عباس صالحی: ارشادهیچ‌هنرمندی را ممنوع‌الكار نمی‌كند

1396/7/4 ۰۹:۴۳

 عباس صالحی: ارشادهیچ‌هنرمندی را ممنوع‌الكار نمی‌كند

یكی از مزیت‌های نخستین نشست خبری سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، تعیین تكلیف برای اكران «رستاخیز» احمدرضا درویش بود؛ فیلمی كه هر سال با آغاز ماه محرم احتمال نمایش عمومی آن قوت می‌گیرد و در نهایت این گمانه‌زنی در حد و اندازه شایعه باقی‌ می‌ماند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در نخستین اظهارنظر رسمی خود میان خبرنگاران از گفت‌وگو و تعامل سازمان سینمایی با صاحبان این اثر فاخر گفت

 

الهام نداف: یكی از مزیت‌های نخستین نشست خبری سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، تعیین تكلیف برای اكران «رستاخیز» احمدرضا درویش بود؛ فیلمی كه هر سال با آغاز ماه محرم احتمال نمایش عمومی آن قوت می‌گیرد و در نهایت این گمانه‌زنی در حد و اندازه شایعه باقی‌ می‌ماند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در نخستین اظهارنظر رسمی خود میان خبرنگاران از گفت‌وگو و تعامل سازمان سینمایی با صاحبان این اثر فاخر گفت. تعاملی كه به موجب آن خسارات اكران نشدن فیلم به تهیه‌كننده پرداخت و با اكران «رستاخیز» در چند كشور آسیایی موافقت شد: «برای نمایش داخلی فیلم فعلا اقدامی انجام نمی‌شود، با این حال تفصیل ماجرا را سازمان سینمایی ارایه خواهد كرد.» با این جمله وزیر، پرونده اكران یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی تا اطلاع ثانوی بسته شد. پرونده‌ای كه چندی پیش از حوزه اختیارات سازمان سینمایی و دولت خارج و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت آن به مراجع تقلید سپرده شده بود.
 

خبری تلخ برای احمدرضا درویش
«رستاخیز» اما تنها بخش صحبت‌های سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود. او كوتاه و موجز از باقی‌مانده فیلم‌های توقیفی گفت و با تاكید بر وظایف خود به خبرنگاران یادآور شد محصولات فرهنگی زیادی در حوزه‌های مختلف تولید می‌شوند و در چنین مواردی وزیر تصمیم‌گیرنده نیست. با این همه صالحی با چند جمله این اطمینان را داد كه فیلم‌های رفع توقیفی به زودی روی پرده می‌روند: «مواردی كه در كمیته بازبینی آثار توقیفی اتفاق افتاده، مورد قبول است و اگر افراد طبق روال پیش رفته باشند زمینه نمایش آثار (رفع توقیفی‌ها) با ساختارهای جاری فراهم می‌شود و گرنه باید اصلاحات صورت گیرد ولی مسیری كه پیموده شده، قانونی است.»با این همه نمی‌توانیم منكر تعداد انگشت‌شمار فیلم‌های توقیفی در دولت یازدهم باشیم. همان‌هایی كه مجوز ساخت‌شان را از شورای پروانه نمایش گرفتند و زمان دریافت مجوز برای اكران با مشكل مواجه شدند. این اتفاق ماحصل گسست میان شورای پروانه ساخت و نمایش است و صالحی برای حل این مشكل رویه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد سابق را دنبال می‌كند: «هزینه‌ای كه برای ساخت فیلم‌ها می‌شود، باید مورد احترام قرار گیرد، یعنی اجازه ندهیم فیلمی تولید شود و امكان عرضه پیدا نكند.» او در ادامه اهالی رسانه‌ را به انصاف و دوری از اغراق در دادن آمارها و ارقام دعوت كرد. به گفته او در چهار سال گذشته ٤٠٠ فیلم تولید شده و تعداد توقیفی‌ها در مقایسه با این تولیدات، ناچیز است. با این همه انتظار می‌رود سازمان سینمایی بنا بر وعده‌های پیشین خود و البته بدون سخت‌گیری در صدور پروانه ساخت، یك‌بار برای همیشه «توقیف» را از فرهنگ واژگان سینمای ایران حذف كند.
 

لغو یك مجوز موسیقی هم غلط است
اما وزیر ارشاد در نخستین دیدار خود با اهالی رسانه، توضیحاتی هم درباره دیگر حوزه‌های هنری ارایه داد. بخشی از صحبت‌های او به حواشی موسیقی و لغو مجوزها اختصاص یافت. صالحی برای رساندن منظور خود روی «قانون» و «قانونمداری» دست گذاشت: «مسلما كشور را باید با قانون اداره كرد و قانون بد از بی‌قانونی بهتر است.» خوشبختانه این نگاه، رویه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم است و تاكید كرد از زمان حضورش در وزارتخانه ارشاد تا امروز چنین رویكردی را اساس گفت‌وگو‌های خود قرار داده است. با این همه او به خبرنگاران توصیه كرد از اغراق كردن درباره فشار و مقابله با موسیقی نیز خودداری كنند: «در روزهایی كه گذشت، مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آنها اندك بود. اما قبول دارم حتی لغو یك‌ مجوز هم غلط است، چون مردم نظام و حاكمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اختلال را مربوط به نظام می‌دانند. ما مسوولان باید خودمان مسائل‌مان را با هم حل كنیم و مردم را درگیر نكنیم.»
 

قول مساعد برای حفظ تئاترشهر
محل برگزاری نمایشگاه كتاب كه امسال با حواشی مختلفی همراه شد، بخش دیگری از صحبت‌های وزیر ارشاد بود. او لابه‌لای صحبت‌های خود پذیرفت زیرساخت‌ «شهر آفتاب» برای برگزاری نمایشگاه كتاب مناسب نبود و ظاهرا هشدارهای لازم هم به برگزاركنندگان داده شده است: «گفته‌ام كه اگر تا پایان مهرماه اتفاقی برای زیرساخت‌ها رخ ندهد، وزارت ارشاد حتما در برگزاری نمایشگاه در آنجا تجدیدنظر می‌كند و همین‌طور حداقل ۱۰ سالن باید احداث شود كه قول‌هایی داده‌اند و امیدوارم تا پایان مهرماه درباره مكان نمایشگاه به نتیجه برسیم.»در این میان حوزه نشر و كتاب برگ برنده‌ وزارت ارشاد در دولت یازدهم بود؛ حوزه‌ای كه با دادن مجوز و عرضه آثار به بازار نشر، توانست روزنه‌هایی از امید را در دل نویسندگان روشن كند. اما این حوزه هم از حواشی خالی نماند و شایبه عدم صدور مجوز برای برخی كتاب‌ها گاهی فضای رسانه‌‌ای را احاطه كرد؛ صالحی به این شائبه‌ها این‌طور پاسخ داد: «آثار آیت‌الله نجف‌آبادی و آیت‌الله صالحی تهرانی مجوز نشر دارند و كتاب‌های متعددی از آنها چاپ شده و چاپ می‌شود و ما مشكلی با این دو بزرگوار نداریم.»وزیر ارشاد با انتقاد از توجه صرف به تعداد تولیدات در حوزه تئاتر، تاكید كرد كمیت و كیفیت باید كنار هم دیده شود: «نمی‌شود تعداد نمایش‌ها را ندید اما باید ببینیم ما در اجرای تئاترها، چه اندازه نمایشنامه تولید شده و چقدر تنوع تئاتر داریم به همین خاطر كارشناسان باید به این حوزه ورود كنند.»مراقبت و حفاظت از فضای بیرونی و داخلی تئاتر شهر، موضوع دیگر مطرح شده در حوزه تئاتر بود و اهالی رسانه از وزیر ارشاد قول مساعد را برای حفظ این بنای نوستالژی گرفتند: «قول می‌دهم تلاش كنم كه روند بازسازی تئاتر شهر را انجام دهیم، زیرا خاطرات ما در این محیط‌ها شكل گرفته و ارزشمند هستند. بنابراین این بناها باید باقی بمانند و به شایستگی و آبرومندانه اداره شوند.»
 

ارشاد هنرمندان را ممنوع‌الكار نمی‌كند
صالحی در بخش دیگری از این نشست گریزی هم به اتفاقات حاشیه‌ای حوزه تجسمی زد. بلاتكلیفی ٥٠٠ تابلوی نقاشی از مجموعه بانك پاسارگاد كه گفته می‌شود در فرهنگستان هنر به امانت گذاشته شده است، وزیر ارشاد را وادار به واكنش كرد: «كسانی كه به حیطه خصوصی هنرمندان وارد می‌شوند، با ادبیات مناسب با هنر گفت‌وگو كنند و بزرگان ما این مسیر را با دقت بیشتری ادامه دهند و این‌طور نباشد كه برخی نكات، این تصویر را پدید بیاورد كه حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود.» اوایل مرداد امسال علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر در نامه‌ای سرگشاده از ٥٠٠ تابلوی نقاشی در این فرهنگستان خبر داد. در پی این نامه، بانك پاسارگاد مدعی شد تابلوها را خریداری كرده و به امانت در اختیار فرهنگستان هنر گذاشته است. معلم در واكنش به این ادعا در نامه‌ای خواستار ارایه سند شد و زمانی هم كه هنرمندان این آثار به حقانیت ادعای بانك پاسارگاد شهادت دادند، رییس فرهنگستان هنر زیر بار برگرداندن تابلوها به بانك پارسارگاد نرفت. نكته قابل توجه در این میان عدم دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره هنرمندان ممنوع‌الكار تاكید كرد چنین چیزی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد مگر آنكه این اتفاق از طریق دستگاه قضایی افتاده باشد. صالحی اما توضیحی درباره حدود و ثغور اختیارات دستگاه قضایی در این زمینه نداد. «من تا این مرحله صرفا تلاش كردم صادق باشم، حرف نادرست نزنم، صداقت را فدای سیاست نكنم و با این نگاه حركت كنم. من از هیچ انتقادی ولو گزنده و تند در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم، زیرا احساس می‌كنم، ما مسوولان باید ظرفیت خود را بالا ببریم، این شروع یك تمرین زندگی با عقل جمعی است و ما مسوولان باید آن را بیشتر یاد بگیریم.» در پایان باید این اظهارات صالحی را به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به خاطر سپرد. توصیفی كه او مقابل خبرنگاران و دوربین رسانه‌های در این نشست از خود ارایه داد، می‌تواند تكلیف بسیاری از پرسش‌های بدون پاسخ و اظهارات مبهم را روشن كند.


منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: