جلیسه: همکاری خانه کتاب و جشنواره کتاب سال دانشجویی پربرکت بود

1395/8/18 ۰۹:۳۹

جلیسه: همکاری خانه کتاب و جشنواره کتاب سال دانشجویی پربرکت بود

مجید غلامی‌جلیسه در نشست خبری بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی در برگزاری جشنواره‌های کتاب گفت: هم‌افزایی بین دو دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال دانشجویی برکات و فواید متعددی داشت که از‌ جمله می‌توان به افزایش بار علمی و کاهش هزینه‌های این جشنواره اشاره کرد.

نشست خبری بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی برگزار شد
 پورعلی: می‌کوشیم دچار روزمرگی نشویم

 

 
مجید غلامی‌جلیسه در نشست خبری بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی در برگزاری جشنواره‌های کتاب گفت: هم‌افزایی بین دو دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال دانشجویی برکات و فواید متعددی داشت که از‌ جمله می‌توان به افزایش بار علمی و کاهش هزینه‌های این جشنواره اشاره کرد.

 
نشست خبری بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح امروز یکشنبه (16 آبان) با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در دفتر مرکزی این سازمان برگزار شد.

دقت نظر خانه کتاب در انتخاب کتاب‌های ارزشمند
جلیسه با اشاره به استمرار جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: استمرار جشنواره در بیست و سه دوره خوشایند و نشانی از اهمیت آن برای دست‌اندرکاران جهاد دانشگاهی است. یکی از وظایف مشخص خانه کتاب اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب و مهم‌ترین اتفاق این حوزه معرفی کتاب‌های ارزشمند و قابل توجه از حیث کیفیت و محتواست. موسسه به‌عنوان مجری با سابقه‌ترین رویداد حوزه کتاب، یعنی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، همیشه دغدغه فراوانی زیادی برای انتخاب درست داشته است.
 
وی افزود: بنابراین همیشه سعی داشتیم که دچار روزمرگی نشویم از ابتدای سال 93 شوراهای مختلفی برای بازنگری روندهای جشنواره کتاب سال شامل تدوین آیین‌نامه‌های کتاب سال از حیث محتوا، علمی و فرم‌های داوری برگزار شده است. طراحی پرتال جامع برای داوری جشنواره‌ها به‌ویژه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به‌صورت الکترونیکی از دیگر اقدامات موسسه خانه کتاب است. سال گذشته برای نخستین‌بار فرایند داوری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌صورت الکترونیکی اجرا شد. در مجموع 23 جشنواره در سال 94 برگزار و 400 اثر در حوزه‌های مختلف از سوی داوران بررسی شده‌‌ است.

هدف خانه کتاب، هم‌افزایی بین دبیرخانه‌های کتاب است
جلیسه ادامه داد: از سال گذشته هم‌افزایی از حیث اجرایی و علمی در دبیرخانه جایزه کتاب سال مورد توجه بوده بنابراین ارتباط‌‌مان را با جهاد دانشگاهی تقویت کرده‌ایم. طی یک سال گذشته 10 جشنواره را در موسسه مورد حمایت قرار داده‌ایم. فرم‌های داوری جشنواره کتاب سال دانشجویی و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به‌صورت مشترک ارزیابی و تولید شده است. داوران کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره کتاب سال دانشجویی به‌صورت مشترک فرایند داوری را دنبال کرده‌اند؛ فعالیتی که موجب افزایش عمق علمی جشنواره خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر فواید همکاری دو دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره کتاب سال دانشجویی دیده شدن بهتر نتایج جشنواره کتاب سال دانشجویی است. ارتباط نزدیک این دو دبیرخانه زمینه‌ساز رشد و تعالی نویسندگان دانشجو خواهد شد. کاهش هزینه‌ها، دقت عمل در داوری، ارزیابی و معرفی آثار برگزیده به جامعه کتابخوان از دیگر فواید همکاری دو دبیرخانه است.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره پرتال الکترونیکی داوری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری صد در صدی از سرقت ادبی همانگونه که در سراسر کشور آماده نیست در این فرایند نیز مهیا نشده است، اما می‌توان گفت که این پرتال ضریب دقت داوران را افزایش داده است.
 


نباید دچار روزمرگی شویم
پورعلی ادامه داد: مسابقه طراحی پوستر بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی نخستین‌بار برگزار شد که اقدامی نوآورانه به حساب می‌آید. ابتلا به روزمرگی به موازات افزایش سن جشنواره از نگرانی‌های اصلی دست‌اندرکاران جشنواره کتاب سال دانشجویی است؛ بنابراین باید به نقد این رویداد فرهنگی توجه شود. تلاش می‌کنیم نقد همه اهالی قلم و دانشگاهیان را درباره جشنواره داشته باشیم. جشنواره اگر خواهان هویت‌بخشی به کتاب دانشجویی است باید توجه بیشتری به نقد این رویداد داشته باشد.
 
وی با اشاره به اهمیت نقش دانشجویان مولف در شکل‌گیری آینده نشر  اظهار کرد: فرآیندهای حمایتی برای سرعت‌بخشی به روند تولید کتاب باید از سوی متولیان و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از دانشجویان در انتشار کتاب خود گرفتار پیچ و خم‌های بسیاری می‌شوند.

خواهان ردیف بودجه‌ای برای نشر دانشجویی هستیم
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره مهم‌ترین نقد به جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: تلاش برای دوری از روزمرگی مهم‌ترین نقد به این جشنواره است. قدمت جشنواره‌ها در دنیا پذیرفته شده و کیفیت گستردگی به همین نسبت باید افزایش پیدا کند. متولیان برگزاری جشنواره از بخش دولتی انتظار حمایت ندارند و به دست‌‌اندرکاران جهاد توصیه می‌کنیم برای تقویت جایگاه جشنواره از حمایت‌های بخش خصوصی بهره‌مند شوند؛ علاوه بر این خواهان تخصیص ردیف بودجه‌ای برای نشر دانشجویی هستیم. بعد از اعلام اسامی برگزیدگان حمایت‌ها به‌صورت جدی اعمال نمی‌شود.
 
این مقام مسئول در جهاد دانشگاهی افزود: بسیاری از پایان‌نامه‌ها بعد از دفاع به کتاب تبدیل نمی‌شود چرا که دانشجویان از فرایند قانونی این چرخه بی‌اطلاع هستند. پایان‌نامه‌هایی که گاه برای تدوین آنها سه سال وقت صرف می‌شود باید مورد حمایت و به عنوان منبع در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرند. باید از تجربیات برگزیدگان بیست و سه دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی استفاده کنیم بسیاری از برگزیدگان برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب اشتیاق دارند اما نیازمند امکانات حمایتی هستند.
 
پورعلی درباره کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: حداقل درباره آثار حوزه علوم انسانی که از نزدیک با فرایند داوری آن‌ها درگیر بودم، رعایت مالکیت معنوی، منبع‌نویسی، بهره‌گیری از موضوعات جدید و مسایل روز کشور از سوی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به آمادگی جهاد دانشگاهی برای مشارکت با دیگر نهادهای علمی در برگزاری جشنواره‌های مرتبط با کتاب دانشجویی اظهار کرد: همیشه مشارکت در جشنواره کتاب سال دانشجویی برای جهاد دانشگاهی در اولویت است و خواهان افزایش این مشارکت هستیم. مصادیق استفاده غیرمدبرانه از ظرفیت کتاب دانشجویی، بی‌توجهی به جشنواره‌های همسان است. انعطاف در جشنواره کتاب سال دانشجویی در همه ادوار این رویداد فرهنگی وجود داشته است.

رکورد‌شکنی در بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی
تقوی ادامه داد: آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی، 25 آبان‌ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد. بیست و سومین دوره از لحاظ کمی و کیفی رکورد دوره‌های قبل را با بررسی 629 اثر شکست. ظرفیت داوری و اجرای این دوره از جشنواره با همکاری موسسه خانه کتاب افزایش پیدا کرده است. آثار در چهار مرحله و در گروه‌های 6‌گانه «علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی»، «علوم انسانی»، «هنر و معماری»، «فنی و مهندسی» و «پزشکی و دامپزشکی» داوری شده‌اند. «اقتصاد مقاومتی»، «اشتغال و کارآفرینی» داوری آثار دانشجویان خارجی فارسی‌نویس، انتخاب مولف جهان برحسب سن، معرفی دو ناشر دانشگاهی و استادان مطرح در تالیف کتاب دانشجویی بخش‌های ویژه این دوره هستند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: