جلیسه: صفی‌نژاد در حوزه‌هایی کار کرده که دیگران کمتر کار کردند

1396/11/11 ۱۲:۲۸

 جلیسه: صفی‌نژاد در حوزه‌هایی کار کرده که دیگران کمتر کار کردند

مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در مراسم گراميداشت جواد صفي‌نژاد گفت: یکی از ویژگی‌های این استاد بزرگ این است که روی حوزه‌هایی کار کرده که دیگران کمتر کار کردند. ایشان با جسارت روی این حوزه‌ها کار کرده و فعالیت‌های او درباره ایلات و عشایر یا قنات‌ها و کاریزها را کسی انجام نداده است.

   
 
 
 
مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در مراسم گراميداشت جواد صفي‌نژاد گفت: یکی از ویژگی‌های این استاد بزرگ این است که روی حوزه‌هایی کار کرده که دیگران کمتر کار کردند. ایشان با جسارت روی این حوزه‌ها کار کرده و فعالیت‌های او درباره ایلات و عشایر یا قنات‌ها و کاریزها را کسی انجام نداده است.
 
چهاردهمين برنامه از سلسله برنامه‌هاي «عصر كتاب» عصر امروز (سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه) به گراميداشت جواد صفي‌نژاد، پژوهشگر جغرافيا و علوم اجتماعي اختصاص داشت.


مجید غلامی جلیسه در این مراسم با اشاره به کارنامه پربار جواد صفی نژاد گفت: وقتی به کارنامه او نگاه می‌کنیم آنچه که به ذهن می‌رسد این است که او طی این مدت‌ چه کارهای بزرگ و سترگی انجام داده است. بخش زیادی از اطلاعاتی که کمتر کسی به آن اهتمام دارد توسط این محقق بزرگ مکتوب شده  و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: کارهایی که استاد صفی‌نژاد انجام داده را شاید موسسات بزرگ هم نتوانند انجام دهند اما کسانی که با کار وی آشنا هستند می‌دانند که آثارش کم نظیر و حتی بی نظیر است و با چه پشتکار، علاقه و جدیتی به پژوهش‌های خود مشغول است. کارهایی که این استاد انجام داده هیچ کدام پروژه دانشگاهی یا تحمیلی نبوده و یا اینکه توسط موسسه‌ای سفارش داده شده باشد اما ایشان با علاقه این کارها را دنبال کرده است.
 
مدیر عامل خانه کتاب در ادامه با اشاره به گفت‌وگویی که با پروفسور مازرلف داشته افزود: من در گفت‌وگو با ایشان متوجه شدم که صفی نژاد گنجینه گرانسنگی از چاپ‌های سنگی را جمع‌آوری کرده است. البته من تا زمانی که به منزل ایشان نرفته بودم متوجه میزان علاقه او به کتاب و کتابخوانی نشده بودم اما وقتی در منزلشان دیداری با هم داشتیم از علاقه‌شان به کتاب و کتابخوانی متحیر شدم. هر چند که توقعی هم غیر از این پژوهشگر نمی‌رود.
 
وی افزود: من زمانی که آثار استاد صفی‌نژاد را ملاحظه کردم از حسن سلیقه ایشان لذت بردم و متوجه دایره مطالعاتی‌شان شدم. یکی از ویژگی‌های این استاد بزرگ این است که روی حوزه‌هایی کار کرده که دیگران کمتر کار کردند. ایشان با جسارت روی این حوزه‌ها کار کرده و فعالیت‌های او درباره ایلات و عشایر یا قنات‌ها و کاریزها را کسی انجام نداده است.

به گفته غلامی جلیسه، ویژگی دیگر جواد صفی نژاد، این است که هنوز هم در سن 88 سالگی شوق به نوشتن و انتشار کتاب دارد.

وی در همین باره توضیح داد: در دیداری که داشتیم با علاقه برای من از شاهنامه کجوری گفتند و قرار شد این کتاب توسط خانه کتاب منتشر شود. پس از دو ماه دیدم که مقدمه مفصلی هم برای این اثر نوشتند و این علاقه ایشان برای نوشتن و انتشار کتاب مثال زدنی است.
 
غلامی جلیسه با تاکید بر اینکه این استاد می‌تواند الگوی کاملی برای جوانان ما باشد عنوان کرد: امثال صفی نژاد برای پژوهش وقت می‌گذارند و حتی در این سن و سال هم مشغول فعالیت هستند و تاثیر مثبتی در جریان پژوهشی جامعه خود دارند.
 
مدیرعامل خانه کتاب در پایان ضمن تقدیر از نیم قرن تلاش جواد صفی نژاد بیان کرد: افرادی مانند ایشان که با عشق و علاقه به ایران فعالیت می‌کنند می‌توانند الگویی برای جوانان جامعه باشند.
 

  
غلامرضا سحاب

صفی نژاد میدانی کار کرده است
غلامرضا سحاب نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ضرورت تجلیل از شخصیت‌های علمی در جامعه عنوان کرد: جوانان ما باید ببینند که بزرگان چه راهی را رفته‌اند و امثال جواد صفی نژاد در چه شرایطی و چگونه کار کرده است.

مدیرعامل بنیاد سحاب با اشاره به مشکل آموزش علم به دانشجویان گفت: در گذشته افرادی که در رشته‌های جامعه شناسی و جغرافیا کار می‌کردند امکانات امروز را نداشتند اما جوانان ما با این مسایل آشنایی ندارند. در گذشته علاقه‌مندان به علم در محضر اساتید به صورت خصوصی علم می‌آموختند اما امروز این چنین نیست. دوباره باید به روش‌های سنتی در آموزش برگردیم.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های فعالیت‌های پژوهشی جواد صفی نژاد توضیح داد: نخستین مساله نوع پژوهش ایشان است. جواد صفی نژاد از جمله پژوهشگرانی است که به صورت میدانی کار کرده و کتاب سازی نکرده است. پژوهش‌های او در حوره ایلات و عشایر و قنات بی نظیر است. او سال‌ها با عشایر ایران مانوس بوده و کتابی که از وی درباره «کاریز » منتشر شده، بی نظیر است و می‌تواند به زبان‌های دیگر هم ترجمه شود.

سحاب با اشاره به سابقه همکاری خود در سه کتاب گفت: مسایلی که جواد صفی نژاد در یکی از این کتاب‌ها درباره نصف النهار مبدا بیان کرده بی نظیر است و اساسا می‌توان گفت ایشان بوده که برای اولین بار این مدار را کشف کرده است. کتاب‌های ایشان باید توسط دیگران مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل بنیاد سحاب در ادامه به روش تحقیق جواد صفی نژاد هم اشاره کرد و افزود: ایشان برای خودش خلوتی دارد و در آنجا کار می‌کند. همچنین دقت زیادی در تکمیل منابع خود دارد و هر چهارشنبه به میدان انقلاب سر می زند تا بتواند مجموعه کاملی در حوزه خود داشته باشد.
 


                                                                              محمد میرزایی 


تسلط ایشان در آبیاری سنتی مثال زدنی است
محمد میرزایی نیز در ادامه به سابقه 45 ساله آشنایی خود با جواد صفی نژاد اشاره کرد و گفت: من در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی با ایشان آشنا شدم و از همان برخورد اول متوجه ویژگی‌های شخصیتی ایشان مانند تواضع، سادگی، خوشرویی و ... شدم.
 
وی درباره حیطه‌هایی که جواد صفی نژاد در آن سرآمد است گفت: تسلط ایشان در آبیاری سنتی مثال زدنی است و در این زمینه حتی تئوری دارد. کتاب «کاریز» ایشان یکی از برجسته‌ترین آثاری است که در این حوزه نگاشته شده است. همچنین کتاب اسناد بن‌مایه‌ها نیز از دیگر آثار مثال زدنی اوست. تسلط ایشان روی ایلات و عشایر قابل توجه است.
 
میرزایی با بیان اینکه جواد صفی نژاد معلم و محقق به ذات است گفت: من هیچ گاه از ایشان حرف غیر علمی نشنیدم. او هیچ گاه دنبال معروف و برجسته کردن خودش نبوده است  اما معروفیت به دنبال او آمده است.  همچنین باید بگویم او از چهره‌های بین‌المللی است و زمانی در کشور آلمان با وجود مترجم آبیاری سنتی را تدریس کرد.
 

                                                                                    جواد صفی نژاد

کشف آبیاری حمدی و چوپوقی

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به شخصیت مستقل جواد صفی نژاد عنوان کرد: او شخصیت مستقلی دارد و پشتکار، صبر و حوصله و متانت بی نظیری دارد و این ویژگی‌ها در او نهادینه شده است و باعث شده بدون توجه به کم لطفی ‌ها و موانع کارهایش را ادامه دهد.

صفی نژاد در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از گردآوری اطلاعات در حوزه ایلات و عشایر طی سال‌ها فعالیتش گفت: در این حوزه کمتر کسی کار کرده است و اگر از من درباره ماحصل مطالعاتم در این حوزه سوال شود در پاسخ می‌توانم بگویم که در من در فرایند این مطالعات نظام آبیاری و شیوه سنتی روستاییان در این حوزه را بررسی کردم. نظام کشت بهاره و پاییز حاصل این مطالعات است که در آن به این نتیجه رسیدم که کشت بهار نصف کشت پاییز است.
 
وی درباره چگونگی سنجش زمان توسط روستاییان برای آبیاری سنتی سخن گفت و به تشریح جزئیات روش‌هایی چون آبیاری حمدی و چوپوقی در زمان‌های گذشته پرداخت.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همواره به دنبال طرح مسائلی بوده که در حال از بین رفتن است افزود: به طور مثال من در سال 1345 در برخورد با ایلات و عشایر روش‌های سنجش وزن گندم که به روش 700 فشنگی مصطلح بود بررسی کردم.
 
وی به استفاده از القابی مانند «کی» در میان ایلات و عشایر اشاره کرد و شیوه‌های از روش‌های زیستن و غارت کردن آنان را تشریح کرد. این در حالی است که به گفته وی، بسیاری از اطلاعاتی که توسط محققان خارجی در این باره داده می‌شود نادرست است بنابراین لزوم جمع‌آوری این نظام ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: