مکتب ادبی شیراز و نقش سعدی / اصغر دادبه

1395/8/8 ۰۹:۱۰

مکتب ادبی شیراز و نقش سعدی / اصغر دادبه

آنچه در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد نقش سعدی در شکل گیری مکتب ادبی شیراز است که با وجود اینکه قبل از سعدی در شیراز شاعر بزرگی وجود نداشته است، چگونه انسان برجستهای چون سعدی با این نبوغ توانسته اینگونه سخن گوید و پس از او دیگران از او تبعیت کنند و اینکه چه عوامل و عناصری در پشت سر سعدی وجود داشته که موجب چنین پیدایشی شده است؟ نویسنده این امر را وابسته به دو عامل بیرونی: حضور خراسان بزرگ با اندیشمندانی چون فردوسی، رودکی، انوری و...) و هم عامل تربیت میداند که باعث شد در وی تاثیر گذارد، در نتیجه چنین درخشد و پیشرو این مکتب گردد

 

چکیده: آنچه در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد نقش سعدی در شکل گیری مکتب ادبی شیراز است که با وجود اینکه قبل از سعدی در شیراز شاعر بزرگی وجود نداشته است، چگونه انسان برجستهای چون سعدی با این نبوغ توانسته اینگونه سخن گوید و پس از او دیگران از او تبعیت کنند و اینکه چه عوامل و عناصری در پشت سر سعدی وجود داشته که موجب چنین پیدایشی شده است؟ نویسنده این امر را وابسته به دو عامل بیرونی: حضور خراسان بزرگ با اندیشمندانی چون فردوسی، رودکی، انوری و...) و هم عامل تربیت میداند که باعث شد در وی تاثیر گذارد، در نتیجه چنین درخشد و پیشرو این مکتب گردد.

آنچه که بیشتر مورد توجه من است، در واقع نحوه شکل گیزری مکتب ادبی شیراز است. مسئله ای که پیوسته مطرح شده و دکتر حمیدی نیز آن را مطرح نموده است. آن است که در شیراز پیش از سعدی، شاعر بزرگی وجود نداشته است و به زبانی دیگر، اصلا شاعری وجود نداشته است و البته حرف نادرستی هم نمی باشد گرچه درباره اتابکان باید به بحث و بررسی پرداخت. سخن بر سر آن است که در چنین شرایطی چگونه انسان برجسته ای با آن نبوغ خیره کننده ظهور می کند و توانسته است به این نوع، سخن گوید و پس از او ما توانسته ایم تحت تاثیر کلامش سخن بگوییم و شعر بگویم.

سعدی شناسی اردیبهشت 1378 دفتر دوم

 

دریافت مقاله

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: