موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر / سید علیرضا میرعلی نقی

1396/8/22 ۱۲:۰۵

موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر / سید علیرضا میرعلی نقی

نخستین گویندۀ اصل «موسیقی، دیرتر می آید و عمیقتر»، به درستی مشخص نیست. قوانین جاودانه ای که عمق و شمول وسیع دارند، از چنان سیطرۀ غیر آشکار و نافذی برخوردار هستند که بیشتر اوقات نخستین کاشفان یا گویندگان راز نهانی خود را نیز در بر می گیرند و حتی نامی هم از آنها بر جای نمی ماند

 

نخستین گویندۀ اصل «موسیقی، دیرتر می آید و عمیقتر»، به درستی مشخص نیست. قوانین جاودانه ای که عمق و شمول وسیع دارند، از چنان سیطرۀ غیر آشکار و نافذی برخوردار هستند که بیشتر اوقات نخستین کاشفان یا گویندگان راز نهانی خود را نیز در بر می گیرند و حتی نامی هم از آنها بر جای نمی ماند. در تاریخ هنر و فرهنگ مغرب زمین که عادت پسندیدۀ «مکتوب کردن» حاکم است، از آرتور شوپنهاور به عنوان نخستین بازگو کنندۀ این اصل تاریخی نام برده می شود. در قرن اخیر، بندتو کروچه نیز به این موضوع پرداخته است. حقیقتی است که موسیقی، بنا به ماهیت کاملاً ویژه خود، نسبت به سایر هنرها بسیار عمیق تر، لطیف تر و نافذتر در عین حال غیر آشکارتر است.....

دریافت مقاله

منبع: گنجینه اسناد، دوره 1، شماره 4و3، زمستان 1370

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: