هدفمان تشویق مردم به مطالعه است در گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب

1395/8/26 ۰۸:۰۷

هدفمان تشویق مردم به مطالعه است در گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب

ویژه برنامه‌های بیست و چهارمین دوره از هفته کتاب در شرایطی آغاز شده که متولیان برگزاری این دوره، مدعی حضور پررنگ‌تر مردم و تشکل‌های مردمی در مقایسه با سال‌های قبل شده‌اند. مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه‌ای که برگزاری هفته کتاب به آن واگذار شده...


 

نازنین نکویی: ویژه برنامه‌های بیست و چهارمین دوره از هفته کتاب در شرایطی آغاز شده که متولیان برگزاری این دوره، مدعی حضور پررنگ‌تر مردم و تشکل‌های مردمی در مقایسه با سال‌های قبل شده‌اند. مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه‌ای که برگزاری هفته کتاب به آن واگذار شده، معتقد است با برنامه‌ریزی‌هایی از این دست می‌توان در طولانی مدت مردم را به مطالعه علاقه‌مند کرد. او تأکید دارد اگر در طول سال و به طور مداوم شاهد برگزاری برنامه‌های متعددی برای جلب توجه مردم به ضرورت مطالعه باشیم می‌توان به افزایش سرانه مطالعه در کشورمان امیدوار شد. او در این گفت‌وگوی کوتاه به سؤالاتی در ارتباط با برگزاری هفته کتاب پاسخ می‌دهد.

***

 

شعار هفته کتاب امسال «ایران می‌خواند» است؛ بهتر نبود با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشورمان می‌گفتید که «ایران بخواند»!
نه، به هیچ وجه! اعتقاد ما در مؤسسه خانه کتاب و همچنین در شورای سیاستگذاری ویژه برنامه‌های هفته کتاب بر این است که مردم ما اهل مطالعه هستند. ما با این گفته که ایرانیان کتابخوان نیستند، موافق نیستیم. کتابخوانی و فرهنگ مطالعه در ذات هر یک از مردم کشورمان وجود دارد. از همین رو ترجیح دادیم به جای استفاده از فعل «بخوان» که دستوری است، از فعل «می‌خواند» استفاده کنیم. ما می‌خواهیم بگوییم که مردم‌مان می‌خوانند و از مطالعه دور نیستند.
شما که می‌گویید مردم ما کتابخوان هستند و نیاز به استفاده از فعل بخوان حس نکرده‌اید. با این تفاسیر هدف از درنظر گرفتن این شعار چه بوده؟
گفته من این نیست که کتابخوانی در کشورمان به سطح مطلوبی رسیده بلکه معتقدم مردم ما به طور فطری به مطالعه علاقه‌مند هستند و باید به این کار تشویق شوند. از همین رو  مهم‌ترین هدفی که در انتخاب این شعار به دنبال تحقق آن بودیم، تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی بود. شاید کتاب در شرایط فعلی از سبد خرید برخی خانواده‌ها حذف شده باشد اما ذات انسان به گونه‌ای است که به کسب اطلاعات بیشتر و آموختن علاقه‌مند است. از همین رو امیدواریم که حداقل در طول برگزاری این هفته همه مردم کشورمان همراهی نزدیکی با یار مهربان داشته باشند.
 

 

با شرایط فعلی نشر و کتاب، برگزاری چنین هفته‌هایی تأثیر چندانی در جذب مردم به مطالعه دارد؟
نه تنها برگزاری هفته کتاب، بلکه با برگزاری سایر برنامه‌های فرهنگی که هر از چندی در سطح کشوری شاهد برگزاری آنها هستیم، می‌توان مردم را به مطالعه دعوت کرد. هر بهانه‌ای برای ملی کردن کتابخوانی و تشویق به مطالعه مؤثر است. اگر بهانه برای دعوت مردم به مطالعه تنها به یک هفته محدود نشود و در طول یک سال استمرار داشته باشد، می‌توان به اثرگذاری آن امیدوار شد.
 

 

حتی در شرایطی که می‌گویند کتابخوانی عادتی است که باید در دوران کودکی شکل بگیرد؟ در چنین شرایطی می‌توان به علاقه‌مند کردن مخاطبان بزرگسال هم امیدی داشت؟
با اینکه موافق شکل گرفتن اساس بسیاری از عادت‌ها در دوران کودکی هستم اما از سویی معتقدم که با برنامه‌ریزی‌های هدفمند می‌توان حتی مخاطبان بزرگسال را هم به مطالعه تشویق کرد. منتهی برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم ضرورتی در انجام مطالعه احساس کنند، بالاخره این بزرگسالان و به عبارتی والدین هستند که باید فرزندان خود را به مطالعه دعوت کنند.
 

 

شما از اثرگذار بودن برنامه‌های هفته کتاب در علاقه‌مند شدن مردم به مطالعه می‌گویید؛ این در شرایطی است که برخی از اهالی قلم معتقدند که برنامه‌هایی از این قبیل تنها در حد مسکنی موقت بوده و تأثیر چندانی برجای نمی‌گذارند!
من چنین نظری ندارم! قبول دارم که برگزاری این هفته به تنهایی کافی نیست و باید با برنامه‌های درازمدت دیگری همراه شود؛ اما این چیزی از اهمیت برنامه‌های هفته کتاب کم نمی‌کند. برنامه‌های هفته کتاب، مُسکِن نیست! به نظر من برنامه‌های متعددی که در این هفته شاهد برگزاری آنها هستیم بیشتر مانند ویتامین هستند و مخاطبان را به سوی کتاب و کتابخوانی هدایت می‌کنند، حتی می‌توانم مدعی این شوم که با چنین هفته‌ای می‌توان وضعیت کلی نشر را بهبود بخشید.
 

 

امسال بیست و چهارمین دوره از هفته کتاب برگزار می‌شود؛ عمده‌ترین تفاوت برنامه‌های هفته کتاب سال جاری با سال‌های قبل در چیست؟
مهم‌ترین تفاوتی که در مقایسه برنامه‌های امسال با سال‌‌های گذشته می‌توانم به آن اشاره کنم، حضور هرچه پررنگ‌تر مردم است. خوشبختانه بخش قابل توجهی از حدود 10 هزار برنامه‌ای که در این هفته پیش رو داریم، با همراهی مردم و تشکل‌های مردمی برگزار می‌شوند. بی اغراق می‌توان گفت؛ هرگاه مردم  در انجام کاری شریک شوند نتیجه آن بسیار اثربخش‌تر خواهد بود. البته تحقق کامل این مسأله مستلزم گذشت زمانی قابل توجه است.
 

 

با توجه به تجربه‌ای که از حضور در مؤسسه خانه کتاب و همچنین برنامه‌ریزی‌های مرتبط با هفته کتاب دارید، پیش‌بینی می‌کنید تا چند سال دیگر فاصله مردم با مطالعه کم شود؟
همان طور که اشاره شد در ارتباط با برنامه‌های فرهنگی نمی‌توان در کوتاه مدت انتظار وقوع تحولات بزرگی را داشت. پیش‌بینی من با توجه به برنامه‌هایی که انجام شده و برنامه‌ریزی‌های پیش رو این است که پنج سال آینده شاهد وقوع اتفاقات مهمی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.
 

 

برای مخاطبان کم سن و سال که مهم‌ترین جامعه هدف را برای افزایش سرانه مطالعه در سال‌های آینده تشکیل می‌دهند، چه برنامه‌هایی برای هفته کتاب درنظر گرفته‌اید؟
در برنامه‌های این دوره از هفته کتاب، تخفیف 25 درصدی برای کودکان و نوجوانان را در طرح «پاییزه کتاب» در نظر گرفته‌ایم. ویژه برنامه پاییزی حمایت از کتابفروشی‌ها و همچنین مخاطبان از هفته کتاب آغاز  شده و به مدت یک ماه هم ادامه خواهد داشت.
 

 

از جزئیات زنگ کتابخوانی مهدکودک‌ها بگویید که از این دوره آغاز می‌شود.
در مهد کودک‌ها با همکاری خوب سازمان بهزیستی، زنگی برای کتابخوانی درنظر گرفته شده است. قرار شده که از هفته کتاب به بعد، دوشنبه هر هفته شاهد اختصاص زنگی برای کتابخوانی در اغلب مهدکودک‌های کشور باشیم. اتفاق دیگری که شاهد وقوع آن خواهیم بود، تسهیل خرید کتاب با تخفیف 50 درصدی برای مهد کودک‌های عضو این طرح است تا از این طریق به تجهیز کتابخانه این مراکز کمک شود. از همه اینها مهم‌تر، دایر کردن باشگاه‌های کتابخوانی هست که جامعه هدف آنها کودکان و نوجوانان هستند؛ جمعیتی که زیر چتر این طرح قرار می‌گیرد، به مرور مخاطبانی کتابخوان را تربیت می‌کند که وضعیت سرانه مطالعه را در نسل‌های آینده بهبود خواهند بخشید.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: