اخبار

نتیجه جستجو برای

در روزگاری که «آواز ایرانی» به ورطه فراموشی می‌رود بزرگانی هستند که عاشقانه دل به میراث نیاکان خود سپرده و زندگی خود را پای این هنر اصیل موسیقی گذاشته‌اند آواز نغمه ای آسمانی است که از بطن وجود انسان برمی خیزد و پیشینه ای بسیار طولانی در این مرز و بوم دارد. استاد حسن گلپایگانی یکی از بزرگان موسیقی آوازی ایران است.

( ادامه مطلب )

موسیقی سنتی ایرانی از دیرباز پیوندی تخلف ناپذیر با شعر و ادب داشته، همواره با آن همراه بوده است. سخن منظوم فارسی – اعم از غزل، مثنوی، رباعی و …- در بستر موسیقی، با حنجره قوالان و خوانندگان و ساز نوازندگان به ترنم در آمده، چه بسا غـزل ها و تصنیف هـایی که به اعجاز الحـان موسیـقی در گوش جـان مردم نشسته و آوازه پیدا کرده است.

( ادامه مطلب )

بیست و یکم آبان مصادف است با سالروز افول یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان موسیقی ایران؛ روح‌الله خالقی. به اعتقاد علیرضا میرعلی‌نقی او فرزند تفکر نوین بخشی از مردم دگر اندیش و تجدد فرهنگی ایران زمین بعد از دوره مشروطه است.

( ادامه مطلب )

بیژن کامکار گفت: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با گروه چاووش و تلاش های پدرانه هوشنگ ابتهاج شکل گرفت. خواننده و نوازنده گروه موسیقی کامکارها و عضو گروه چاووش که این گروه در ساخت و تولید آثار ماندگار موسیقی اصیل فعال بود، در مراسم میراث دیداری شنیداری کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: جرقه اولیه مشعل چاووش در خانه ما در سنندج زده شد.

( ادامه مطلب )

موسیقیدانان زن طی سال‌های گذشته با وجود محدودیت‌های فراوان به جایگاه والایی در عرصه هنر دست یافته‌اند، بسیاری از این زنان نه تنها در كنار مردان كه مقدم‌تر از آنان، طلایه‌دار عرصه‌های مختلف موسیقی ایران بوده‌اند. رابعه زند، نوازنده سازهای قانون، چنگ‌های باستانی و پژوهشگر سازگری، از جمله موسیقیدانانی است كه نام زنان هنرمند را در ایران سربلند كرده است

( ادامه مطلب )

فخرالدینی از اجرای قطعات خاطره انگیز هنرمندان نام آشنای موسیقی ایران در آکادمی فیلارمونیای آستانه خبر داد. فرهاد فخر الدینی، با اشاره به اجرای ارکستر سازهای ملی در قزاقستان اظهار داشت: مجموعه‌ای از کارهای اجرا شده، توسط ارکستر سازهای ملی، به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در قزاقستان اجرا می‌شود.

( ادامه مطلب )

همواره کلام را با ساز خود عجین کرده و حرف دلش را با خیل مخاطبان مشتاقش، با رقص انگشت ها بر سیم های تار در میان گذاشته است. حسین علیزاده هنرمند نام آشنای موسیقی ایران است. ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده برجسته تاروسه تار.هنرمند مطرح درعرصه موسیقی‌سازی که ازهمان ابتدای کار و تا به امروز هدفش معرفی و حفظ تاریخ موسیقی ایران به دنیا بوده است بی‌آنکه به مانند خیلی از امروزی‌ها نگاه تجاری برهنر داشته باشد.

( ادامه مطلب )

اگر به تاریخ موسیقی ایران با دیده تیزبین و علت‌شكاف بنگریم، درمی‌یابیم موسیقی نه‌فقط در ایران كه در تمام دنیا، به عنوان امری آمیخته با زندگی انسان در ارتباط تنگاتنگ با مذهب قرار داشته است. چنان كه اگر بخواهیم امروز مبدأیی تاریخی برای این پیوند در نظر بگیریم با چالشی بی‌پاسخ روبه‌رو خواهیم شد. اما پرسش اینجاست كه این دو پدیده در كدام لایه‌های زندگی بشر پیوندی نمایان‌تر داشته‌اند؟

( ادامه مطلب )

بداهه‌نوازی، عمل نواختن درجا، اتفاقی و ناگهانی یک قطعه موسیقی بدون تنظیم قبلی است که این روزها کمتر شاهد آن در اجراهای زنده هستیم. به گزارش هنرآنلاین، اجرای موسیقی ایرانی به‌ویژه در تک‌نوازی و آواز معمولاً همراه با بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی است. اگر نوازنده یا خواننده از اجرای ردیف و نغمه‌های معروف جدا شود و در مایه‌ای که مناسب سیر آهنگ است قطعه‌ای بنوازد یا بخواند، بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی کرده است. به‌ویژه از آنجا که موسیقی سنتی ایران به‌صورت خواندن از روی نت (موسیقی) اجرا نمی‌شود، معمولاً مستلزم بداهه‌نوازی است.

( ادامه مطلب )

در شمارۀ پیشین این سلسله مقالات، نمایی بسیار کلی از کمبودها، موانع، بازیافتنی هایی که در راه تهیه و تدوین تاریخ موسیقی معاصر ایرانی وجود دارد، ارائه شد. در مقالۀ حاضر، می کوشیم، برخی از علل مطرح شده را تا حدودی روشن سازیم، و بحث جامع و مانع را در این باره به مقالۀ مفصلتری وامی گذاریم.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: