از ایرانیکا تا اسلامیکا / حسن انصاری

1397/6/13 ۰۷:۳۶

از ایرانیکا تا اسلامیکا / حسن انصاری

احسان یارشاطر امروز چشم از جهان فروبست. مردی که قریب هشت دهه از عمر پربرکت خود را در خدمت ایران و فرهنگ ایرانی بود. روحش شاد و قرین رحمت حق باد. هر کس به ایران و فرهنگ ایرانی خدمت کند شایسته نامی ماندگار است اما یارشاطر از آن نادره کاران برجسته روزگار بود که نامش در آسمان فرهنگ ایرانی برای همیشه خواهد درخشید.

 

احسان یارشاطر امروز چشم از جهان فروبست. مردی که قریب هشت دهه از عمر پربرکت خود را در خدمت ایران و فرهنگ ایرانی بود.  روحش شاد و قرین رحمت حق باد. هر کس به ایران و فرهنگ ایرانی خدمت کند شایسته نامی ماندگار است اما یارشاطر از آن نادره کاران برجسته روزگار بود که نامش در آسمان فرهنگ ایرانی برای همیشه خواهد درخشید. ادبیات و فرهنگ و تمدن ایرانی را با کاری سترگ و آکادمیک در سطح ایرانیکا به دنیای انگلیسی زبان و با کاری دانشنامه ای معرفی کرد. ایرانیکا همینک به منبعی مهم و ارزشمند برای معرفی تاریخ و فرهنگ و ادب ایرانی تبدیل شده. چند سالی به عنوان یکی از مشاوران علمی ایرانیکا با این دانشنامه همکاری دارم و امیدوارم بعد از مرگ یارشاطر و به همت دوستان و همکارانش همچنان ایرانیکا زنده و فعال بماند و به حیات گهربار خود ادامه دهد. یارشاطر به اندازه یک وزارتخانه و بل یک دولت در معرفی فرهنگ ایرانی به جهانیان تلاش کرد و به ما درس عشق به میهن و تلاش برای حفظ فرهنگ غنی ایرانی را با عمل خود آموخت.

یارشاطر رفت اما ایرانیکا همچنان زنده خواهد ماند. در ایران بعد از انقلاب ما تجربه های متعددی برای دانشنامه نویسی داشته ایم. دائره المعارف بزرگ اسلامی مهمترین تجربه دانشنامه نویسی در عرصه اسلامشناسی است که همینک با ترجمه انگلیسی آن با عنوان اسلامیکا شهرتی جهانی یافته است. برای حفظ مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه های آن و به ویژه اسلامیکا باید تلاشی مضاعف داشت. اسلامیکا و ایرانیکا دو ابزار مهم برای معرفی اسلام ایرانی و تشیع به جهان است. قدردان خالقان ایرانیکاها و اسلامیکاها باشیم...

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: