یادداشت‌هایی درباره داریوش شایگان

1397/1/15 ۱۰:۵۲

یادداشت‌هایی درباره داریوش شایگان

آغاز سفر مرحوم دكتر داریوش شایگان به سوی عالم بالا البته ضایعه بزرگی برای جامعه علمی ایران است و فقدان دردناكی برای این بنده. از سال ١٣٣٨ كه برای اولین‌بار با شایگان جوان آشنا شدم نزدیكی خاصی بین ما ایجاد شد. او را نزد علامه طباطبایی و كرنی بردم و با مرحوم مطهری و مرحوم سیدجلال آشتیانی آشنا ساختم. استعداد و ذكاوت ذاتی دكتر شایگان باعث شد این دوستی‌ها را كه جنبه مهم علمی داشت دنبال كند و دكترای خود را تكمیل كرده و به ما در دانشكده ادبیات بپیوندد.

 

دانشمند دقیق و متفكر پربار/ سید حسین نصر

آغاز سفر مرحوم دكتر داریوش شایگان به سوی عالم بالا البته ضایعه بزرگی برای جامعه علمی ایران است و فقدان دردناكی برای این بنده. از سال ١٣٣٨ كه برای اولین‌بار با شایگان جوان آشنا شدم نزدیكی خاصی بین ما ایجاد شد. او را نزد علامه طباطبایی و كرنی بردم و با مرحوم مطهری و مرحوم سیدجلال آشتیانی آشنا ساختم. استعداد و ذكاوت ذاتی دكتر شایگان باعث شد این دوستی‌ها را كه جنبه مهم علمی داشت دنبال كند و دكترای خود را تكمیل كرده و به ما در دانشكده ادبیات بپیوندد. این بنده ناظر مستقیم تحول داریوش شایگان جوان از یك فرزند خانواده‌ای كه به تجارت اشتغال داشتند به یك دانشمند دقیق و متفكر پربار بود و همیشه او را در این راه تشویق می‌كرد چه قبل از انقلاب و چه پس از آنكه مدتی از آن دوران را در فرانسه گذرانید. در تمام نشیب و فرازهای زندگی از تفكر و تحقیق و نگارش كتاب و مقاله فارغ نبود. فارسی را در دهه ٣٠ و ٤٠ تقویت كرد و زبان فرانسه را به نحوی اعجاب‌انگیز می‌دانست. آثار گرانقدری از خود به جا گذاشت و بسیاری از تنگناهای فرهنگی منتج از برخورد تمدن‌های شرق و غرب را روشن ساخت.

 

شیفته ایران زیر آسمان‌های جهان / رضا داوری اردكانی

شایگان كه بود و چه كرد؟ او مردی نجیب، محجوب، منیع‌الطبع، كم‌حرف و اهل دوستی و وفا و دور از تظاهر و تكلف بود. زندگی و مرگ را آسان می‌گرفت و كمتر غم دنیا می‌خورد. شایگان از بسیاری از ما بیشتر كتاب می‌خواند و بهتر می‌فهمید و به همه‌چیز و همه جا و حتی به فلسفه شاعرانه نگاه می‌كرد. او شاعری بود كه نمی‌دانیم چرا بعد از انتشار اولین دفتر شعرش دیگر شعر نسرود و به سراغ فلسفه و تصوف و ادیان شرقی رفت و دوره كوتاهی از زندگی‌اش را بیشتر صرف فلسفه كرد. شایگان در دو دهه آخر عمر به شعر و ادب بازگشت و سه اثر گرانبها در باب پنج شاعر بزرگ ایران و دو شاعر و نویسنده نامدار فرانسه بودلر و مارسل پروست نوشت. در پایان عمر هم می‌خواست بازگشتی به فلسفه داشته باشد و درباره جهان كنونی كه جهان ریاضی و هندسی است، كتابی بنویسد. كاش بود و این كتاب و بسی آثار خوب دیگر می‌نوشت. دریغا كه دیگر نیست. من و شایگان بسیار به هم نزدیك بودیم ولی او وسعت نظر و بینش و ذوقی داشت كه من از آن بی‌بهره‌ام و نظیرش را كمتر می‌توان سراغ گرفت. مهم‌تر اینكه او می‌توانست زیر آسمان‌های جهان به سر برد و به همه فرهنگ‌ها احترام بگذارد و ایران را نیز عاشقانه دوست بدارد.

 

فیلسوف، ادیب، جستارنویس و هنرمند / محمد منصور هاشمی

در مفاهیمی كه در مقام اندیشمند برای تبیین نسبت ما و دنیای جدید ساخت. ژیل دلوز می‌گوید فلسفه خلق مفاهیم است و داریوش شایگان هم دانش، هم هوشمندی و هم ذوق این كار را به كمال داشت. البته آقای شایگان قطعا از جنبه‌های گوناگونی بر فضای فكر و فرهنگ ما موثر بودند: به عنوان هندشناس، به عنوان یكی از شاگردان و نزدیكان هانری كربن، به عنوان شخصی كه فرهنگ ایران را به زبان فرانسه و فرهنگ فرانسه را به زبان فارسی به شیوایی معرفی و بیان می‌كرد، به عنوان نخستین پیشنهاد‌دهنده و برگزاركننده همایش گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، به عنوان كسی كه خلاقیت ادبی را عمیقا می‌شناخت، به عنوان فیلسوف و دین‌پژوهی كه هنرشناس بود، به عنوان ایرانی‌ای كه آثارش برد و دامنه‌ای جدی در زبان‌های مختلف پیدا كرده بود و بیش از همه اینها او یك نویسنده اندیشمند بود كه مجموعه‌ای از مفاهیم ظریف را در آثارش پرورده كه كلید ورود به دنیای فكری اوست، جستارنویس (اسه‌ایست) باذوق و بافراستی كه توانسته است با مفاهیمش مساله‌ها و دغدغه‌هایی را مطرح كند كه خاص خودش است و اصیل.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: