عالم اما بی‌ادعا / مهدی محقق

1397/9/27 ۱۱:۴۰

عالم اما بی‌ادعا / مهدی محقق

به زندگی حرفه‌ای دکتر موحد از جنبه‌های مختلفی می‌توان نگاه کرد، ایشان عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند که من هم همان جا عضویت دارم و هر از چندی زیارتشان می‌کنم؛ هر چند که از سال‌ها قبل خدمت ایشان ارادت داشتم. استاد موحد قبل از فعالیت جدی در عرصه ادبیات حقوقدان بوده‌اند و در دادگاهی که برای مسأله نفت ایران برپا شده بود به حمایت از کشورمان شرکت کرده‌اند.

 

به زندگی حرفه‌ای دکتر موحد از جنبه‌های مختلفی می‌توان نگاه کرد، ایشان عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند که من هم همان جا عضویت دارم و هر از چندی زیارتشان می‌کنم؛ هر چند که از سال‌ها قبل خدمت ایشان ارادت داشتم. استاد موحد قبل از فعالیت جدی در عرصه ادبیات حقوقدان بوده‌اند و در دادگاهی که برای مسأله نفت ایران برپا شده بود به حمایت از کشورمان شرکت کرده‌اند. گذشته از این، یکی از مهم‌ترین علاقه مندی‌های‌شان مطالعه و تحقیق در زمینه ادبیات است که در همین راستا شاهد آثار بسیار ارزشمندی از سوی دکتر موحد هستیم. آثار بسیار ارزشمندی در ارتباط با مولانا و شمس تبریزی به همت ایشان منتشر شده، تصحیحی که از مثنوی انجام داده‌اند و همچنین دیگر کتاب‌هایی که به همت ایشان منتشر شده‌اند جایگاهی جدی در ادبیات فارسی دارند.

با وجود آن که معتقدم قادر به اندازه‌گیری امور معنوی نیستیم، اما به طور قطع ایشان یکی از بهترین مولوی و شمس شناسان این مرز و بوم به حساب می‌آیند و هر آنچه در حوزه‌های مختلف نوشته‌اند مستند است. به گمانم زمان آشنایی‌مان به جایزه‌ای بازمی گردد که از سوی رهبر معظم انقلاب به اثری ازمن و ایشان تعلق گرفت، کتاب هر دو ما به‌عنوان بهترین آثار انتخاب شده بود و ما اینچنین یکدیگر را ملاقات کردیم. هرچند که پیش از این هم دکتر موحد را می‌شناختم اما نه در حد دیدار و صحبت کردن. دکتر موحد بی‌اغراق مردی عالم و با اخلاقی عالمانه هستند که بی‌هیچ ادعایی همواره برای ارتقای فرهنگ و ادب سرزمینمان تلاش کرده‌اند و همه آنچه که یک عالم باید از نظر فضایل اخلاقی از آن بهره‌مند باشد در ایشان جمع شده است. جوانان امروز باید زندگی بزرگانی همچون دکتر موحد را سرلوحه و الگوی زندگی خود قرار بدهند تا باز هم شاهد درخشش افرادی شاخص در میان شاخه‌های مختلف علوم باشیم.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: