عصری‌سازی دین از نگاه دکتر آيینه‌وند / سیدهاشم آقاجری

1396/2/18 ۱۰:۴۱

عصری‌سازی دین از نگاه دکتر آيینه‌وند / سیدهاشم آقاجری

دکتر آيینه‌وند از همان دوران جوانی و دانشجویی مطالعات و پژوهش‌های اسلامی- دینی خود را شروع کردند و از ابتدای تحصیل و فعالیت‌های دانشجویی در پی به‌وجودآوردن جامعه اسلامی بر اساس معیارها و الگوی دوران پیامبر(ص) و زمان خلافت حضرت علی (ع) بودند.

 

دکتر آيینه‌وند از همان دوران جوانی و دانشجویی مطالعات و پژوهش‌های اسلامی- دینی خود را شروع کردند و از ابتدای تحصیل و فعالیت‌های دانشجویی در پی به‌وجودآوردن جامعه اسلامی بر اساس معیارها و الگوی دوران پیامبر(ص) و زمان خلافت حضرت علی (ع) بودند. در سال‌های اول انقلاب و هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های تشکل‌های انقلابی- دانشجویی، ایشان بازآفرینی و تحقق الگوی جامعه اسلامی را بدون توجه به تحولات و نوآوری‌های دنیای مدرن دنبال کرد، ولی با گذشت زمان و در طول دو، سه دهه با تجربیات زیادی که از طریق مطالعات و تدریس و تألیف کتب و مقالات اندوخت و از طریق گسترش اطلاعات و اندوخته‌های تاریخی به این نتیجه رسید که احیای دین و ارزش‌ها و باورهای دینی بدون توجه به مقتضیات دوران مدرن ممکن نیست. به همین سبب نگاه و رویکردش به اجتهاد و نوآوری در دین و تفسیر عصرانی و امروزی از اسلام و سنت نبوی به‌تدریج جایگاه مهمی در اندیشه و دیدگاهش پیدا کرد. در نوشته‌ها و تألیفات سال‌های پایانی عمر، ایشان به ضرورت توجه به اموری همچون عقلانیت، آزادی، دموکراسی و بازخوانی میراث اسلامی از منظر نیازهای دوران مدرن پرداخت. در بازخوانی وقایع مهم تاریخ اسلام و به‌خصوص سنت و سیره نبوی و علوی در مقابل جریان‌های حدیث‌گرایی، نقل‌گرایی، جزم‌اندیشی و عقل‌گریزی به ضرورت توجه به جریان عقل‌گرایی و اعتزال‌گرایی در اندیشه اسلامی اهتمام ورزید و قرائت وی از تاریخ اسلام قرائتی عقل‌گرایانه و عصرانی و امروزی شد. ضرورت توجه به مسائل و مقام و منزلت زنان، حقوق زنان و بازخوانی و تصحیح احادیث جعلی در مورد جایگاه و موقعیت زنان از دوران جاهلیت تاکنون از محورهای اساسی اندیشه دکتر آیینه‌وند بود. نگاه انحرافی و تبعیض‌آمیز نسبت به زنان در دوران پس از پيامبر و بعد از آن بازتولید جریان جاهلی و متأثر از روایات واردشده از ادیان یهود بر دوران اسلامی است. دکتر آیینه‌وند با پرداختن به مسائل زنان و تأسیس رشته‌ای به نام مطالعات زنان گام بسیار بزرگ و ارزنده‌ای در جهت ترفیع مقام زن در جامعه ایران برداشت. همچنین به بازخوانی فقه اسلامی در جهت استیفای حقوق برابر زنان با مردان پرداخت که این تحول اندیشه و دیدگاه آیینه‌وند متأثر از نواندیشانی همچون دکتر نصر حامد ابوزید، حسن حنفی، محمد عابد الجابری و محمد آرکون است. علاوه بر تحول و بازنگری در مورد مقام و منزلت زنان، دکتر آيینه‌وند در امور سیاسی نیز به بازخوانی و بازآفرینی دست زد. این بازآفرینی شامل بازخوانی دموکراتیک از سنت و سیره نبوی و علوی بود. ایشان معتقد بود، این دولت است که باید تسلیم دین مردم شود و باید به مردم اجازه داد همچون زمان پیامبر در امور خودشان و در جهت حفظ منافع و مصالحشان تصمیم بگیرند. اینجاست که مسئله شورا ملموس‌تر می‌شود.

هر دولتی اگر بخواهد موفق عمل کند، باید نگرش و عملکرد عقلانی داشته باشد و مردمی‌تر باشد. در طول تاریخ حکومت‌هایی دوام بیشتري داشتند که مردمی‌تر بودند و نهادهای مدنی را تقویت کردند و به حقوق شهروندی همچون آزادی بیان و آزادی اندیشه احترام می‌گذاشتند. بنابراین باید حقوق مردم را همچون زمان پیامبر(ص) و امام علی (ع) رعایت و آنها را تکریم کرد.

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: