افزارها و آداب نسخه نویسی / حسین استادولی

1396/12/22 ۱۰:۴۲

افزارها و آداب نسخه نویسی / حسین استادولی

مقالۀ حاضر دربارۀ افزارها و آداب نسخه نویسی است. در قدیم برای تهیۀ نسخه ای از یک کتاب راه هایی وجود داشت که در متاب های موسوم به «علم الحدیث و درایۀ الحدیث» برشمرده شده و صاحب این مقال (سمعانی) نیز در کتاب خود به نام «أدب الاملاء و الاستملاء) به شرح آن پرداخته است.

 

عبدالکریم بن محمد سمعانی (٥٠٦-٥٦٢ ه .)

چکیده: مقالۀ حاضر دربارۀ افزارها و آداب نسخه نویسی است. در قدیم برای تهیۀ نسخه ای از یک کتاب راه هایی وجود داشت که در متاب های موسوم به «علم الحدیث و درایۀ الحدیث» برشمرده شده و صاحب این مقال (سمعانی) نیز در کتاب خود به نام «أدب الاملاء و الاستملاء) به شرح آن پرداخته است.

سمعانی در این مقاله که فصلی از کتاب مذکور است. نخست از اهمیت حفظ حدیث و مسائل علمی و از جمع آوری و تدوین کتاب ها سخن به میان آورده و نیز انواع مرّکب ها و انتخاب بهترین آنها از نظر نوع و رنگ و راه های شستن جامۀ آلوده شده به مرکب را بیان کرده است.

پس از ذکر این مقدمات، به معرفی افزار و آلات نسخه نویسی پرداخته و از دوات و قلم و قلمدان و قلم تراش و قط زن و مرکب و کاغذ سخن گفته و دربارۀ هر یک احادیث و سخنان و اشعاری را شاهد آورده و شرایط بهترین آنها را مذکور داشته است.

آنگاه به بیان خوشنویسی پرداخته و از درشت نویسی و ریز نویسی در شرایط مختلف سخن گفته و از جمله آداب نوشتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را بیان داشته؛ سپس به بیان آداب عنوان نویسی نسخه پرداخته و از اینکه چگونه باید نام و نشان مؤلف را بنگارد و چگونه میان نقل های گوناگون فاصله اندازد و چگونه نقطه گذاری و علامت گذاری نماید و چگونه نسخۀ نوشته شده را خشک کند تا نوشته ها خراب نشود سخن گفته است.

سپس گفتاری دربارۀ امانت دادن کتاب به دیگران و رسم امانت داری کتاب آورده و سرانجام در آداب حضور و نشست و برخاست در مجلس علم چند روایتی نقل کرده و این مقال را به پایان برده است.

نامه بهارستان سال سوم 1381 شماره 5

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: