یادداشت های تاریخی دربارۀ روزگار صفوی از سال 892 تا 1042

1395/4/19 ۱۱:۵۹

 یادداشت های تاریخی دربارۀ روزگار صفوی از سال 892 تا 1042

یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی (وقایع سال‌های 892-1042 هجری قمری) به اهتمام رسول جعفریان منتشر شد.

 

 یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی (وقایع سال‌های 892-1042 هجری قمری) به اهتمام رسول جعفریان منتشر شد.

 

رسول جعفریان در مقدمۀ کتاب می نویسد: یادداشت های تاریخی دربارۀ روزگار صفوی از سال 892 تا 1042 عنوانی است که می توان به این اوراق داد. نسخه نشان می دهد که اصل و کسی در همان روزگار آن را فراهم آورده است، طبعاً باید خودش در نیمۀ اول قرن یازدهم می زیسته، اما از روی منابع دیگر، بخش اول را هم فراهم آورده است. این البته یک فرضیه است. فرضیۀ دیگر این است که کسی اوراقی را به دست آورده که مثلاً یک دورۀ خاص بوده و او اطلاعات سال های جدید را بر آنها افزوده است. هرچه هست، نویسنده سعی کرده به اجمال، رویدادهای مهم این دولت را با تمرکز روی سلاطین صفوی، جنگها و تحولات مهم سیاسی و گاه نکات دیگر که از نظر او اهمیتی داشته، ثبت کند.

البته تاریخ نگاری صفوی، در آثاری مانند احسن التواریخ، خلاصة التواریخ، عالم آرای عباسی و خلد برین – که با نام بسیار بسیار غلط و غلط انداز ایران در دورۀ شاه صفی و شاه عباس دوم منتشر شده – نظم و نظام واحد دارد. این رساله هم به عنوان اثری مختصر، با همان نگاه نوشته شده است. طبعاً از نظر سبک نگارش، یا تاریخ گذاری، با آثار مذکور تفاوت مختصری دارد.

عنوان «یادداشت های تاریخی» همان است که کسی روی نسخۀ 20197 ملی نوشته و ما تغییری ندادیم، گرچه جای در متن، چنین نامی یا نام دیگری نیامده است. اما آنچه دربارۀ نسخه می توان گفت این است که متن اصلی با خط زیبای نستعلیق نوشته شده اما دیگری، در لابلای آن مطالبی با خطی نه چندان زیبا مطالبی در پایان نسخه در صفحه، یکی در تعیین موقعیت سیاراتی قمر و مشتری زهره در بروج است و دیگر دربارۀ وضعیت کواکب متحیره و طبعاً بی ربط به فتوای این رساله، اما در حاشیۀ صفحۀ اول در ادامۀ متن چند واقعه از سال 1042 درج شده است.»

یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی (وقایع سال‌های 892-1042 هجری قمری)، به‌كوشش رسول جعفریان، قم، مورخ، 48 صفحه، قطع: وزیری، ‌جلد شومیز، بها: 45000 ریال، 1394.


منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: