سوءبرداشت درحوزه مطالعات اسلامی / حسن انصاری

1395/9/14 ۰۸:۵۶

سوءبرداشت درحوزه مطالعات اسلامی / حسن انصاری

حسن انصاری که خود از اعضای هیات علمی دانشگاه پرینستون است در یادداشتی به بیان برخی تفاوت‌ها در دانشگاه‌های غرب؛ آن هم درحوزه مطالعات اسلامی پرداخته است. این یادداشت در ادامه آمده است

 

نگاهی به برخی تفاوت‌ها در دانشگاه‌های غرب

 

حسن انصاری که خود از اعضای هیات علمی دانشگاه پرینستون است در یادداشتی به بیان برخی تفاوت‌ها در دانشگاه‌های غرب؛ آن هم درحوزه مطالعات اسلامی پرداخته است. این یادداشت در ادامه آمده است.

 

 تفاوت در مراتب دانشگاهی

یکی از دلایل سوء‌برداشت از وضعیت آکادمیک در غرب در حوزه مطالعات اسلامی به عقیده من و با توجه به تجارب سال‌های گذشته تصویری است که برخی از وضعیت دانشگاه در غرب در داخل خواسته یا ناخواسته و از خود عرضه می‌کنند. در غرب انواع مختلف دانشگاه‌ ها هست. مراتب دانشگاهی متفاوت است. تحصیلات انواع متفاوتی دارد. رساله‌های دکتری به گونه‌های مختلفی نوشته می‌شود. سنوات تحصیلی به اشکال مختلفی برای دوره‌های دکتری در غرب و به تناسب تمایز درجات دانشگاه‌ها عرضه می‌شود. تدریس در دانشگاه‌ها انواع مختلفی دارد. تیترهای دانشگاهی متفاوت است. دوره‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بعد از دوره دکتری تفاوت‌های اساسی بر حسب اختلاف دانشگاه‌ها دارد. انتشار کتاب و رساله‌های دکتری انواع گوناگون دارد. ناشران دانشگاهی با ناشران غیر‌دانشگاهی فرق می‌کنند. انتشار مقالات در ژورنال‌های دانشگاهی و آکادمیک و معتبر با انتشار مقالات در ژورنال‌های غیر‌معتبر فرق می‌کند. فرق است میان استادی در دانشگاه‌ یا فلان و بهمان موسسه  آموزشی یا پژوهشی.

 متاسفانه گاه دیده می‌شود اشخاصی از نا‌آشنایی با جزئیات در داخل سوء‌استفاده کرده و از خود تصاویر غلطی عرضه می‌کنند. به تازگی نمونه‌ای از این موارد را دیده‌ام. گفتم لازم است تذکر دهم. این نمونه‌ها معمولا این تصور را برای برخی دوستان، که برای من می‌نویسند و از حقیقت ماجرا پرسش می‌کنند، ایجاد کرده که گویا اوضاع حساب و کتابی ندارد. خیر. چنین نیست.‌ الان اینترنت منبع خوبی است برای تمییز میان انواع آنچه گفتم.

 منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: