحت اسلام و مسلمین قربانی می‏كند و كسی كه اندیشه و مرام او روحِ جامعه و راهش راه انسانیت و نشان‏دهنده مقصد و حیات و تمدن امّت اسلام؛ بلكه تمام ملل جهان است، باید شناخت و او را اسوه و الگوی حركت فردی و جمعی قرار داد.

به جرأت می‏توان گفت كه هنوز هم امام حسن مجتبی(ع) در میان مسلمانان و غیرمسلمانان غریب و مظلوم است.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فرصتی مغتنم را برای احیای تفكر اسلامی و رویكرد تازه به معارف آسمانی و وحیانی مندرج در قرآن و كلمات پیشوایان معصوم و عترت طاهرین(ع) به‏ویژه معارف علوی فراهم آورد. در طول سالهای گذشته و با رونق‏گیری فعالیتهای علمی و نشرگسترده معارف اهل‏بیت(ع) از جمله دهها جلد كتاب و صدها مقاله تحقیقی پیرامون شخصیت ظاهری و باطنی، سیره فردی و عبادی، نگرش اجتماعی و منش سیاسی حضرات ائمه معصومین(ع) به رشته تحریر درآمد و با پیگیری نهادها و دستگاههای ذی‏ربط فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی و نیز همت نویسندگان، پژوهندگان، دانشوران و شخصیت‏های علمی و دینی ، شمار فراوانی از كارهای ارزنده در عرصه نشر مكتوب به علاقه‏مندان و مخاطبان عرضه گشت.

این تحرك و بالندگی قابل ملاحظه را می‏توان نتیجه جهت‏دهی مثبت به پژوهشهای فرهنگی و هدایت آن در مسیر رفع نیازهای مهم و رفع خلأهای فكری جامعه دانست و آن را یكی از جلوه‏های شكوفایی علمی شمرد كه در پرتو پشتیبانی‏های مادّی و معنوی در قلمرو فرهنگ و باورهای اصیل اسلامی به دست آمده است.

 

كتاب‌شناسی امام مجتبی(ع)

اكنون نقش اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی در پیشبرد جامعه و لزوم تدوین كتاب‌شناسی‏ها با توجه به انبوه منابع، به عنوان بخشی از ابزار اطلاع‏رسانی بیش از هر زمان دیگر احساس می‏شود. در زمینه كتاب‌شناسی امام مجتبی(ع) و معرفی آثار نگارش یافته در باب آن حضرت اگرچه آثار مفیدی تدوین شده، اما هر كدام با پوشش بخشی ازمنابع و بعضاً به صورت فهرست واره ارائه شده‏اند.

نوشتار حاضر را که با رویکرد معرفی و اطلاع رسانی آثار و تألیفات پیرامون آن امام همام، به نگارش درآمده و در آستانه تولد آن حضرت آماده گشته، تقدیم می كنیم به همه علاقه‌مندان معارف اهل بیت و امیدواریم نویسندگان، پژوهشگران، اندیشمندان، نهادها و مؤسسات و مجموعه‏های تحقیقی و همه نخبگان و فرهنگ‏سازان جامعه، در خصوص شناخت و معرفی شخصیت ارجمند و مظلوم و همچنان ناشناخته کریم اهل بیت(ع) و تبیین و اجرای اندیشه‏های آن حضرت گامهای بلندتری بردارند و سیره و رفتار حسنی را هر چه بیشتر در صحنه حیات فردی و اجتماعی تحقق بخشند.

در ادامه و بر اساس گونه‌شناسی کتابهای منتشر شده در زمینه امام مجتبی(ع)، به معرفی گزیده ای از آثار و تالیفات نگارش یافته پیرامون حضرت پرداخته شده است.

 

زندگانی امام حسن(ع)

«امام حسن(ع): سیره عملی اهل بیت»، عنوان کتاب سیدكاظم ارفع است که نشر فیض كاشانی آن را چاپ کرده و بررسی سیره عملی امام حسن(ع) موضوعی اصلی آن است. در این نوشتار چگونگی ولادت آن حضرت و میزان علاقه پیامبراكرم(ص) به امام حسن(ع) در مقدمه ذكر شده است؛ سپس دوران كودكی امام و در پی آن سیره عملی آن حضرت بیان گردیده و در ادامه گزیده‏ای از سخنان امام حسن(ع) آمده است. صلح امام و شرایط آن، از مباحثی است كه مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان به ذكر نحوه شهادت امام پرداخته شده است.

عباس زریاب‏خوئی(1297ـ1373) و محمدحسین مشایخ فریدنی(1291ـ 1369) در ذیل مدخل «امام حسن مجتبی(ع)» در جلد دوم ‏دایره‏المعارف تشیع، به تفصیل به معرفی «ابومحمد حسن بن علی(ع)» كه در مدینه روز 15 ماه رمضان سال دوم هجری به دنیا آمد، پرداخته‌اند. نویسندگان به زندگینامه، حوادث دوران حكومت، صلح با معاویه، علل صلح و اعقاب آن حضرت اشاره كرده اند.

احمد زمانی نویسنده پرکار در باره امام حسن(ع)، در کتاب «حقایق پنهان: پژوهشی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع)»، طی پانزده فصل به پژوهشی مستند و تحلیلی درباره زندگانی آن امام ـ از ولادت تا شهادت ـ پرداخته است. اهم موضوعات کتاب وی از این قرار است: طرح رهبری ائمه با استناد به قرآن و روایات، آرمانهای امام حسن(ع) در سه محور رهبری امت اسلامی، محافظت از مؤمنان، ایجاد صلاح و سعادت جامعه؛ دوران كودكی و نوجوانی؛ اظهار محبت پیامبر(ص) به امام حسن(ع) و مشاركت آن حضرت در مباهله و بیعت رضوان، طرح ویژگیهای حسنی، مكارم اخلاق و امتیازات آن امام در پنج محور خصایص ذاتی، موقعیت سیاسی اجتماعی، عصمت، كرامات و دانش؛ تلاش در فتوحات اسلامی و حضور فعال در صحنه‏های سیاسی دوران 25 ساله خلافت خلفای سه‌گانه و تولیت صدقات و موقوفات جد و پدر، و اداره امور فدك و فداكاری در صفین و همكاری در امور قضایی پدر؛ بررسی امامت و رهبری؛ موضوع صلح و نقد نظر مورخانی چون طبری و ابن قتیبه در این مورد؛ مسمومیت و شهادت مظلومانه، اوج استبداد امویان؛ جنایات بنی‏امیه و كشتن یاران و اصحاب امام؛ بررسی اتهام ازدواجهای مكرر و طلاقهای پی در پی امام و تجزیه و تحلیل و نقد آن؛ فرزندان امام حسن(ع)؛ چهل حدیث برگزیده از سخنان ایشان؛ كتاب‌شناسی و كتابنامه امام حسن(ع) به زبانهای عربی و فارسی و تركی و اردو و نیز معرفی چند كتاب خطی در این‏باره.

«زندگینامه امام حسن(ع)»، موضوع كتاب سیدمهدی آیت‏اللهی است كه عباس حسن كمال السید آن را به زبان عربی ترجمه کرده و با عنوان «الامام الحسن بن علی(ع)» برای نوجوانان و جوانان تدوین نموده است. عناوین مطالب كتاب عبارتند از: تولد، رشد و تربیت امام؛ داستانهایی از ادب، تقوا، ایمان، صبر و سایر فضایل اخلاقی امام؛ خلافت، توطئه‏ها و دشمنی‏های معاویه با امام؛ مقدمات جنگ؛ چگونگی و علت صلح؛ بدعهدی و زیر پا گذاشتن شروط صلح. كتاب با درج ویژگیهای امام حسن(ع) و نیز گزیده‏ای از سخنان ایشان و چند سؤال از متن به پایان می‏رسد.

توفیق ابوعلم در کتاب «اهل‏البیت، الحسن بن علی»، که انتشارات دارالمعارف قاهره در مصر چاپ كرده، به پژوهشی تاریخی ـ توصیفی درباره زندگانی امام حسن(ع) از ولادت تا شهادت دست زده است. مؤلف با انگیزه پاسخ به درخواست دوست شاعرش، عزیز اباظه كه معتقد بوده در این موضوع، كتاب كم نوشته شده، دست به تألیف این اثر زده است. نویسنده سیره امام، مواضع، خلافت، صفات و آنچه را درباره ایشان گفته شده است، بررسی می‏كند. وی كه مصری و سنی مذهب است، معتقد است امام حسن از اهل‏بیت و مشمول آیه تطهیر و مودت است و ویژگیهایی همچون كرم، زهد، تواضع، علم، حلم، بلاغت، جرأت، هیبت، پاسخ نیكو به اهانت و حسن معاشرت در او موج می‏زند. به تصریح نویسنده، تعداد همسران امام كه پانزده زن بوده‏اند، در آن زمان امری طبیعی بوده و هدف حضرت از این ازدواجها، تقویت رشته‏های دوستی با قبایل و به نیت كار خیر بوده است. نویسنده به منابع اهل‏سنت در زمینه حدیث، تاریخ و سیره استناد می‏كند. صلح امام و علل و نتایج آن، از دیگر مباحث كتاب است.

«امام حسن(ع) الگوی زندگی»، عنوان کتاب حبیب‏‏الله احمدی است که نشر فاطیما در قم آن را منتشر کرده است و نویسنده در فصل اول آن، از ولادت، نامگذاری، القاب، كنیه‏ها و فرزندان امام حسن(ع) سخن گفته و در فصل دوم به برخی از فضایل آن حضرت مانند عصمت، پارسایی، حق محوری، تبیین دین، اصلاح، و مدیریت وی پرداخته است. جریانهای اجتماعی عصر، توطئه و نفاق معاویه، پیمان‏شكنی یاران امام، شهادت حجر بن عدی، چگونگی پذیرش پیمان صلح و شهادت امام حسن(ع) در ادامه شرح و بازگو شده است.

محمدباقر انصاری زنجانی، در کتابی با عنوان «اولین میراث مكتوب از حیات امام حسن مجتبی(ع)»، به بررسی زندگی امام از دیدگاه كتاب سلیم بن قیس پرداخته است. وی طی تحقیقات خود، اولین نوشتار مكتوب از حیات امام را كتاب سلیم می‏داند و از این‏رو در ابتدا به زندگی قیس پرداخته و اهمیت و امتیازات كتاب او و نیز نحوه حفظ و سلامت آن از تحریف در قرون اولیه را بیان كرده است. سپس با توجه به روایات منقول از سلیم از پیامبر(ص) و صحابه، به بررسی ایام زندگی امام حسن(ع) پرداخته است. وی ضمن نقل روایات، توضیحاتی كافی در مورد آنها ارائه می‏دهد.

 

روزنامه اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: