هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود

1396/8/16 ۱۳:۵۰

هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود

مجید‌غلامی جلیسه، دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در دویمن جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌پنجمین دوره هفته کتاب ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر ارگان‌های حاکمیتی به مقوله کتاب و کتابخوانی از برگزاری آئین افتتاح هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر پایتخت کتاب ایران خبر داد.


 
 
مجید‌غلامی جلیسه، دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در دویمن جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌پنجمین دوره هفته کتاب ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر ارگان‌های حاکمیتی به مقوله کتاب و کتابخوانی از برگزاری آئین افتتاح هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر پایتخت کتاب ایران خبر داد.

 
 دومین جلسه شورای سیاستگذاری بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیش‌ازظهر امروز سه‌شنبه (16 آبانماه)‌ با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در سرای کتاب موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.
 
جلیسه با اشاره به پیش‌بینی هزار برنامه به مناسبت بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب گفت: تقریبا نزدیک به یک‌هزار برنامه از سوی ارگا‌ن‌های مختلف استان‌ها و شهرستان‌ها به دبیرخانه ستاد هفته‌کتاب ارایه شده است. آیین افتتاح این رویداد فرهنگی یکشنبه 21 آبانماه در بوشهر پایتخت کتاب ایران با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. علاوه بر این شنبه ساعت 9 و 30دقیقه مراسم ویژه‌ای در مرقد امام (ره) برگزار خواهد شد.
 
دبیر بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب در ادامه با اشاره به کم‌کاری نهادها و ارگان‌های دولتی در برنامه‌ریزی به مناسبت هفته کتاب افزود: متاسفانه توقعی که از سازمان‌ها و نهادها انتظار می‌رفت محقق نشده است و فعالیت‌های مردمی به مناسبت این دوره از هفته‌کتاب بیشتر بوده که البته مایه خوشحالی است. معقتدیم سازمان‌ها و نهادها در حوزه حاکمیتی فعالیت کنند بهتر است و به‌نظر می‌رسد در این زمینه مروجان کتاب باید سهم بیشتری داشته باشند.
 
جلیسه با تاکید بر لزوم توجه نهادهای حاکمیتی به محدوده کتاب و کتابخوانی ادامه داد: نهادهای حاکمیتی نباید به مقوله کتاب بی‌توجه باشند و تصور کنند اگر مردم در این حوزه ورود کرده‌اند سهمی نخواهند داشت. به‌عبارت دیگر باید فعالیت‌هایی را برای جامعه مخاطب خود یعنی پرسنل و نیروهای سازمانی پیش‌بینی کنند البته این خرده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شهرداری نیز وارد است هفته‌کتاب را باید جدی‌تر دنبال کرد به‌عبارت دیگر این موضوع باید به عنوان دغدغه جاری مطرح باشد و فقط نباید به هفته کتاب اکتفا کرد.
 
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب در تشریح برنامه‌‌های بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب گفت: ازجمله برنامه‌های ویژه این هفته زنگ کتاب در 500 مدرسه تهران به‌صدا درخواهد آمد. علاوه بر این با حضور نویسندگان، شاعران و اهالی قلم برنامه‌هایی مانند کتابخوانی با هدف ایجاد ارتباط تنگاتنگ کودکان و نوجوانان با کتاب پیش‌بینی شده است. گروه‌های مروج کتاب نیز از جمله بخش‌های فعال در این دوره از هفته کتاب هستند. به‌طوری که در 200 نقطه جغرافیایی مختلف جریان‌سازی خوبی با توجه به برنامه‌‌ این گروه‌ها شکل خواهد گرفت. برگزاری اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی همزمان با هفته‌کتاب نشان از ظرفیت‌های اجتماعی دارد.
 
جلیسه با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه هفته‌کتاب در بوشهر، پایتخت کتاب ایران ادامه داد: بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 96 برنامه‌های قابل توجهی پیش‌بینی کرده که با حضور مسئولین درجه یک تهران و بوشهر نشان از قابلیت این شهر دارد. همکاری صداوسیما و افزایش ساعات برنامه‌های کتاب‌محور از دیگر اتفاقات قابل توجه این دوره است. به عنوان مثال شبکه 4 سیما در قالب برنامه جشن ملی برنامه 12 ساعته‌ای را روز 24 آبانماه پیش‌بینی کرده است. در این برنامه تلاش شده تا نقاط جغرافیایی سطح کشور در نظر گرفته شود و برنامه‌های پایتخت ‌محور نباشد. امیدواریم برنامه‌های این‌چنینی علاوه بر تسری به شبکه‌های دیگر سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
 
دبیر بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به ایجاد پویش تجهیز کتابخانه‌های نابینایان افزود: این پویش با همکاری انجمن نابینایان، صداوسیما و موسسه خانه‌کتاب طی یک دو روز آینده آغاز به کار می‌کند. معتقدم که این قشر به‌ویژه در زمینه کتاب و کتابخوانی مشکلات اساسی دارد و توسعه در این زمینه چندان ایجاد نشده است.
 
در ادامه این نشست چندتن از نمایندگان نهادها و ارگان‌های بخش غیردولتی برنامه‌های خود را ارایه کردند.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: