صالحی: اقتداری نقشی ماندگار در اشاعه نام خلیج فارس ایفا کرد

1398/1/31 ۱۴:۴۳

صالحی: اقتداری نقشی ماندگار در اشاعه نام خلیج فارس ایفا کرد

دکتر احمد اقتداری متولد 1304، پژوهشگر حوزه خلیج ‌فارس، تاریخ و فرهنگ محلی فارس و جغرافیای تاریخی مناطق جنوبی ایران، عضو شورای علمی دانشنامه خلیج ‌فارس در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود که روز سه‌شنبه ۲۷ فروروین‌ماه بدرود حیات گفت. سیدعباس صالحی در پیامی با تسلیت «فقدان این چهره خدوم و فرهیخته به عموم علاقه‌مندان و خانواده» دکتر اقتداری، از درگذشت این پژوهشگر برجسته، ابراز تاثر و تاسف کرد.

 

دکتر احمد اقتداری متولد 1304، پژوهشگر حوزه خلیج ‌فارس، تاریخ و فرهنگ محلی فارس و جغرافیای تاریخی مناطق جنوبی ایران، عضو شورای علمی دانشنامه خلیج ‌فارس در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود که روز سه‌شنبه ۲۷ فروروین‌ماه بدرود حیات گفت.

سیدعباس صالحی در پیامی با تسلیت «فقدان این چهره خدوم و فرهیخته به عموم علاقه‌مندان و خانواده» دکتر اقتداری، از درگذشت این پژوهشگر برجسته، ابراز تاثر و تاسف کرد.

وی اظهار داشت: آن زنده یاد که در طول عمر ارزشمند خود آثاری عمیق و درخور در زمینه مردم شناسی، معماری، ادبیات و تاریخ ایران به ویژه حوزه جنوب میهن عزیزمان پدید آورد، نقشی ماندگار در اشاعه فرهنگ غنی این مرزوبوم و نام خلیج نیلگون فارس ایفا کرد.

زنده یاد اقتداری، از نوادگان فتحعلی خان بیگلربیگی گراشی، حاکم لارستان و بنادر خلیج فارس در عصر قاجار، و اصالتا از گِراش، شهری نزدیک لار در استان فارس بود.

مراسم تشییع پیکر دکتر اقتداری، دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه، ساعت 9 صبح در سرسرای مرکز دائرة ‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

مرحوم اقتداری حدود ۴۰ عنوان کتاب و بیش از یکصد مقاله علمی به چاپ رساند. در میان آثار او از تصحیح دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و همچنین تحقیقات علمی در زمینه لهجه‌شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور دیده می‌شود.

از جمله آثار اقتداری که در سال ۱۳۹۱ جایزه ویژه مرکز موقوفات دکتر افشار با عنوان «جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» را دریافت کرد، می‌توان به «خلیج فارس از دیرباز تا کنون»، «بندرعباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس»، «تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران» و «سرگذشت کشتیرانی ایران» اشاره کرد.

منبع: ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: