تحقیقات ایران شناسی؛ کتیبۀ بلخی اَیْرْتَم / محمود جعفری دهقی

1395/8/9 ۱۱:۲۸

تحقیقات ایران شناسی؛ کتیبۀ بلخی اَیْرْتَم / محمود جعفری دهقی

سرزمین بلخ امروزه استان کم وسعتی است در شمال افغانستان به فاصله 22 کیلومتری مزار شریف و 643 کیلومتری کابل و رود جیحون (آمودریا) از شمال شرقی آن می گذرد. این سرزمین کهن سال، تاریخی دیرینه دارد که آغاز آن در غبار زمان ناپیداست. از بلخ، هم در اوستا یاد شده است هم در کتیبه های داریوش گزارش ها و یافته های تاریخی و زبان شناسی مربوط به دوره های هخامنشی و پس از آن، در شناخت زبان و تاریخ و فرهنگ سرزمین بلخ امید های تازه ای پدید آورده و پژوهشگران را به تلاش گسترده ای در مطالعه و برسی این یافته ها بر انگیخته است.

 

سرزمین بلخ امروزه استان کم وسعتی است در شمال افغانستان به فاصله 22 کیلومتری مزار شریف و 643 کیلومتری کابل و رود جیحون (آمودریا) از شمال شرقی آن می گذرد. این سرزمین کهن سال، تاریخی دیرینه دارد که آغاز آن در غبار زمان ناپیداست. از بلخ، هم در اوستا یاد شده است هم در کتیبه های داریوش گزارش ها و یافته های تاریخی و زبان شناسی مربوط به دوره های هخامنشی و پس از آن، در شناخت زبان و تاریخ و فرهنگ سرزمین بلخ  امید های تازه ای پدید آورده و پژوهشگران را به تلاش گسترده ای در مطالعه و برسی این یافته ها بر انگیخته است.

زبان بلخی، از زبان های ایرانی میانه شرقی، چندین قرن زبان ساکنان مناطق شمالی افغانستان بوده و به رغم تسلط اسکندر مقدونی و جانشیان او طی دوقرن بر این سرزمین، هیچگاه از رونق آن کاسته نشده است.

نامه فرهنگستان دوره 11 بهار 1389 شماره 1 (پیاپی 41)

 

 دریافت مقاله

 

منبع : پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: