نقش مهم مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی در تحول علمی و فرهنگی کشور

1395/10/19 ۰۸:۱۵

نقش مهم مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی در تحول علمی و فرهنگی کشور

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره سوم مدیریتی خود به دنبال رشد و بالندگی فرهنگی به‌دور از حواشی گذشته است. این دانشگاه سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های زیادی در حوزه فرهنگی و دانشجویی تدارک دیده است که زنده نگه داشتن یاد مفاخر و مشاهیر علمی و فرهنگی کشور تنها یکی از این برنامه‌هاست؛ مفاخر و مشاهیری که در چهار سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم شده‌اند و واحدها بعد از شناسایی این اشخاص مسئول هستند نسبت به بزرگداشت آنها اقدام کنند. خواجوی‌کرمانی یکی از همین مشاهیر است که زادگاهش در کرمان بوده و در شیراز زندگی می‌کرد؛ شاعری که ابعاد زندگی او تا الان ناشناخته بوده است و پایان‌نامه‌های زیادی هم به این شاعر و عارف بزرگ اختصاص نیافته بود.


 

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره سوم مدیریتی خود به دنبال رشد و بالندگی فرهنگی به‌دور از حواشی گذشته است. این دانشگاه سیاست‌ها،  اولویت‌ها و برنامه‌های زیادی در حوزه فرهنگی و دانشجویی تدارک دیده است که زنده نگه داشتن یاد مفاخر و مشاهیر علمی و فرهنگی کشور تنها یکی از این برنامه‌هاست؛ مفاخر و مشاهیری که در چهار سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم شده‌اند و واحدها بعد از شناسایی این اشخاص مسئول هستند نسبت به بزرگداشت آنها اقدام کنند. خواجوی‌کرمانی یکی از همین مشاهیر است که زادگاهش در کرمان بوده و در شیراز زندگی می‌کرد؛ شاعری که ابعاد زندگی او تا الان ناشناخته بوده است و پایان‌نامه‌های زیادی هم به این شاعر و عارف بزرگ اختصاص نیافته بود. بر همین اساس برای شناسایی و بزرگداشت این عارف قرار است دو استان کرمان و شیراز 17 و 18 دی سال آینده میزبان برگزاری همایش خواجوی‌کرمانی شوند؛ همایشی که به شناسایی آثار او خواهد پرداخت. دیروز هم مراسم رونمایی از فراخوان همایش بزرگداشت خواجوی‌کرمانی و اولین جلسه شورای سیاستگذاری آن، با حضور حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود دعایی مدیر مسئول  روزنامه اطلاعات، سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضای شورای سیاستگذاری و شورای علمی این همایش در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. تاثیر قرآن و حدیث بر آثار خواجوی‌کرمانی، عرفان و اسطوره در آثار خواجوی‌کرمانی، زیبایی‌شناسی آثار خواجوی‌کرمانی، سیاست و اخلاق و طنز در آثار این شخصیت روایت‌شناسی در آثار او و همچنین موضوعاتی از قبیل خواجوی‌کرمانی و روزگار مغول، خانقاه، مریدگرایی و قیام‌های عصر او ازجمله محورهای مورد توجه این همایش هستند.

 میرزاده: وظیفه دانشگاه غیر از توسعه علمی و پژوهشی، توسعه فرهنگی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از فراخوان همایش بزرگداشت خواجوی‌کرمانی، بر اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی و معرفی بزرگان و مشاهیر ایران به نسل جوان تاکید کرد. حمید میرزاده در این جلسه ضمن تشکر از سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، محمود دعایی و دیگر میهمانان، از اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی در این دانشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: «وظیفه دانشگاه غیر از توسعه علمی و پژوهشی، توسعه فرهنگی است، خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل صبغه و نیات خیر بنیانگذاران اصلی آن، باید در توسعه فرهنگی پیشقدم باشد.» او به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی به پیشنهاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حمایت امام‌خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه‌های سنتی ایران، جوان است، خوشبختانه با سرعت و استقبال مردم به یکی از دانشگاه‌های تراز بالا و مطرح در سطح بین‌المللی تبدیل شده که آثار مثبتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران
داشته است.»
به اعتقاد او، این دانشگاه در بسیاری از پارامترهای موثر در توسعه فرهنگی کشور، نقش برجسته‌ای داشته است. میرزاده گفت: «حتی می‌توان گفت تاسیس این دانشگاه در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار بود به‌طوری که نیمی از فارغ‌التحصیلان ایران، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی هستند.»
میرزاده با تاکید بر اینکه تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در حوزه فرهنگی فعال شوند، گفت: «خوشبختانه برای اولین‌بار چنین حرکت‌های ماندگار فرهنگی در این دانشگاه آغاز شده است به‌طوری که حتی پایان‌نامه‌ها در حوزه علوم انسانی، به مشاهیر و شخصیت‌های استانی روی آورده‌‌اند.» او خواجوی‌کرمانی را یک شاعر و عارف نامی خواند و گفت: «خواجوی‌کرمانی از مشاهیر نیمه اول قرن هشتم هجری است که متاسفانه کمتر شناخته شده است، لذا معرفی و شناساندن زندگی و آثار وی در برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «مظهر عشقی که خواجوی‌کرمانی در اشعارش به دنبال آن است، تسبیح آفرینش الهی است. در همین راستا بزرگداشت او برای دانشگاه آزاد اسلامی که پسوند اسلامی را به همراه دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.» او در پایان از حضور بزرگان خواجوشناس در کنار یکدیگر ابراز خرسندی و  اظهار امیدواری کرد که با مشارکت آنها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کرمان، این همایش به‌خوبی برگزار شود.
 سیدطه هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان را تشویق می‌کند آثار بیشتری در حوزه شناخت شخصیت خواجوی کرمانی تولید کنند
سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه گزارشی از روند تشکیل شوراهای مختلف آن ارائه کرد و گفت:‌ «به دلیل اینکه استادان بزرگی درباره این شاعر پرآوازه تحقیقاتی داشته‌اند و هم استادان خارج از کشور، در شورای علمی از همه آنها استفاده کرده‌ایم و بعد از مطالعات گسترده‌، ابعاد مختلفی را که در این همایش باید به آنها پرداخته شود، مشخص کردیم.  ابعادی از زندگی خواجوی‌کرمانی که تا امروز ناشناخته است، برای ما مهم بود و پایان‌نامه‌های دانشجویی می‌توانست در این زمینه موثر باشد.» او افزود: «متاسفانه با بررسی‌هایی که در سامانه «ایران‌داک» انجام دادیم، از هزار و 573 رکورد مربوط به حافظ، هزار و 250 مورد پایان‌نامه بودند و از هزار و 429 رکورد مربوط به سعدی، هزار و 216 مورد پایان‌نامه‌های دانشجویی بودند؛ اما درباره خواجوی‌کرمانی فقط 88 رکورد وجود دارد که 76 مورد آنها پایان‌نامه است.»
 هاشمی در ادامه این مراسم گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان را تشویق می‌کند آثار بیشتری در این زمینه تولید کنند. همچنین آثاری که درباره این شخصیت وجود دارد نیاز به بررسی و بازنگری علمی دارد که این هم در دست بررسی است. در زمینه هنر از استاد سراج دعوت کرده‌ایم تا مجموعه‌ای را برای این همایش آماده کند. توصیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این بود که از شخصیت‌های داخلی و خارجی در شورای علمی استفاده کنیم. ما همچنین با شهر کتاب مذاکراتی کرده‌ایم تا سلسله گفتارهایی را درباره خواجوی‌کرمانی تا سال بعد آماده کند.»

  دعایی: هویت ایرانی باقی‌مانده به مدد بزرگانی مثل خواجوی‌کرمانی بوده است
سیدمحمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات هم در اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بزرگداشت خواجوی‌کرمانی، هویت حفظ شده ایرانیان را در طول تاریخ ناشی از تلاش بزرگانی مثل خواجوی‌کرمانی دانست. دعایی گفت: «این بزرگان مانع از زیر‌و‌رو ‌شدن فرهنگ و هویت کشور کهنسالی مثل ایران می‌شوند که به‌راستی در چهارراه حوادث قرار گرفته است و هم پناهگاه مردم مظلومی بودند که هر روز در معرض تاخت‌و تاز انواع و اقسام ظلمه و عمله جور قرار داشته‌اند.»مدیرمسول روزنامه اطلاعات ادامه داد: «اگر رشته مدنیت در ایران از هم نگسسته است، اگر هویت ایرانی برجا مانده است، آن‌هم پس از هزاران هجوم ریز و درشتی که برخی از آنها واقعا بنیان‌کن بوده، به مدد همینان بوده است که خواجو یکی از آنهاست.» دعایی خطاب به ادیبان حاضر، به دانشجویانی که تاریخ یا ادبیات یا جامعه‌شناسی می‌خوانند و دوست دارند درباره خواجو حرف تازه‌ای بزنند پیشنهاد کرد یک‌بار به خواجو از این منظر بنگرند و سوای کارهای مرسوم ادبی، به آثار پربرگ و بار او که افزون بر 40 هزار بیت است، به‌عنوان متن تاریخی و گزارش اجتماعی نظر بیندازند و به‌جای متون رسمی تاریخی که یا به سفارش درباره آن نوشته شده است یا زیر نظر دیوانیان تدوین شده است، با استفاده از دیوان شعرا، تاریخ را بازسازی و بازآفرینی کنند. مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در پایان غزلی از خواجوی‌کرمانی خواند و گفت: «چه آبی گواراتر از شعر ناب خواجه و خواجو که به‌نوعی نسبت شاگردی و استادی داشتند.»

 رزم‌حسینی: پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در امور فرهنگی
در ادامه این جلسه علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان و عضو شورای سیاستگذاری همایش خواجوی‌کرمانی هم طی سخنانی گفت: «‌دانشگاه آزاد اسلامی غیر از فعالیت و توسعه فرهنگی در اقتصاد مقاومتی هم  نسبت به  دانشگاه‌های دیگر پیشگام بوده که این مدیون ریاست حمید میرزاده و هیات‌امنای این دانشگاه است و باید از آنها تشکر کرد.» او ابراز امیدواری کرد ‌این همایش هرچه باشکوه‌تر برگزار شود. رزم‌حسینی گفت: «می‌توانیم در ایام این کنگره آثار میراث فرهنگی را که در حال بازسازی است، افتتاح کنیم و شاید بتوانیم مرکز در حال ساختی را به اسم خواجوی‌کرمانی نامگذاری کنیم.»

 دادبه: دپارتمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی جزء برترین‌‌های کشور هستند
همچنین اصغر دادبه، رئیس شورای علمی همایش خواجوی‌کرمانی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: «با اینکه من بازنشسته دانشگاه علامه‌طباطبایی هستم اما خودم را استاد دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانم. به دلیل بی‌مهری‌هایی که گاه با دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود من می‌گویم اگر با انصاف داوری شود بسیاری از دپارتمان‌های این دانشگاه برترین دانشگاه‌های  کشور هستند.»

   صالحی‌امیری: دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در عرصه‌های فرهنگی دارد
صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه از حمید میرزاده به دلیل اهتمامی که نسبت به توسعه فرهنگ ملی در فضای خارج از دانشگاه داشته‌است، تشکر کرد. او گفت: «‌من به‌عنوان عضوی از این خانواده شهادت می‌دهم دانشگاه آزاد اسلامی در این مقطع مدیریتی علاوه‌بر تعهدات مدیریتی داخل دانشگاه، نقش مهمی هم در عرصه‌های دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی و تحول علمی کشور داشته است. بر این عقیده هستم که کرمان دارای تمدن خاصی است که ظرفیت‌های آن از اصفهان و شیراز کمتر نیست؛ از این منظر اگر کرمان در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی باز شناخته شود قطعا یکی از مقاصد توریسم جهانی، کرمان خواهد بود.» او با اشاره به ظرفیت‌های شهر جیرفت در تاریخ ایران گفت:‌ «بازشناسی این شهر بسیار ضروری است و از نمونه‌هایی مثل خواجوی‌کرمانی و جیرفت در کرمان زیاد است. شخصیت‌هایی که منشأ تحول در این شهر بوده‌اند، کم نیستند. خواجوی‌کرمانی در ردیف بعدی حافظ و بزرگانی است که در سطح ملی و جهانی به آنها افتخار می‌کنیم. حافظ هم تحت‌تاثیر سلوک و اخلاقیات خواجوی‌کرمانی بوده است و این کار بزرگی است که نصیب دانشگاه آزاد اسلامی شده است.»صالحی‌امیری در پایان اعلام کرد تلاش خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد داد.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: