کتاب«مسائل و مفاهیم زیباشناسی کانت» منتشر شد

1395/4/2 ۱۳:۲۶

کتاب«مسائل و مفاهیم زیباشناسی کانت» منتشر شد

کتاب «مسائل و مفاهیم کلیدی زیباشناسی کانت» اثر کریستین هلموت ونزل است که توسط داوود میرزایی و مانیا نوریان ترجمه و به همت انتشارات حکمت در بهار امسال چاپ و منتشرشده است.



کتاب « مسائل و مفاهیم کلیدی زیباشناسی کانت» به همت انتشارات حکمت چاپ و روانه بازار نشر شد.

کتاب «مسائل و مفاهیم کلیدی زیباشناسی کانت» اثر کریستین هلموت ونزل است که توسط داوود میرزایی و مانیا نوریان ترجمه و به همت انتشارات حکمت در بهار امسال چاپ و منتشرشده است.

نویسنده در معرفی این کتاب می‌نویسد: این کتاب اساساً و صرفاً برای کانت پژوهان نوشته‌نشده بلکه خوانندگان گسترده‌ای را، شامل دانشجویان در حال تحصیل و فارغ‌التحصیلان رشته فلسفه و رشته‌های مرتبط با آن همچون هنر و ادبیات مدنظر داشته است. می‌خواستم این خوانندگان را درست به قلب زیباشناسی کانت و نقد سوم او هدایت کنم.

ازاین‌رو، در متن اصلی کتاب‌ام از بحث درباره متون  جنبی این حوزه اجتناب کردم. به‌جای این کار، در خاتمه همه بخش‌های هر فصل فهرستی را برای مطالعه بیشتر پیشنهاد داده‌ام که به نظر من ارتباط وثیقی با موضوعات بخش مزبور داشته‌اند. در این فهرست‌ها همواره ابتدا منابع انگلیسی، سپس آلمانی و نهایتا فرانسوی را آورده‌ام. در هرکدام از این‌ها تمام تلاش‌ام این بوده که آن‌ها را به ترتیب ارتباط با موضوع بخش و در دسترس بودنشان مرتب کنم. برای هر منبعی هم که به‌منظور مطالعه بیشتر معرفی کردم توضیح روشن گری آورده‌ام که حاکی از مهم‌ترین نکات آن کتاب یا مقاله در ارتباط با موضوع بخش مزبور است و به خواننده کمک می‌کند تا متوجه شود باید چه انتظاری از آن منبع داشته باشد.

همان‌طور که از زیر عنوان کتاب حاضر برمی‌آید  این کتاب درباره «مسائل و مفاهیم کلیدی» زیباشناسی کانت است، بنابراین کتابی نظام‌منداست تا تاریخی، و ازاین‌رو به‌پیش فرض‌های کانت نمی‌پردازد. بسیاری از بخش‌ها را می‌توان بدون هیچ شناخت قبلی از نقد اول کانت خواند و در موارد قلیلی هم که نیاز به چنین شناختی بوده سعی کرده‌ام اطلاعات لازم را در اختیار خواننده‌ام قرار دهم. البته، آشنایی با نقد اول بهترین حالت ممکن برای قرائت سومین نقد اوست. ولی نقد قوه حکم کتابی مستقل است و چنان چه شخص هرازگاهی در صورت لزوم کمک کوچکی ازاینجا و آنجا بگیرد می‌تواند آن را مستقلانه مطالعه کند. تلاش کرده‌ام چنین کمکی را در همین کتاب برای خواننده‌ام فراهم کنم.

هدف ام این بوده تا جایی که امکان دارد بی‌هیچ مطلعی به قلب مسائل بزنم- به‌عبارت‌دیگر مسائلی را موردبحث قرار دهم که خود کانت در تلاش برای حل‌وفصل آن‌ها بوده است. البته این امر خواننده را از زحمت مطالعه خود نقد سوم معاف نمی‌دارد. برعکس، کتاب من متن خود کانت را دنبال می‌کند و از خواننده نیز می‌خواهد برخورد نقادانه نزدیکی با این متن داشته باشد. خود من همواره نقد سوم را کتابی شگفت‌انگیز، الهام‌بخش، دشوارفهم، و درعین‌حال بسیار شایان تلاش یافته‌ام. امیدوارم کتاب حاضر بتواند برخی از این احساس‌های مرا به خواننده تسری دهد.

خواننده در خاتمه کتاب به‌اصطلاح نامه‌ای برمی‌خورد که در آن توضیح مختصری برای فهم بهتر برخی از مهم‌ترین واژگان کلیدی مورداستفاده کانت آورده‌ام، واژگانی که معنای فنی یا نامعمولی دارند.

هنری ای. الیسون درباره این کتاب می‌گوید: اگرچه در حیطه مطالعات تفسیری‌ای که طی سال‌های اخیر در حوزه زیباشناسی کانت صورت پذیرفته(شامل کارهایی که خود من نیز در این زمینه انجام داده‌ام) کمبودی احساس نمی‌شده است، ولی تا جایی که من اطلاع دارم کار درخوری وجود نداشته که به کار خواننده‌ای بیاید که یا اصلاً شناخت قبلی از اندیشه کانت و متون اصلی او ندارد یا شناخت‌اش بسیار ناچیز است. مزیت‌های اصلی کتاب مختصر کریستین هلموت ونزل همین است که بسیار به کار این دو گروه از علاقه‌مندان کانت می‌آید. بحث او قابل‌فهم، مملو از انبوهی از اطلاعات مفید در عین اختصار، و به‌غایت جامع است. درواقع، ونزل درباره همه جوانب نظریه زیباشناختی کانت حرف‌های شنیدنی و کارآمد زیادی برای گفتن دارد.  

بی‌تردید او در هیچ موردی نه حرف آخر را می‌زند و نه چنین ادعای دارد، ولی رئوس کلی نظریه زیباشناختی کانت را، آنگونه که در نقد سوم عرضه‌شده، به طرزی عالی ترسیم می‌کند. خصوصاً دراین‌باره می‌توان هم به‌اصطلاح نامه مفیدی اشاره کرد که دران واژگان و اصطلاحات فنی کلیدی زیباشناسی کانت توضیح داده می‌شود، و هم به فهرست منابعی که در پایان هر بخش برای مطالعه بیشتر در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. ویژگی اول کتاب ونزل بیشتر به کار خواننده‌ای می‌آید که برای نخستین بار با زیباشناسی کانت مواجه می‌شود و ویژگی دوم به درد خواننده‌ای می‌خورد که قصد دارد موضوع یا مسئله مشخصی را با ژرفای بیشتری پیگیری کند.

این کتاب توسط انتشارات حکمت در ۳۴۸ صفحه و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: