کتاب کوچه مردم خراسان درآمد

1393/10/8 ۰۹:۲۱

کتاب کوچه مردم خراسان درآمد

کتاب «عقاید و رسوم مردم خراسان» به انضمام پاره‌ای اشعار، لغات، امثال، افسانه‌ها، فال‌ها و دعاها و چیستان‌ها به قلم دکتر ابراهیم شکورزاده بلوری به بازار آمد.

 

کتاب «عقاید و رسوم مردم خراسان» به انضمام پاره‌ای اشعار، لغات، امثال، افسانه‌ها، فال‌ها و دعاها و چیستان‌ها به قلم دکتر ابراهیم شکورزاده بلوری به بازار آمد.

تحقیق و مطالعه در فرهنگ عامه و جمع‌آوری فولکلوریک محل یا منطقه و دقت در آنها موجب می‌شود که بر احوال و افکار و ذوق و هنر و فرهنگ مردم آن منطقه آشنا شویم و بسیاری از حقایق و حوادث گذشته و نیز عقاید پیشینیان بر ما روشن شود.

کتاب «عقاید و رسوم مردم خراسان» نخستین بار در سال 91 از سوی انتشارات سروش منتشر شده بود و حالا با ویرایش تازه در 13 بخش تدوین شده که شامل مراسم عروسی و مرگ، آداب و رسوم محلی، فال‌ها و دعاها، آش‌ها و غذاهای نذری، باورها و احکام توده، بازی‌های محلی خراسان، هواشناسی عامیانه، افسانه‌ها، اشعار و ترانه‌ها و لالایی‌ها می‌شود.

این کتاب در واقع بخش سوم از فولکلور یا فرهنگ عامه مردم خراسان و جزئی از یادداشت‌های مفصلی است که نویسنده مستقیماً از زبان توده مردم خراسان و به دنبال تحقیق در احوال و افکار ساکنان این استان جمع‌آوری کرده است.

نگارنده در مقدمه کتابش گفته است که از سال 1327 تاکنون به جمع‌آوری فولکلور خراسان پرداخته و ضمن تماس مستقیم با مردان و زنان غالباً کهنسال این استان پهناور و حصور و شرکت در بعضی از مراسم و مشاهده دقیق زندگی توده، به جمع‌آوری افسانه‌ها و باورها و افکار و مراسم و قصه‌ها و لغات و اصطلاحات و معماها و اشعار محلی این منطقه پرداخته و علاوه بر آن درباره طب عوام و غذاهای نذری و جای‌ها و مکان‌های مقدس خراسان، تحقیقات مفصل کرده و به کرات با لباس مبدل به قهوه‌خانه‌ها و جای‌های مختلف رفته و به روستاها سفر کرده و با صبر و حوصله و صرف وقت به تدریج مطالبی از گنجینه فرهنگ غنی و پرمایه خراسان جمع‌آوری کرده و آنها را بی‌هیچ تغییر یا تحریف ثبت کرده است.

شکورزاده همچنین نوشته است: قسمتی از این مطالب تحت عنوان ترانه‌های روستایی خراسان در سال 1338 به چاپ رسید اما چون کتاب مزبور به دست ناشر بی‌اطلاع و بی‌انصافی افتاد، نگارنده را از تعقیب کار و انتشار باقی مجلدات بیزار کرد و در دنبال این یاس و بیزاری در همان ایام بنا به اصرار یکی از دوستان، بخش دیگری از این یادداشت‌ها را تحت عنوان «افسانه‌های محلی خراسان» با همکاری دوستی بلژیکی به نام  A.Boulvin به زبان فرانسه ترجمه کرد که توسط کتابفروشی C.Klincksieck در پاریس منتشر شد.

کتاب «عقاید و رسوم مردم خراسان» در 488 صفحه، در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: