چگونه و چرا باید قانون اساسی (آمریکا) تغییر کند؟

1393/2/10 ۰۹:۰۲

چگونه و چرا باید قانون اساسی (آمریکا) تغییر کند؟

انتشار کتاب «شش ضمیمه: چگونه و چرا باید قانون اساسی تغییر کند؟» نوشته جان پاول استیونس (John Paul Stevens) در آمریکا جنجال‌های بسیاری در پی داشت. در این کتاب نویسنده به عنوان یکی از اعضای ارشد سابق دیوان عالی آمریکا در پیشنهادی همراه با انتقاد، 6 ضمیمه از قانون اساسی آمریکا را غیر قانونی و ضد بشری عنوان می‌کند. نویسنده قوانینی در قانون اساسی آمریکا را یادآوری می‌کند که نمی‌تواند با اصل برابری ذکر شده در همین قانون مطابقت داشته باشد.

 

 

دبا/محمود فاضلی: انتشار کتاب «شش ضمیمه: چگونه و چرا باید قانون اساسی تغییر کند؟» نوشته جان پاول استیونس (John Paul Stevens) در آمریکا جنجال‌های بسیاری در پی داشت. در این کتاب نویسنده به عنوان یکی از اعضای ارشد سابق دیوان عالی آمریکا در پیشنهادی همراه با انتقاد، 6 ضمیمه از قانون اساسی آمریکا را غیر قانونی و ضد بشری عنوان می‌کند. نویسنده قوانینی در قانون اساسی آمریکا را یادآوری می‌کند که نمی‌تواند با اصل برابری ذکر شده در همین قانون مطابقت داشته باشد.

به نوشته استیونس، قوانینی مثل عدم حقوق سیاسی برابر برای احزاب مختلف، قوانین اعدام محکومان قضایی و قوانینی مثل حقوق شغلی نابرابر برای اقشار مختلف، همه ضد بشری هستند و باید تغییر کند. وی قوانینی مثل حمل سلاح در آمریکا را برای جامعه این کشور مضر می‌داند و قانونی مثل ایمنی برای مسئولان دولتی ایالت‌های مختلف را منسوخ ارزیابی می‌کند.

استیونس 94 ساله در این کتاب پیشنهادهایی برای اصلاح این قوانین ارائه کرده است که در نوع خود منحصر به فرد است. وی اولین فرد در آمریکا محسوب می‌شود که به این صراحت به قانون اساسی انتقاد می‌کند. وی در بخشی از کتاب می‌نویسد:«در آمریکا نحوه اجرای اعدام و نگهداری محکومان به اعدام غیرانسانی است در حالی که کشورهای دیگر به دلیل اعدام به نقض حقوق بشر محکوم می‌شوند!

یکی از قوانینی که استیونس درباره آن بحث کرده است نحوه پرداخت حقوق نمایندگان کنگره آمریکاست که در سال 1992 تصویب شده است. طبق این قانون در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کسی حق نظارت بر نحوه پرداخت‌ها را ندارد. استیونس در مصاحبه با روزنامه «یو اس آ تودی» اظهار می‌دارد:«کاش در سال 2010 از سمت خود در دیوان عدالت آمریکا استعفا نمی‌کرد تا می‌توانست در تغییر این قوانین قدمی بردارد». وی در این گفت‌وگو یکی از قوانینی که وی به شدت به آن اعتراض کرده است تصویب قانون مربوط به ازدواج همجنس گرایان است که به نظر وی بدتر از قانون حمل سلاح در آمریکا محسوب می‌شود.

استیونس معتقد است «تصمیم نوشتن این کتاب را با الهام از خواندن دو کتاب یکی نوشته رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا و کتابی درباره روسای جمهور این کشور نوشته دوریس کرنز گرفته است». وی در جواب پرسشی درخصوص انگیزه‌اش برای نوشتن این کتاب چنین می‌گوید «حتی در 94 سالگی با مسائل جدید و شگفت انگیزی در اطراف برخورد می‌کنید که باید درباره آنها مطلب نوشت».

کتاب «چگونه و چرا باید قانون اساسی تغییر کند» دومین کتاب استیونس محسوب می‌شود و نامبرده یکی از انگیزه های اصلی نگارش این کتاب را حادثه تیراندازی سال 2012 «سندی هوک» در شهر «نیوتاون» عنوان می‌کند و اعتقاد دارد بعد از این حادثه به این فکر افتادم که باید قانون اساسی درباره مجوز حمل سلاح تغییر کند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. در یکی از ضمیمه‌های قانون اساسی آمریکا به کنگره این کشور اجازه می‌دهد تا دولت را برای بازرسی سلاح تحت فشار قرار دهد ولی در قانون دیگری دقیقاً عکس این قانون عمل می‌کند. کتاب قوانینی در قانون اساسی آمریکا را یادآوری می‌کند که نمی‌تواند با اصل برابری ذکر شده در همین قانون مطابقت داشته باشد.

قاضی جان پل استیونس این قانون را که هرکسی حق دارد با خود اسلحه داشته باشد را باور ندارد و اذعان می‌کند که آمریکایی‌ها نیاز به بازنویسی قانون اساسی دارند و این دقیقا همان چیزی است که او فکر می‌کند که باید سرانجام اتفاق می‌افتد. وی در سال 2010 در پایان دوره تصدی دومین و طولانی‌ترین در تاریخ دیوان عالی کشور بازنشسته شد. چگونه و چرا ما باید قانون اساسی را تغییر دهید. وی برخی از تغییرات گسترده را پیشنهاد نموده است. وی برای شروع پیشنهاد تغییر متمم اول قانون اساسی، حفاظت از آزادی بیان را ارائه می کند.

جان پل استیونز در 20 آوریل 1920 در شیکاگو بدنیا آمد. وی در سال 1941 از دانشگاه شیکاگو فارغ التحصیل شد. او در در طول جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرده است. در سال 1969، از وی خواسته شد برای خدمت در یک کمیسیون ویژه برای بررسی اتهامات فساد در مورد اعضای دادگاه عالی ایالت ایلینوی فعالیت نماید. به دلیل فعالیت مثبت او از تلاش‌های وی تمجید بعمل آمد و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا او را به ریاست دادگاه هفتم استیناف تجدید نظر در سال 1970 منصوب کرد. در سال 1970 به قاضی اصلی دادگاه استیناف در آمریکا رسید و در سال 1975 به قاضی دادگاه عالی این کشور منصوب شد.


چگونه و چرا باید قانون اساسی تغییر کند؟

جان پاول استیونس

انتشارات: Little, Brown and Company

نوبت اول: 2014

تعداد صفحات: 192

قیمت: 23 دلار

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: