تأثیر هانری کربن بر جریان‌های فکری ایران معاصر و حکمت خسروانی

1395/11/11 ۰۸:۴۴

تأثیر هانری کربن بر جریان‌های فکری ایران معاصر و حکمت خسروانی

حجت‌الاسلام مرتضی روحانی از برگزاری هفتمین دوره همایش «آنان که می‌اندیشند» با محوریت بررسی و نقد و آرای اندیشه‌های هانری کربن خبر داد و گفت: کربن بر جریان‌های فکری ایران معاصر، تراث اسلامی و حکمت خسروانی و اندیشمندانی چون فردید تاثیر بسیاری داشته است.



 
حجت‌الاسلام مرتضی روحانی از برگزاری هفتمین دوره همایش «آنان که می‌اندیشند» با محوریت بررسی و نقد و آرای اندیشه‌های هانری کربن خبر داد و گفت: کربن بر جریان‌های فکری ایران معاصر، تراث اسلامی و حکمت خسروانی و اندیشمندانی چون فردید تاثیر بسیاری داشته است.

 
 حجت‌الاسلام مرتضی روحانی، دبیر علمی همایش «بازخوانی و بررسی آرای هانری کربن» یکشنبه (10 دی‌ماه) طی نشستی با تشریح برنامه این همایش گفت: همایش «آنان که می‌اندیشند» امسال با محوریت بررسی و نقد و آرای اندیشه‌های هانری کربن برگزار می‌شود و از حدود 6 سال پیش تاکنون همایش‌هایی با محوریت بررسی دیدگاه‌های نیچه، هایدگر، فوکو، فردید، نصر و سید قطب برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: امسال نیز در ادامه همان مسیر و در پی گفت‌وگو با شخصیت‌های متفکر اسلامی به سراغ اندیشمندی می‌رویم که نمونه‌ای از تبادل فکری و آزاداندیشی تراز کرامت انسانی را بدور از جاهلیت عصبیت‌ها و تنگ‌نظری‌ها به نمایش گذاشت و اسباب آشنایی متفکران غربی با اندیشه‌های عمیق نوپدید اسلامی را فراهم کرد و از سوی دیگر زمینه آشنایی اندیشمندان مسلمان را با معضلات و دغدغه‌های متفکران مغرب زمین ایجاد کرد.
 
حجت‌الاسلام روحانی افزود: بنابراین با توجه به تاثیر کربن بر جریان‌های فکری ایران معاصر و تاثیرگذاری او بر اندیشمندان چون فردید و نیز استفاده کربن از تراث اسلامی و حکمت خسروانی ضرورت بررسی اندیشه‌های این اندیشمند احساس می‌شد، بنابراین در هفتمین همایش سعی شده تا علاوه بر استفاده از اهل فلسفه، بزرگان این حوزه نیز با موضوعات مختلف درباره آراء و اندیشه‌های کربن سخنرانی داشته باشند.
 
وی برخی از اهداف همایش را برشمرد و گفت: معرفی اندیشه‌ها و اندیشمندان منتقد گفتمان مسلط در غرب، ترویج روحیه آزاداندیشی و انتقادی نسبت به گفتمان‌های غالب و ظاهراً موجه، بازیابی نقاط قوت اندیشه اسلامی ایرانی جذاب بالقوه و یا بالفعل برای دنیای امروز، نگرش حقیقت‌جویانه و منتقدانه نسبت به اندیشه‌های مدرن و یا پسامدرن و اصطیاد نقاط قوت احتمالی و نقاط مفید برای انسان مسلمان، عدالت‌طلب معنویت‌گرا و ترویج گفتمان آزاداندیشی و ارایه نمونه عینی و عملی از مواجهه آزادمنشانه افکار از جمله اهداف این همایش است.
 
به گفته حجت‌الاسلام روحانی، «فلسفه تطبیقی و کربن»،‌ «کربن و اندیشه شیعی»، «کربن و فیلسوفان اسلامی و ایرانی»، «کربن و تاریخ» و «کربن و مکاتب دیگر» اصلی‌ترین محورهای این همایش را تشکیل می‌دهند.
 
وی از برگزاری این همایش در تاریخ 30 بهمن و یکم اسفند در دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تهران خبر داد و افزود: در این همایش دو روزه استادانی چون پازوکی، طالب‌زاده، فدایی مهربانی، آیت‌الله رشاد، واسیلونف و یحیی بورنو سخنرانی خواهند کرد.
 
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ارایه مقالات تخصصی با محوریت همایش یادآور شد: همچنین استادانی چون انشاءالله رحمتی، بیژن عبدالکریمی، منوچهر صدوقی سها و منصوره هاشمی مقالات تخصصی خود را در این حوزه ارایه خواهند کرد.
 
به گفته وی مقالات 6 دوره گذشته همایش «آنان که می‌اندیشند» به همراه مقالات هفتمین دوره که با محوریت بررسی آرا و اندیشه‌های هنری کربن برگزار می‌شود، در مجلدات مستقل تا نمایشگاه کتاب سال آتی به چاپ خواهد رسید.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دریافت مقالات عمومی در همایش «بازخوانی و بررسی آرای هانری کربن» گفت: با توجه به اینکه کربن در ایران مهجور است پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های محدودی روی آن انجام شده و به همین دلیل فراخوان عمومی مقالات ارایه نشد و تنها به ارایه مقالات اساتید صاحب‌نظر در این حوزه اکتفا شده است.
 
حجت‌الاسلام روحانی در پایان گفت: تاکید ما در این همایش این است که مسایل جزئی‌تر در بازخوانی آراء و اندیشه‌های هانری کربن بررسی و نقد شود. 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: