نکوداشت اصغر دادبه برگزار شد

1393/12/19 ۰۹:۵۲

نکوداشت اصغر دادبه برگزار شد

مراسم نکوداشت علی‌اصغر دادبه، استاد فلسفه، عرفان و ادبیات فارسی و از چهره‏‏‌های برگزیده همایش چهره‎‎های ماندگار امروز (18 اسفند) با حضور مسئولان و استادان این حوزه در دانشگاه یزد برگزار ‎‎شد.

 

 

 

مراسم نکوداشت علی‌اصغر دادبه، استاد فلسفه، عرفان و ادبیات فارسی و از چهره‏‏‌های برگزیده همایش چهره‎‎های ماندگار امروز (18 اسفند) با حضور مسئولان و استادان این حوزه در دانشگاه یزد برگزار ‎‎شد.

محمدصالح اولیاء رییس دانشگاه یزد در این مراسم از دکتر دادبه به عنوان یکی از چهره‎‎های ماندگار ادبیات و عرفان یاد کرد و گفت: اصغر دادبه از افتخارات استان و دانشگاه یزد است که در راه‎‎اندازی دوره دکتری با این دانشگاه همکاری داشتند.

وی ادامه داد: سوالی که در ذهنم مطرح شده این است که شکوفایی خیلی از شخصیت‎‎های یزد از جمله دکتر دادبه در خارج از یزد اتفاق افتاده است و این که چه سهمی از این افتخارات را باید به حساب یزد و ویژگی‎‎های قناعت و سخت‎‎کوشی یزدی‎‎ها گذاشت؟

اولیاء افزود: چه می‎‎شود که این شخصیت‏‏‌ها در خارج از این محیط به شکوفایی می‎‎رسند و چه شرایطی را می‎‎توان فراهم کرد و چه زیرساخت‌هایی لازمه اصل پرورش این افراد است؟

ریس دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنانش یکی از مسئولیت‏های دانشگاه را تلاش برای ارتباط بیشتر با استادان برجسته یزدی و غیریزدی که سرمایه‎‎های ملی هستند عنوان کرد و گفت: باید فضایی مهیا شود تا از این ظرفیت‎‎ها حداکثر استفاده بشود تا بتوانیم از این طریق توسعه علمی کشور را محقق سازیم.

مهدی ملک ثابت رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد نیز با بیان این که دانشگاه از دو منظر مدیون دکتر دادبه است، گفت: در سال 1379 برای اولین بار دوره دکتری در دانشگاه به کمک بزرگانی چون صادقیان، جلالی و دکتر دادبه پایه‎‎گذاری شد.

وی افزود: دکتر دادبه در آن زمان با تدریس درس "نقد النصوص فی شرح الفصوص"، اولین همکاری خود را با گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد آغاز کرد.

ملک ثابت همچنین راهنمایی چند پایان‏‏‌نامه دکتری را از دیگر همکاری‎‎های دادبه عنوان کرد و افزود: دومین زمینه همکاری و فعالیت دکتر دادبه، عضویت در تحریریه مجله کاوش‎‎نامه دانشگاه یزد بود که همکاری‎‎های ارزنده‌‏‏ای را در داوری مقالات مجله داشتند.

او در ادامه برپایی چنین مراسمی را نمادی برای قدرشناسی جامعه فرهنگی و ادبی دانشگاه از استادذان و نخبگان فرهنگ و ادب و تلاش برای معرفی این شخصیت‎‎ها به دانشجویان دانست.

وی ادامه داد: نهال علم و حکمت و معرفت در طوفان حوادث و سختی‏‏‌های شبانه‌روزی به بار می‏نشیند و باید کوشید و جوشید تا به حق رویید.

فتح‌الله مجتبایی عضو هیات علمی بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز در این مراسم نکوداشت، از یزد به عنوان یکی از مراکز بزرگ و تاریخی فرهنگ ایران یاد و اظهار کرد: حق است که بیش‌تر به جنبه‌‏‏های فرهنگی و تاریخی این دیار رسیدگی شود.

وی گفت: بعد از فوت دکتر زرین‌کوب در بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی، به دنبال شخصی بودم که بخش ادبیات فارسی را عهده‌‏‏دار شود و کسی را شایسته‎‎تر از دکتر دادبه نیافتم.

مجتبایی ترکیب ادبیات و فلسفه دادبه را مثال‏‏‌زدنی عنوان کرد و افزود: چنین جامعیتی را در هیچ کسی نمی‏‏‌توان دید به جز دادبه و صمیمیت و صداقتی که دکتر دارد، کمیاب است و این صمیمیت و صداقت مختص مردمان این خطه از ایران است.

وی با بیان این که اگر عمر دوستی‎‎ها از 30 سالگی تجاوز کند به یگانگی می‏‏‌رسد، از قدمت دوستی و آشنایی خود با دکتر دادبه یاد کرد و گفت: با دکتر دادبه به یگانگی رسیده‌‏‏ام چرا که قدمت دوستی‌مان بیش از 40 سال است.

سیروس شمیسا استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در وصف دادبه چنین گفت: وی فردی است که همه جوانب امور را می‏‏‌سنجد و سپس تصمیم می‎‎گیرد، دادبه وجود مغتنمی است که باید قدر او را بارها و بارها شناخت.

وی با اشاره به برخی از مقالات و نوشته‌‏‏های دادبه، از مقاله " کم‌آزاری" وی نام برد و افزود: دادبه در این مقاله نشان داد که یکی از مهم‌ترین اصول اخلاقی ایرانیان در طول تاریخ این بود که حتی المقدور به کسی آزاری رسانده نشود.

عبدالرضا مدرس‌زاده استاد دانشگاه کاشان هم در ادامه مراسم نکوداشت دادبه چنین گفت: دکتر دادبه انصافاً از کسانی هستند که به اعتبار حکمت‏‏‌خوانی و حضور در عرصه‎‎های ادبی، دقت و موشکافی را به حد اعلا رسانده‌اند.

وی افزود: وزن علمی مقالات و نگاه دقیق و موشکافانه به مسائل و پدیده‏‏های ادبی که از ایشان منتشر شده، انصافاً نوبر است و در سه دهه‎‎ای که به کاشان آمدند، به نیکی شاگرد پرورش دادند و عیار نکته‏‏‌پردازی کاشانی‏‏‌ها را بالا بردند.

مدرس‌زاده ادامه داد: از سوی فرمانداری و شهرداری و دیگر مسئولین فرهنگی کاشان حامل این پیام هستم که دکتر دادبه برای اولین بار در کاشان، به عنوان شهروند افتخاری کاشان تلقی شوند.

در پایان مراسم نیز علی‌اصغر دادبه خود را ناگزیر از تشکر و سپاس از مسئولان و حاضران دانست و گفت: همیشه در زندگی وام‏‏دار سعدی و حافظ هستم و چه بهتر که الان نیز از آن‌ها کمک بگیرم، "هم تازه رویم هم خجل هم شادمان هم تنگ دل - کز عهده بیرون آمدن نتوانم این انعام را".

وی علت رفتن به کاشان را درخواست دوستان عنوان کرد و گفت: الان که بازگشتم به راستی همان است که سعدی فرمود: "سعدی اینک به قدم رفت و به سر باز آمد".

دادبه در وصف یزد و احساسش به یزد نیز گفت: یزدی که من می‏‏‌شناسم، یزدی است که جز مهر و مهربانی و وفا در آن ندیده‏‏‌ام و اگر تغییر کرده، یقین دارم که مربوط به همشهری‌های من نیست.

این چهره ماندگار ادبیات و عرفان افزود: آن شهری که من می‏‏‌شناسم، شهر خرد بود، مردمی که من می‎‎شناسم، مردمی بودند اهل وفا، اهل صفا و این فضیلت متعلق به آن محله‌‏‏ای است که در آن تربیت شدم.

از موارد قابل توجه در این مراسم، اقدام اداره پست برای چاپ تمبر یادگاری با تصویر دادبه به افتخار این روز و مناسبت بود.

در پایان نیز با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس دانشگاه یزد، رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد و حضور استادان عرصه فرهنگ و ادب کشور، مراسم تجلیل از دکتر دادبه برگزار شد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: