صالحی: ادبیات معاصر مدیون انجمن‌ها و مجلات ادبی است

1395/8/25 ۰۸:۴۰

صالحی: ادبیات معاصر مدیون انجمن‌ها و مجلات ادبی است

سیدعباس صالحی در آیین رونمایی از نشریه ادبی الکترونیکی «الف یا» با اشاره به نقش تعیین‌کننده انجمن‌های ادبی و مجلات ادبی در ادبیات معاصر گفت: فضای مجازی در سال‌های اخیر فرصتی را فراهم کرده‌است تا بتوانیم از کانون مجلات بهره بیشتری ببریم.



سیدعباس صالحی در آیین رونمایی از نشریه ادبی الکترونیکی «الف یا» با اشاره به نقش تعیین‌کننده انجمن‌های ادبی و مجلات ادبی در ادبیات معاصر گفت: فضای مجازی در سال‌های اخیر فرصتی را فراهم کرده‌است تا بتوانیم از کانون مجلات بهره بیشتری ببریم.


 آیین رونمایی از نشریه ادبی الکترونیکی «الف‌یا» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مرتضی سرهنگی، مسئول دفتر ادبیات و هنر مقاومت، محمد‌علی مودب، شاعر و مدیر عامل موسسه شهرستان ادب و اصحاب رسانه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این آیین با اشاره به عوامل رشد ادبیات معاصر گفت: ادبیات معاصر مدیون دو مجموعه به نام‌های انجمن‌های ادبی و مجلات ادبی است، چراکه این دو باعث رشد ادبیات شده‌اند. مجلات ادبی از گذشته تا به امروز کانون تحرکات ادبی بوده‌اند و فرصت‌سازی کرده‌اند تا ارتباط نسل‌های ادبی باهم حفظ شود و شاهد پرورش نسل جدید نویسندگان باشیم.

وی ادامه داد:‌ امروز فضای مجازی فرصتی را فراهم کرده تا بتوانیم از کانون مجلات بهره بیشتری ببریم، چراکه در گذشته تولید مجلات معمولا با مشکلاتی همراه بود و این عوامل مانع از تولید این مجلات می‌شد. از طرفی ما با محدودیت فضای عرضه و تولید همراه بودیم اما فضای مجازی این فرصت را فراهم کرده تا شاهد رشد این کانون مهم باشیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح فعالیت‌های مجله «الف یا» اظهار کرد: این مجله همان‌طور که از نامش مشخص است از تلمیح‌ و اشاره استفاده کرده است. «الف یا» هم اشاره‌ای به قدرت حروف و کلمات برای ساختن محتوا دارد و هم می‌تواند تلمیحی باشد به این‌که این مجله می‌خواهد سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد، چراکه اگر ما در جامعه ادبی از برخی سلائق فاصله بگیریم و آن‌ها را از میدان تولید دور کنیم، باعث محرومیت جامعه ادبی از برخی دیدگاه‌ها خواهیم شد.

وی افزود: «الف یا» می‌خواهد از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و نمی‌خواهد ابرازی برای مواردی باشد که اصلا اصالت ندارند. این مجله به کتاب تعلق‌خاطر ویژه‌ای دارد، چراکه این نشریه یک مجله آنلاین کتابی است. کتاب رسانه‌ای است که جایگزین ندارد و به انسان قدرت قضاوت و داوری می‌دهد؛ کاری که سایر رسانه‌ها به دلیل جسته‌گریخته بودن فعالیت‌هایشان از انسان سلب می‌کنند.

صالحی با اشاره به نقش کتاب در گفت‌گوهای ادبی گفت: وقتی متنی به کتاب تبدیل می‌شود، اجازه داوری شفاف را به ما می‌دهد چراکه کتاب‌ها میدان بهتری برای گفت‌وگوها هستند، در حالی‌که در حوزه جملات و واژگان این فضا وجود ندارد. بنابراین مجله «الف یا» یک رویکرد کتابی دارد با این نگاه که کتاب گفت‌وگوهای ادبی را روشن‌تر، روان‌تر و سنجش‌پذیرتر می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مجله ادبیات را محور قرار داده و می‌خواهد فرصت گفت‌وگوی نقادانه را مهیا کند. حوزه داستان و شعر حوزه‌های بسیار قابل احترامی هستند، اما خوشحالم که حوزه مهم مستندنگاری در این مجله جایگاه ویژه‌ای دارد. ما فرصت‌های زیادی داشته و داریم تا مستندنگاری ادبی را رونق دهیم و از این طریق باعث گسترش ارتباطات جهانی شویم.
 
وی با اشاره به اهمیت حوزه مستندنگاری اظهار کرد: مستندنگاری ریشه‌های خوبی در تاریخ ما دارد، چراکه در تاریخ اسلامی ما گنجینه‌های وسیعی وجود دارد که از زاویه دانش رجال و دانش حدیث به آن‌ها نگاه شده است؛ بنابراین حجم قابل توجهی از اطلاعات وجود دارد که می‌تواند مورد مستندنگاری قرار گیرد؛ مواردی که از این زاویه کمتر به آن‌ها نگاه شده است.

صالحی افزود: در حوزه سفرنامه‌ها، هنگامی که «میقات حج» راه‌اندازی شد، شاهد آن بودیم که در کنار تاریخ‌نگاری درباری و تاریخ‌نگاری رسمی یک تاریخ‌نگاری مردمی شکل گرفت که تاریخ‌نگاری حج نام داشت. به این ترتیب این حجم انبوه سفرنامه‌های حج در زبان‌ها مختلف جهان اسلام مورد توجه این مسیر قرار گرفت و نشان داد که ما چه انبار ارزشمندی در حوزه مستندنگاری‌های تاریخی داریم که خیلی از زاویه‌های اجتماعی ما را روشن‌تر می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از راه‌اندازی این نشریه گفت: به‌نظر می‌رسد که ما با مستندنگاری می‌توانیم نقطه‌های جدیدی را پیدا کنیم، البته این به آن معنا نیست که داستان و شعر کم اهمیت هستند، چراکه شعر سرمایه تمدنی ما و داستان سرمایه کهنی است که در قالب‌های مدرن نوسازی شده است. مستندنگاری حیطه‌ای است که این مجله توجه ویژه‌ای به آن دارد و امیدوارم که این مجله نقطه عطفی بین اساتید، نسل دوم و سوم نویسندگان و استعدادهای جوان باشد.

رفتارهای قومی قبیله‌ای باعث جهالت ادبی شده است

ابراهیم اکبری دیزگاه سردبیر این نشریه در بخش دیگری از این برنامه در معرفی آن عنوان کرد: «الف یا» کودک نوپایی است که افراد زیادی در شکل‌گیری، استخوان‌بندی و سیاستگذاری آن نقش داشته‌اند. سیاست اصلی این مجله جمهوری است، چراکه در سال‌های گذشته رفتارهای قومی قبیله‌ای باعث جهالت ادبی شده و این افراد تنها به گروه و قوم خود پرداخته‌اند.

وی ادامه داد:‌ هر کسی که به زبان فارسی و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد، می‌تواند در این نشریه فعالیت کند و این نشریه به همه دیدگاه‌ها تعلق دارد.  «الف یا» در سه حوزه شعر، داستان و مستندنگاری فعالیت می‌کند و امیدوارم که بتواند موج‌آفرین باشد.

مستندنگاری به ما فهماند که جنگ ابتدا به عراقی‌ها تحمیل شد

مرتضی سرهنگی، مسئول دفتر ادبیات و هنر مقاومت نیز در این آیین با اشاره به شروع فعالیت‌های «الف یا» اظهار کرد:‌ مستندنگاری ما را به حقیقت زندگی نزدیک می‌کند. شاید اگر ما در اوایل دهه 60 با اسیران عراقی صحبت نمی‌کردیم، متوجه نمی‌شدیم که جنگ ابتدا به عراقی‌ها و سپس به ما تحمیل شد.

وی افزود:‌ ما در کنار جغرافیا و اقوام متنوعی که داریم، جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را نیز داشته‌ایم؛ دو واقعه‌ای که نویسندگان خارجی به پتانسیل‌های آن حسرت می‌خورند، چراکه دست ما را برای مستندنگاری بسیار باز گذاشته است.

مسئول دفتر ادبیات و هنر مقاومت با اشاره به فعالیت‌های «سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ» در حوزه مستندنگاری گفت: کسب جایزه نوبل ادبیات توسط «سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ» و استقبال جهانی از کتاب‌های «صداهایی از چرنوبیل» و «جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» نشان از اهمیت این حوزه برای مخاطبان ادبیات دارد؛ بنابراین فعالیت‌های گسترده‌ای را در این حوزه می‌توان انجام داد.

سرهنگی ادامه داد: در سفری که به روسیه داشتم، متوجه شدم که در این کشور اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه نویسندگان جنگ» وجود دارد. وقتی با رئیس این اتحادیه که یک ژنرال جنگی بود، صحبت کردم، او در صحبت‌های خودش گفت که روسیه بدون ادبیات جنگ تنها یک خاک پهناور است و این نشان می‌دهد که مستندنگاری چقدر برای آن‌ها اهمیت دارد.

محمد‌علی مودب، شاعر و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب نیز در توضیح وضعیت زبان فارسی اظهار کرد: زبان فارسی وضعیت مناسبی ندارد و این زبان در چند کشوری که به این زبان صحبت می‌کنند در حال تهدید است. متاسفانه وقتی تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که 20 یادداشت و تحلیل درباره شاعر درجه اولی که 20 سال از عمر خودش را صرف ادبیات کرده است، وجود ندارد و این‌ها کمبودهایی است که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: نقد، تحلیل و بازخوانی کم شده و دست ما خالی است. همچنین شعر انقلاب ارزشی دارد که غیرقابل انکار است و باید بیشتر به آن توجه شود. از طرفی ما باید خارج مرزها را نیز ببینیم، چراکه بسیاری از شاعران افغانستانی در خارج از مرزها زندگی می‌کنند و توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود.

مدیرعامل موسسه شهرستان ادب با اشاره به شروع فعالیت‌های مجله «الف یا» گفت: وقتی صحبت از زبان و ادبیات فارسی است، ما باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم و چنین مجله‌هایی می‌تواند باعث فرصت‌آفرینی در این حوزه شود. در حال حاضر باید فضایی ایجاد کنیم تا شرایط گفت‌وگو و نقد فراهم باشد و بین جریان‌های مختلف ادبی ارتباط برقرار شود.

در پایان این آیین و با حضور سیدعباس صالحی، نشریه ادبی الکترونیکی «الف‌یا» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد.

منبع:ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: