سید عباس صالحی در روز کتابگردی از کتابفروشی‌های تهران بازدید کرد

1396/9/4 ۰۸:۵۶

سید عباس صالحی در روز کتابگردی از کتابفروشی‌های تهران بازدید کرد

کتابفروشی‌های تهران روز پنجشنبه حال و هوای ویژه‌ای داشتند و شاهد رفت و آمد و البته شاید استقبالی بیش از روزهای گذشته بودند. طرح پیشنهادی احمد مسجدجامعی با عنوان کتابگردی این بار هم مورد توجه بسیاری از اهل کتاب قرار گرفت تا در این روز همه در کنار هم سری به کتابفروشی‌ها بزنند و ضمن قدردانی از زحمت این قشر فرهنگی از تخفیف خرید کتاب هم بهره‌ مند شوند.

 

 

 کتابفروشی، باشگاه گفت‌و‌گوست
 


کتابفروشی‌های تهران روز پنجشنبه حال و هوای ویژه‌ای داشتند و شاهد رفت و آمد و البته شاید استقبالی بیش از روزهای گذشته بودند. طرح پیشنهادی احمد مسجدجامعی با عنوان کتابگردی این بار هم مورد توجه بسیاری از اهل کتاب قرار گرفت تا در این روز همه در کنار هم سری به کتابفروشی‌ها بزنند و ضمن قدردانی از زحمت این قشر فرهنگی از تخفیف خرید کتاب هم بهره‌ مند شوند. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به‌دلیل دیدار با سینماگران نتوانسته بود از ساعات اولیه در برنامه کتابگردی شرکت کند از ساعت 15 با حضور در کتابفروشی نقره کتابگردی خود را آغاز کرد. صالحی پس از بازدید و گپ و گفت با مدیران این کتابفروشی ضمن قدردانی از اقدام آنها برای فروش کتاب‌هایی به نفع زلزله زدگان غرب کشور، چند کتاب از این مجموعه خریداری کرد.
 

 

«فضای مجازی» فرصت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه کتابگردی خود به کتابفروشی نشر باغ رفت و در پاسخ به خبرنگار ایرنا، درباره تأثیرگذاری فضای مجازی بر میزان مطالعه بویژه برای جوانان گفت: هر قالبی می‌تواند یک فرصت یا یک تهدید باشد.وی از فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت برای افزایش مطالعه و کتابخوانی یاد کرد وگفت: فضای مجازی یک قالب برای کتابخوانی است. او افزود: فضای مجازی در حالی که ممکن است یک تهدید برای کتابخوانی به نظر بیاید اما می‌تواند یک فرصت نیز محسوب شود تا از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی خوب برای یک کتاب صورت گیرد. صالحی تأکید کرد: حتی فضای مجازی در صورت رعایت کردن کپی رایت و حق مالکیت می‌تواند فرصت مطالعه و کتابخوانی باشد، چون به نظرم قالب‌ها مهم نیستند مهم این است که مردم کتاب بخوانند و فضای مجازی در این زمینه یک فرصت برای کتابخوانی است.
 

 

کتابفروشی‌ها پاتوق‌های فرهنگی هستند
سیدعباس صالحی درباره روزکتابگردی و مسأله نمادین یا کارا بودن آن نیز گفت: گاهی برخی از کارها ممکن است نمادین به نظر برسد ولی تأثیر واقعی آن و فضای کارکردی آن به گونه‌ای دیگر است و ما نباید نمادها را از ارزش‌هایی که دارند، نادیده بگیریم حتی اگر تأثیر آنها را بسرعت ملاحظه نکنیم. عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: بر همین اساس معتقدیم باید کتابفروشی‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. چون کتابفروشی‌ها به‌عنوان یک پاتوق و پایگاه فرهنگی که خط اتصال مستقیم حوزه فرهنگ مکتوب با مخاطب برقرار می‌کنند، سال‌های سال بلکه قرن‌ها به‌عنوان یک پایگاه ارتباطی اندیشه و تفکر بوده است.
 

 

طرحی برای حمایت از کتابفروشی‌های شهرستان‌ها
وزیر درباره طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابفروشی‌ها بویژه در شهرستان‌ها نیز گفت: یکی از طرح‌های اولیه عبارت است از طرح حمایت از تأسیس و نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها که با همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک ‌شهر انجام می‌شود. صالحی افزود: بر این اساس اولویتی را برای کتابفروشی‌های شهرستان‌ها درنظر گرفته‌ایم تا ضمن حمایت از تأسیس کتابفروشی‌ها به توسعه کتابفروشی‌ها نیز بپردازیم و شهرداری‌ها در کشور بویژه با توجه به فعالیت‌های شورای شهر در تهران و سایر شهرها ضروری است تا در این زمینه توجه داشته باشند به گونه‌ای که در کنار هر پارکی که ساخته می‌شود، به ساخت و توسعه کتابفروشی‌ها نیز فکر کنیم.
 

 

چرخه کتابخوانی را از مقصد پیگیری می‌کنیم
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به طرح‌های ترویج کتابخوانی به این نکته اشاره کرد که تلاش این وزارتخانه بر مبنای توجه به مقصد کتاب است و در این زمینه کمتر به مبدأ کتاب توجه می‌شود. سیدعباس صالحی در حاشیه کتابگردی در باغ فردوس درجمع خبرنگاران درباره ترویج مطالعه و کتابخوانی گفت: در حوزه کتابخوانی تأکید داریم سیر و چرخه کتابخوانی را به جای مبدأ کتاب از مقصد آن پیگیری کنیم و بتوانیم در حوزه ارتقای مصرف کتاب کار بیشتری انجام دهیم.
 

 

مردم دست خالی بر نگردند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه با حضور خبرنگاران از انتشارات کتاب آینده بازدید و با افشین وفایی مدیر این انتشارات گفت‌و‌گو کرد. سیدعباس صالحی در این دیدار یادی از ایرج افشار کرد و گفت: این روزها جای خالی مرحوم ایرج افشار به شدت احساس می‌شود و او نقش بسیار زیادی در فرهنگ این مملکت داشته است. وفایی مدیر این انتشارات ضمن بیان برخی مشکلات بازار نشر نامه‌ای به صالحی داد و گفت: اتفاقاتی را که در بازار نشر می‌افتد برای شما در این مرقومه نوشته‌ام. صالحی در ادامه کتابگردی خود از کتابفروشی نشر باغ بازدید و با کوروش کارآگاهی مدیر این انتشاراتی گفت‌و‌گو کرد. کارآگاهی طی صحبت کوتاهی با وزیر به این مسأله اشاره کرد که مهم‌ترین مسأله در مطالعه و کتابخوانی پول و وقت است و بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن وقت مطالعه نمی‌کنند ولی ما چون روزی 11 ساعت در کتابفروشی کار می‌کنیم، حداقل پنج ساعت آن را به مطالعه می‌گذرانیم. او با بیان اینکه گاهی برخی افراد از شهرستان برای خرید کتاب به این کتابفروشی مراجعه می‌کنند، افزود: تلاش ما بر داشتن مجموعه‌ای کامل از کتاب هاست تا زمانی که مشتری به اینجا مراجعه می‌کند، دست خالی بازنگردد. صالحی نیز در این بازدید به مسأله قدرشناسی از مطالعه و فرهنگ کتابخوانی با کتابگردی در دوم آذر ماه تأکید کرد و گفت: کتابفروشی باشگاه اندیشه، گفت‌و‌گو و مصرف فرهنگی است. مجیدغلامی‌جلیسه مدیرعامل خانه ‌کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اصحاب رسانه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این کتابگردی همراهی می‌کردند.

 

 

مکـث
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید کتابفروشی‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. چون کتابفروشی‌ها به‌عنوان یک پاتوق و پایگاه فرهنگی که خط اتصال مستقیم حوزه فرهنگ مکتوب با مخاطب برقرار می‌کنند، سال‌های سال بلکه قرن‌ها به‌عنوان یک پایگاه ارتباطی اندیشه و تفکر بوده است

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: